Przejdź do treści Przejdź do menu
środa, 20 listopada 2024 napisz DONOS@

Wystarczy podać się za uczciwego

65-latka z Łomży straciła prawie 200 tysięcy złotych, po tym jak uwierzyła, że rozmawia z prawdziwym konsultantem. Kobieta zainstalowała oprogramowanie do zdalnej obsługi i obserwowała jak złodziej ją okrada.

Zdalne załatwianie spraw, częste telefony różnej maści konsultantów i przedstawicieli sprawia, że dzwoniących do nas, często obdarzamy zbyt dużym zaufaniem. Wykorzystują to oszuści. Ostatnio przekonała się o tym 65-letnia mieszkanka Łomży, która uwierzyła, że rozmawia z pracownikiem banku i straciła 188 tysięcy złotych. 

Model działania przestępców jest podobny. Dzwonią zatroskani o „pieniądze” ofiary, proponują rozwiązanie i co najważniejsze, na co nie powinniśmy się godzić, to zainstalowania aplikacji do zdalnej obsługi. Program ten pozwala z dowolnego komputera pracować na komputerze lub komórce ofiary. Osoba taka widzi loginy i hasła i ma otwartą drogę do kradzieży. 

Wspomniana 65-latka skusiła się na pomoc nieznanego konsultanta i zainstalowała aplikację do zdalnej obsługi. Fałszywy konsultant obiecał, że pomoże zgromadzone pieniądze przelać do innego banku. Być może ofiara przyjęła jakąś historię pieniądzach w niebezpieczeństwie. 

Gdy już oszust miał wgląd w jej telefon, bo zainstalowała program, zalogowała się do banku i wykonywała polecenia nieznanego jej mężczyzny. Mało tego, widziała wykonywane operacje przez rzekomego pracownika banku. Kiedy jej konta były blokowane przez bank, za namową oszusta dzwoniła na infolinię i upewniała prawdziwy bank, że wszystkie operacje wykonuje samodzielnie i świadomie. 

Po kilku godzinach jeden z banków, w którym posiadała oszczędności poinformował, że stan jej konta wynosi zero, a dodatkowo posiada debet na 7300 złotych. Kobieta sprawdziła drugie konto, gdzie również zauważyła wypłatę środków. 

Przez niemal dwa tygodnie, oszust kontaktował się z kobietą codziennie. Informował, że środki wpłyną na jej konto, gdy zostaną odblokowane.  Rzekomy pracownik banku przestał dzwonić, a pieniędzy nadal nie było na koncie. Wtedy dopiero kobieta zorientowała się, że padła ofiarą oszustwa. W ten sposób 65-latka straciła ponad 188 tysięcy w różnej walucie. 

źródło: KMP Łomża

 


 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę