Krakowska ceramika w trzech odsłonach
Muzeum Północno- Mazowieckie oraz Galeria Sztuki Współczesnej w Łomży zapraszają w piątek, 15 kwietnia 2011 roku, na otwarcie trzech wystaw prezentujacych krakowską ceramikę artystyczną. Wernisaż pierwszej, zatytułowanej “Trzy Panie Gajda” - Marita Benke-Gajda, Jadwiga Gajda-Lusina, Weronika Gajda, rozpocznie się o godz. 18.00, w salach wystawowych Galerii przy ul. Długiej 13. Następna część spotkania odbędzie się w salach Muzeum, przy ul. Dwornej 22 c, gdzie zostanie pokazana “Ceramika artystyczna Marity Benke-Gajdy w zbiorach Muzeum Północno-Mazowieckiego w Łomży” oraz poplenerowa wystawa ceramiki studentów i absolwentów Pracowni Rzeźby w Ceramice Wydziału Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie - “Ceramicy z Krakowa pod Szrenicą” .
Glina to podatne na dotyk tworzywo, które w procesie formowana, wypalania, szkliwienia oraz barwienia przyjmuje postać rzeźby, figurki lub naczynia, “zapamiętując” na stałe kształt nadany przed wypaleniem. Inicjatorka wystawy ceramiki krakowskiej - Marita Benke-Gajda zna wszystkie tajemnice tej niezwykłej sztuki. Zajmuje się nią od ponad 30 lat. Swoją pasją “zaraziła” także córki, Jadwigę, absolwentkę Wydziału Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie i Weronikę, absolwentkę Wydziału Rzeźby tejże Akademiii oraz kilkudziesięciu innych studentów krakowskiej uczelni. Ich prace obejrzymy na wystawie odbywającej się jednocześnie w salach Galerii oraz w Muzeum.Ta potrójna prezentacja składa się z ceramicznych kompozycji rzeźbiarskich inspirowanych postacią człowieka, formami natury oraz kształtami zrodzonymi w wyobraźni. Są tu dzieła o rozbudowanej narracji oraz bardziej powściągliwe, w lapidarny sposób odzwierciedlające osobiste przeżycia, refleksje i obserwacje. Atutem jednych i drugich jest bogata symbolika i niespotykana rozmaitość kształtów podkreślonych umiejętnie dobranymi szkliwami i fakturami oraz reliefowym rysunkiem. Na szczególną uwagę zasługują “unikaty” Marity Benke-Gajdy: ceramiczne “drzewa” odznaczające się szlachetną prostotą kształtów i surową kolorystyką, “obrazy religijne” zbudowane z ażurowych elementów nadających im niematerialny wyraz oraz “gliniane kartki” ze scenkami nawiązującymi do stylistyki dziecięcych rysunków (projekt “Anetka”) i finezyjne figurki kobiece, uformowane z kremowej kamionki. Wystawa krakowskiej ceramiki obrazuje pełne inwencji podejście do ceramicznego tworzywa, które - dzięki znakomicie zestrojonym środkom artystycznego wyrazu - owocuje niezwykłymi, poruszającymi wyobraźnię, dziełami.
Karolina Skłodowska - Kierownik Galerii