Maciej Czyżewski - wystawa malarstwa
Już w najbliższą środę, 15 czerwca, o godzinie 18.00 w Galerii Sztuki Współczesnej w Łomży odbędzie się wernisaż malarstwa Macieja Czyżewskiego. Artysta urodził się w 1985 roku, w latach 2005-2010 odbył studia na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Dyplom z wyróżnieniem uzyskał w pracowni prof. Krzysztofa Wachowiaka, aneks z malarstwa ściennego w pracowni prof. Edwarda Tarkowskiego. Jest finalistą konkursu Siemens Polska 2010. W 2010 roku został zatrudniony na stanowisku asystenta na macierzystym Wydziale. Zajmuje się malarstwem i rysunkiem. Na wystawie zaprezentuje swój malarski cykl dyplomowy.
Dla tego młodego twórcy, oraz wszystkich, którzy go znają, wystawa w Łomży to swoista podróż sentymentalna, ponieważ w latach 2000-2005 uczęszczał on do Liceum Plastycznego im. Wojciecha Kossaka w Łomży. Natomiast wszyscy ci, którzy nigdy nie mieli do czynienia z jego malarstwem mają jedyną jak dotąd sposobność, by je poznać. A poznać warto, bo “jest w nim i pasja, i miłość i świadectwo zmagań.”
Kluczem do zrozumienia tej twórczości jest XIX i XX wieczne malarstwo polskie, będące głównym obszarem zainteresowań i inspiracji autora. Jak sam wyznał, wiele godzin spędził w Muzeum Narodowym chłonąc, kontemplując, podpatrując kunszt naszych mistrzów, i jednocześnie pozwalając by ich duch przenikał do jego płócien. Niezrażony mozołem i wymaganiami, z jakimi przychodzi się zmierzyć adeptom prawdziwie wielkiej sztuki, Maciek Czyżewski podjął wyzwanie by stać się malarzem z prawdziwego zdarzenia i jak dotąd nic go z tej ścieżki nie zwodzi.
W jego działaniach spotykają się dwa światy, dwa odmienne sposoby malarskiego myślenia, które na jednym płótnie dają piorunujące efekty. Dostrzegamy w nich echa realizmu, który od zawsze był punktem wyjścia każdej niemal drogi artystycznej, a w tym przypadku stanowi świadectwo lekcji, jaką pokornie przyjął od wyżej wspomnianych nestorów malarstwa. Dostrzegamy szacunek wobec warsztatu twórcy, co w dzisiejszych czasach, kiedy przestały obowiązywać ścisłe definicje sztuki jest wielkim atutem. Dzięki tej wierze w wartość umiejętności mamy do czynienia z prawdziwie rzetelnym, solidnym malarstwem. Jednocześnie, obserwujemy w pełni abstrakcyjne postrzeganie, dla którego “natura była już tylko pretekstem do tworzenia obrazu.” Przykładem mogą być kompozycje takie jak “Szopa nocą” czy “Brama”. W przypadku tych płócien widz może zadawać sobie pytanie, czy przedstawiany obiekt jest jeszcze bramą w dosłownym rozumieniu - czy już abstrakcyjna kompozycja wertykalnych i horyzontalnych płaszczyzn koloru. Być może jedno i drugie. Brama Maćka Czyżewskiego to przejście od jednego pojmowania do drugiego bez jakiegokolwiek konfliktu pomiędzy nim. Tu właśnie objawia się kunszt tego młodego, ale jakże obiecującego malarza. Potrafi pogodzić nowatorskie pojmowanie sztuki z wiekami tradycji, tworząc nową niezwykłą jakość.
opr. Agnieszka Chojnowska