Arkadiusz Bałazy - konspekt lekcji hospitowanej z historii
Konspekt lekcji (historia, klasa ITA) 1.Podręcznik: Leszek Mrozewicz, Robert Śniegocki, Historia. Dzieje nowożytne, cz. 1, Warszawa 2004. 2.Temat: Cesarstwo rzymskie.
Założenia metodyczne:
Po skończonej lekcji uczeń powinien:
a) wiedzieć:
- kim był: Juliusz Cezar, Oktawian August, bracia Grakchowie, Sulla, Pompejusz, Brutus;
- czego dotyczyła reforma agrarna braci Grakchów;
- jakie zmiany w wprowadził Oktawian August w systemie zarządzania prowincjami;
- jakie były przyczyny wprowadzenia armii zawodowej w Rzymie;
- jaką rolę pełniła armia w okresie cesarstwa
b) umieć:
- wyjaśnić pojęcia: pryncypat, cesarstwo, prowincja, legion, limes, proletariusze;
- wskazać na mapie zasięg terytorialny Imperium Rzymskiego w czasach republiki i cesarstwa
c) potrafi:
- wskazać na mapie zasięg terytorialny Imperium Rzymskiego w czasach republiki i cesarstwa;
- czytać tekst źródłowy ze zrozumieniem i umiejętnie udzielać odpowiedzi na postawione pytania;
- na podstawie tekstu źródłowego opisać ustrój Rzymu za Oktawiana Augusta
d) rozumieć:
- pojęcia: pryncypat, cesarstwo, prowincja, legion, limes, proletariusze
- znaczenie dat: 44 r. p. n.e., 27 r. p. n. e., 133-132 r. p. n. e., 122 r. p. n. e.,
- znaczenie reform Oktawiana Augusta;
- przyczyny wprowadzenia armii zawodowej w Rzymie
- Metody: a) podająca (wykład); ćwiczeniowa (praca z podręcznikiem, praca z tekstem źródłowym, z mapą), rozmowa nauczająca.
- Środki dydaktyczne: podręcznik, tekst źródłowy Gajusza Swetoniusza, Żywoty cezarów, Wrocław 1987, s. 92-93, portrety przedstawiające Juliusza Cezara i Oktawiana Augusta, mapa ścienna „Imperium rzymskie”, kserokopia mapki: Rozwój terytorialny Imperium Rzymskiego; słownik historyczny, Starożytne cywilizacje II. Grecja i Rzym, s. 14-15.
II. Tok lekcji:
- Przywitanie Pana dyrektora Krzysztofa Domalewskiego hospitującego lekcję.
- Przywitanie uczniów, sprawdzenie listy obecności.
- Zapisanie tematu lekcji na tablicy przez nauczyciela (uczniowie zapisują temat w zeszytach przedmiotowych).
Następnie nauczyciel dyktuje uczniom punkty lekcji w kolejności ich omawiania:
- Przemiany społeczne i polityczne w Rzymie u schyłku republiki.
a) pojawienie się proletariatu
b) przeprowadzenie reformy agrarnej przez braci Grakchów
c) powstanie armii zawodowej
d) upadek znaczenia senatu
- Śmierć Juliusza Cezara („ idy marcowe”-15 marca 44 r. p. n. e.).
- Wprowadzenie cesarstwa w Rzymie. Działalność Oktawiana Augusta.
a) pryncypat
b) dominat
- Założenia ustrojowe pryncypatu.
- Organizacja państwa rzymskiego w I – III w.
a) podział terytorium Rzymu na prowincje
- Organizacja i rola armii rzymskiej.
Po zapisaniu punktów lekcji przez uczniów, nauczyciel podkreśla, iż celem niniejszej lekcji jest zapoznanie ze pojęciem pryncypatu i jego założeniami ustrojowymi.
Prosi o przypomnienie pojęcia republika, następnie określenia ram chronologicznych funkcjonowania tego ustroju w Rzymie; o podanie najważniejszych urzędników i określenie roli senatu. Dokonuje oceny wypowiedzi uczniów.
Następnie nauczyciel podkreśla, iż u schyłku republiki nastąpił poważny kryzys społeczno-polityczny w Rzymie, który był spowodowany szybkim rozwojem terytorialnym kraju. Mówi o kryzysie w rolnictwie i pojawieniu się obywateli zwanych proletariuszami.
