Łomżing na 45-lecie
– Łomża to… piwo z Łomży – mówi Maciej Ładwiński. To on jako senior brand manager od kilku lat dba o obchodzącą w tym roku 45 urodziny markę Łomża. To właśnie jesienią 1968 r browar w Łomży rozpoczął produkcję piwa. - Rok 2013 jest dla marki Łomża rekordowy pod względem wielkości sprzedaży – najlepszy w całej 45-letniej historii naszego piwa - podkreśla Ładwiński. - A co do kultywowania najlepszych tradycji to warto przypomnieć, że piwo Łomża Wyborowe, produkowane od początku istnienia browaru, to wciąż jeden z najważniejszych produktów w naszej ofercie.
– Nazwa piwa i browaru tożsama z nazwą miasta, jelonek widoczny na części opakowań nawiązujący do herbu Łomży, para w strojach kurpiowskich jako najbardziej rozpoznawalny element graficzny, podkreślają trwały związek naszej kluczowej marki z miejscem, w którym ona powstaje – mówi Maciej Ładwiński z firmy Van Pur, do której dziś należy i browar w Łomży i marka piwa Łomża.
Browar w Łomży rozpoczął produkcję piwa jesienią 1968 r. Popularne do dziś „laleczki” pojawiły się na jego etykietach dopiero w połowie lat 70., kiedy powstało województwo łomżyńskie. Postacie kurpiowskiej pary w strojach ludowych stały się od tamtej pory jednym ze znaków rozpoznawczych łomżyńskiego piwa i widnieją na nich do dziś. Łomżyńskie piwo początkowo było produktem lokalnym, jednak Browar Łomża stopniowo zaczął wchodzić na tereny zmonopolizowane dotąd przez inne mniejsze i większe browary, a od kilku lat, z coraz większym rozmachem, zaczął podbijać nie tylko całą Polskę, ale też rynki zagraniczne.
– Początek ogólnopolskiej ekspansji piwa z Łomży to tak naprawdę rok 2010 – wyjaśnia
Maciej Ładwiński. – Wówczas zauważyliśmy, że konsumenci piwa są już nieco zmęczeni dość jednorodną ofertą największych browarów i coraz częściej poszukują alternatywy dla produkowanych przez nie marek masowych, podobnych do siebie w smaku i wyglądzie. Uznaliśmy wtedy, że to doskonały moment, aby jako taką alternatywę zaproponować im Łomżę. Krok ten okazał się przysłowiowym strzałem w dziesiątkę – piwo Łomża wyszło poza swój macierzysty region, w pierwszej kolejności podbiło ogromny rynek warszawski, a dzięki obecności reklamowej w telewizji i intensywnemu rozwojowi dystrybucji stało się popularne w całym kraju. Co do obecności Łomży na rynkach zagranicznych, to od lat bez problemu można ją kupić w Stanach Zjednoczonych, zwłaszcza w miastach stanowiących największe skupiska Polaków, wśród których nie brakuje przecież mieszkańców naszego regionu. Nie wszyscy natomiast wiedzą, że ostatnimi kontynentami, których mieszkańcy nie mieli jeszcze możliwości doświadczyć uroków „łomżingu”, są Ameryka Południowa i Antarktyda.
Znacznym wsparciem sukcesu rynkowego łomżyńskiego piwa są też kampanie reklamowe, jak „Piwo na ŁO”, „Mały browar z dużym piwem” czy nowa forma aktywności „Łomżing, czyli kocing na trawingu”.
– Rok 2013 jest dla marki Łomża rekordowy pod względem wielkości sprzedaży – najlepszy w całej 45-letniej historii naszego piwa – podkreśla Maciej Ładwiński.
Wojciech Chamryk
Zdjęcia: Browar Łomża