Poszukiwany inwestor
Nawet blisko 100.000.000 PLN (słownie: sto milionów złotych) może kosztować budowa Miejskiego Centrum Handlowo-Komunikacyjnego w Łomży. Władze miasta chcą, aby realizację przedsięwzięcia, na miejskiej działce, sfinansował prywatny podmiot. Właśnie opublikowano – także w całej UE - ogłoszenie o poszukiwaniu inwestora, który gdyby się znalazł, miałby je zaprojektować, zrealizować i przez kolejne 30 lat czerpać z tego korzyści. W stosunku do poprzednio ogłaszanych „wizji” zrezygnowano z funkcji kolejowej MCH-K.
Budowa, w miejscu dzisiejszego dworca PKS Miejskiego Centrum Handlowo-Komunikacyjnego w Łomży, to jeden z pierwszy pomysłów ogłoszonych przez nowe (wybrane w 2010 roku) samorządowe władze Łomży (wówczas nazywano to Miejskie Centrum Wielofunkcyjne). Niestety dotychczas na ogłaszaniu kolejnych ogłoszeń o poszukiwaniu wykonawcy koncepcji owego centrum się kończyło. Firmy, które zgłaszały się do przetargów zazwyczaj za rysunki MCH-K chciały więcej niż mogło na to opracowanie wydać miasto. Teraz zmieniło się podejście. Ratusz „zatrudnił” warszawską firmę doradczą i zamiast szukać wykonawcy koncepcji poszukuje już ostatecznego inwestora, który chciałby, w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, to przedsięwzięcie zrealizować.
„Zakłada się, że Miasto Łomża (Podmiot Publiczny) udostępni grunt, natomiast partner prywatny sfinansuje, przeprowadzi budowę oraz będzie zarządzał Przedsięwzięciem. Finansowanie przez partnera prywatnego będzie obejmować środki własne partnera prywatnego oraz, ewentualnie, środki pochodzące z kredytu lub pożyczki. Okres funkcjonowania w ramach PPP Przedsięwzięcia po jego oddaniu do użytkowania będzie wynosił do 30 lat” - czytamy w ogłoszeniu przetargowym.
Całe przedsięwzięcie ma polegać na zmianie sposobu zagospodarowania terenu, na którym aktualnie zlokalizowany jest dworzec PKS w Łomży.
„Celem Przedsięwzięcia jest zapewnienie nowoczesnej infrastruktury łączącej szereg funkcji, spośród których jako przykładowe wymienić można: transportowe, administracyjne, handlowe, usługowe, biurowe, hotelowe, rozrywkowe, gastronomiczne, usługi bankowe, usługi ubezpieczeniowe” - czytamy w ogłoszeniu. „Jednym z głównych celów realizowanych przez wybudowaną w ramach Przedsięwzięcia infrastrukturę będzie dostarczenie centrum komunikacji autobusowej Miasta Łomży (autobusy międzymiastowe PKS, podmiejskie,miejskie, komunikacja przewoźników prywatnych).”
Bez kolei
W stosunku do przednio ogłaszanych „wizji” zrezygnowano z funkcji kolejowej. We wcześniej ogłaszanych przetargach na koncepcję podawano, że MCH-K miałoby pełnić także funkcję węzła przesiadkowego i to zarówno komunikacji autobusowej jak i transportu kolejowego – szynobusy.
Według szacunków urzędników z ratusza całkowita finansowa wielkość zadania mieści się w zakresie od 45 do 80 mln zł netto. Ratusz na zainteresowanych ofertą biznesmenów czeka do 10 września.