Dzieli uczniów na zespoły dwuosobowe, odwołuję do podręcznika i karze przeczytać treści na temat reformy agrarnej i armii zawodowej. Na podstawie przeczytanego tekstu uczniowie odpowiadają na pytania:
- Jakie były cele reform braci Grakchów? Czy udało się je zrealizować?
- Jakie były przyczyny wprowadzenia armii zawodowej w Rzymie?
Nauczyciel krótko podsumowuje wypowiedzi uczniów.
W dalszej części nauczyciel mówi, że w omawianym okresie nastąpił również upadek znaczenia senatu. Osobą, która nie umacniała jego roli był sam Juliusz Cezar, który został zamordowany przez swoich przeciwników politycznych. Jedna z osób chętnych podaję kilka informacji o Cezarze.
Nauczyciel podkreśla, iż po śmierci Cezara władzę przejął Oktawian August, który ogłosił w Rzymie nowy ustrój zwany cesarstwem. Okres ten dzielił się na pryncypat i dominat. Pokazuję uczniom portrety Juliusza Cezara i Oktawiana Augusta.
Nauczyciel ponownie prosi uczniów o pracę w zespołach dwuosobowych. Rozdaje teksty źródłowe i kserokopie mapek. Uczniowie ich podstawie wyjaśniają pojęcie pryncypatu. Następnie odpowiadają na pytania:
1. Jak wyglądał ustrój Rzymu za Oktawiana Augusta?
2. Jakie zmiany wprowadził Oktawian?
Nauczyciel krótko podsumowuje wypowiedzi uczniowskie. Pojęcie pryncypatu podaje do zeszytów i podkreśla żeby je zapamiętali.
pryncypat – forma ustroju wczesnego cesarstwa, zapoczątkowana w 27 r. p. n. e. przez Oktawiana Augusta, w którym w ręku cesarza skupiały się wszystkie główne urzędy i władza nad armią oraz zarząd prowincji. Władca nosił tytuł princeps senatus, czyli „pierwszy z senatu” i wydawał się dzielić władzę z senatem. Pryncypat został zastąpiony w końcu III w. n.e. przez dominat.
W dalszej części zajęć nauczyciel przedstawia organizację państwa rzymskiego w I-III w. (podział na prowincje) Na mapie ściennej pokazuję zasięg terytorialny Imperium Rzymskiego w czasach republiki i cesarstwa, zaś uczniowie śledzą te zmiany na otrzymanych mapkach ksero.
Nauczyciel podkreśla, iż istotną rolę w podbojach rzymskich odgrywała armia, mówi o jej organizacji i roli. Odwołuję uczniów do tekstu źródłowego znajdującego się w podręczniku. (uczniowie pracują w zespołach dwuosobowych). Na jego podstawie uczniowie opowiadają na pytanie:
1. Opisz rolę armii w Rzymie po reformach konsula Mariusza.
Wypowiedzi uczniów są krótko podsumowane przez nauczyciela.
III. Podsumowanie - rekapitulacja lekcji.
Uczniowie odpowiadają na pytania:
1. Czym się charakteryzowała forma ustroju we wczesnym cesarstwie rzymskim jaką był pryncypat?
2. Kim był Juliusz Cezar? Jaką pełnił funkcje w Rzymie?
3. Wskaż na mapie zasięg terytorialny Imperium Rzymskiego w czasach republiki i cesarstwa.
Osoby aktywne biorące udział w lekcji otrzymują oceny lub „+” za aktywność w przypadku wypowiedzi mniej wyczerpujących.
IV. Praca domowa.
1. Przeczytaj z podręcznika tekst źródłowy „Miasto Rzym za Augusta”. Następnie przygotuj w formie ustnej lub pisemnej wypowiedź na pytanie: Jak Oktawian August dbał o miasto Rzym?
2. Dla osób chętnych: a) Scharakteryzuj społeczeństwo okresu cesarstwa na podstawie podręcznika, b) Wyjaśnij pojęcie dominatu.
Łomża, 7 grudnia r. Arkadiusz Bałazy