Przejdź do treści Przejdź do menu
środa, 01 lutego 2023 napisz DONOS@

Jak sklepy online budują trwałą relację z klientem?

Klient to podstawa! Sprawdź, jak utrzymać z nim dobre relacje i zapewnić sobie współpracę na długie lata. Oto kilka podstawowych zasad dla sprzedawców!

Jak sklepy online budują trwałą relację z klientem? 

Działalność sklepów online jest pod pewnymi względami prostsza od stacjonarnej - sprzedaż jest zautomatyzowana, łatwo tu tworzyć statystyki do analiz i docierać do klientów w dowolnym miejscu na świecie. A jednak to kontakt z klientem i utrzymanie z nim dobrych relacji jest kluczową sprawą w handlu, również internetowym.

Co zrobić, by utrzymać klienta jak najdłużej?

Uczciwe działania

Zaufanie to podstawa w długoterminowej relacji z klientem! Nie uda się go utrzymać, jeśli zasady współpracy będą niejasne lub sprzedawca spróbuje je zmieniać po podjęciu oficjalnej decyzji zakupu. Może się wydawać, że pewnie dane (np. dodatkowe opłaty) odstraszą potencjalnego konsumenta. Jeśli się tak faktycznie stanie - długotrwała relacja i tak nie byłaby tu możliwa.

Docelowy klient musi mieć świadomość, co czeka go zarówno na starcie, jak i po okresie współpracy. Ostrzeżenie o dodatkowych warunkach i możliwych zmianach, niezależnych od firmy zostanie zazwyczaj odebrane bardzo pozytywnie. Jeśli nawet wzbudzi pewne wątpliwości, warto na spokojnie omówić, skąd biorą się takie, a nie inne warunki. Być może sytuacja powtarza się też u innych sprzedawców z Twojej branży?

Kontakt z prawdziwym człowiekiem

W kwestii kontaktu z klientem, prowadzenie biznesu przez internet nie różni się szczególnie od handlu stacjonarnego. Nawet jeśli udostępniasz wyłącznie formularze kontaktowe, pamiętaj, że masz do czynienia z żywą osobą!

Klient może potrzebować porady albo czasu do namysłu. Nie naciskaj na szybkie decyzje. W przeciwnym razie będzie to jednorazowa transakcja, a przecież nie taki jest cel. Postaraj się dopasować do potrzeb osoby, z którą się kontaktujesz. Spróbuj podpowiedzieć, co najlepiej sprawdzi się w konkretnym przypadku. Jeśli się uda, istnieje duże prawdopodobieństwo, że nowy klient zgłosi się do Ciebie również z kolejnym zakupem.

Klient będzie miał wówczas wrażenie, że jesteś autorytetem w kwestii oferowanych przez siebie usług. Jeśli nie jest to prawda, postaraj się zdobyć potrzebne informacje. Masz prawo nie wiedzieć wszystkiego i wartościowy klient to uszanuje.

Pełna kultura wobec klienta

Kultura i szacunek wobec klienta nie muszą oznaczać bardzo formalnej relacji. Wiele sklepów preferuje swobodne podejście w relacjach z klientem i przyciąga tym swoją grupę docelową. Kluczem do sukcesu jest jednak wspólny szacunek.

Nie bądź nachalny. Okaż klientowi zainteresowanie i bądź do niego pozytywnie nastawiony. Podziękuj za kontakt, nawet jeżeli klient nie zdecyduje się na żaden zakup. Daj mu odczuć, że każdy przyszły kontakt jest mile widziany.

Klient musi czuć się swobodnie i bezpiecznie. Przesada nie jest oczywiście wskazana. Relacja powinna pozostać na tyle formalna, by żadna ze stron nie czuła się niekomfortowo. Mimo wszystko osoba, z którą się kontaktujesz, nie jest jednocześnie Twoim znajomym…

Obsługa posprzedażowa

Stały klient może wymagać pewnego wsparcia. Obsługa posprzedażowa to przede wszystkim udzielanie wsparcia podczas korzystania z zakupionych towarów. Przygotuj się na to, że klient nie będzie raczej używał specjalistycznego nazewnictwa. Spróbuje raczej opisać swój problem, opowiadając, co widzi i robi oraz jaki efekt to przynosi. Na wszelki wypadek przygotuj towar, o którym mowa i staraj się podążać za opisem klienta. Prosty, ale profesjonalny przekaz pozwoli szybko rozwiązać problem!

Obniżki i promocje

Stały klient musi być doceniany - to chyba żadna tajemnica. Nie chodzi tu o wielkie zniżki, które naruszą Twój budżet. Ważne, żeby doceniać współpracę drobnymi prezentami, czy promocjami i przypominać o sobie co jakiś czas. Dobrym pomysłem są specjalne oferty urodzinowe i okazjonalne. Jest to dość osobista forma, dlatego sprawdzi się szczególnie w małych biznesach lub tych, nakierowanych na osoby prywatne.

Jeśli masz taką możliwość, wypróbuj system punktów lojalnościowych lub polecenia, gdzie klient i jego znajomy zyskują na wspólnych zakupach.

Kontakt z kupującym jest bardzo istotny. Jeśli jesteś dobrym obserwatorem, szybko wyciągniesz wnioski i znacznie zwiększysz swoje szanse na pozyskanie stałych klientów. Jest to też świetny sposób na poznanie rynku i jego potrzeb.

Zawsze staraj się patrzeć na swój biznes przyszłościowo. Czasem warto trochę nagiąć własny budżet lub spędzić z klientem więcej czasu, nawet jeśli wiesz, że nie zdecyduje się na żaden zakup w najbliższym czasie.

eCommerce opiera się na opiniach. Dobry kontakt i kultura przekładają się bezpośrednio na popularność firmy, a ona jest w sieci kluczowa. Pamiętaj, że konkurencja jest wielka. O ile nie prowadzisz wyjątkowo niszowego biznesu, klienci mogą bez problemu znaleźć potrzebne towary gdzie indziej. Jeśli jednak chcą kupować wyłącznie u Ciebie, będą nawet gotowi zapłacić trochę więcej lub nieco dłużej poczekać na swoje zamówienie.

Dobre relacje z klientami widać później gołym okiem w sferze finansowej firmy, jednak pozwalają one też czerpać satysfakcję z prowadzenia biznesu. Niezależnie od tego, czy sklep odniesie ostatecznie sukces, pamiętaj też o sobie i własnym komforcie. W końcu praca jest bardzo istotną częścią Twojego życia!

tekst płatny


 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę