KODY, ZNAKI, TOTEMY Romana Borawskiego
Galeria Sztuki Współczesnej Muzeum Północno-Mazowieckiego w Łomży zaprasza w środę, 27 października 2010 roku, o godz. 18.00, na otwarcie wystawy obrazów łomżyńskiego twórcy, Romana Borawskiego. Artysta pokazuje prace malarskie z cyklu „Kody, Znaki, Totemy”, będące kontynuacją serii prezentowanej w naszej Galerii w październiku 2003 roku. Borawski jest bowiem mistrzem konsekwencji. Od niemalże dekady metodycznie drąży materię elementarnej budowy obrazu, wykorzystując układy kilkucentymetrowych kwadratów, przywodzących na myśl piksele – najmniejsze elementy składowe elektronicznego zapisu obrazu. Wszystko po to, by uchwycić istotę wyrażania językiem sztuki dzisiejszego, coraz bardziej złożonego i niezrozumiałego świata. Jak sam podpowiada ten „podstawowy budulec” stał się ”symbolem współczesnych technologii postępu i nowoczesności”.
Urodzony w 1960 roku w Stawiskach Roman Borawski ma w dorobku kilkadziesiąt wystaw zbiorowych oraz dziewięć indywidualnych m. in. w Bydgoszczy, Łomży, Suwałkach, Białymstoku, Puławach i Warszawie, a także innych miastach w kraju i za granicą. W latach 1994-1999 prowadził Galerię Bonar w Łomży. Artysta jest sześciokrotnym laureatem konkursu środowiskoweego “Dzieło plastyczne roku”, organizowanego przez Biuro Wystaw Artystycznych (Galerię Sztuki Współczesnej) w Łomży). Ukończył Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych w Supraślu oraz studia na Wydziale Sztuk Pięknych UMK w Toruniu. Dyplom w pracowni malarstwa prof. Stanisława Borysowskiego obronił w 1986 roku. Od tego czasu nieprzerwanie tworzy dając wyraz swojej otwartej na problematykę współczesnej sztuki postawie. W poszukiwaniach artystycznych koncentruje się na zagadnieniach abstrakcji geometrycznej.
O swojej koncepcji twórczej pisze w katalogu wystawy: „Obrazy modułowe dają możliwość samodzielnego tworzenia kompozycji z kwadratowych elementów, o jednakowych lub różnorodnych motywach. Obrazy zmieniają swój charakter w zależności od układu modułów. Kompozycje takie mogą być rozbudowywane w nieskończoność, dając nieograniczoną ilość wariantów wizualnych i znaczeniowych.”
Na te swoiste geometryczne ornamenty zamknięte w prostych formach krzyża, koła i prostokąta, należy również patrzeć przez pryzmat spuścizny dziedzictwa kulturowego. Widoczne są w nich bowiem nawiązania do archaicznych znaków pisma czy motywów zdobniczych sztuki ludowej.
Ekspozycja „Kody, Znaki, Totemy” jest warta uwagi zarówno ze względu na jej wartość estetyczną, bo to malarstwo jednocześnie zdyscyplinowane formalnie i bogate kolorystycznie, jak i zasobną, wielopłaszczyznową warstwę znaczeniową. Dając pole do własnej interpretacji skłania ku przemyśleniom o funkcjach sztuki i miejscu jakie zajmuje w zmieniającej się rzeczywistości. Wystawa czynna do 25 listopada 2010 r.
opr. Agnieszka Chojnowska