Rozpórki stabilizatora: zasada działania, awarie i wymiana
Dla porównania zauważamy, że rozpórki stabilizatora są często używane również w tylnym zawieszeniu pojazdu wraz z przednimi. Można jednak z całą pewnością powiedzieć, że do tej pory montaż kolumn na tylnym zawieszeniu nie nabrał charakteru masowego, ze względu na jego nieopłacalność. Dodatkowo warto przypomnieć, że postęp w produkcji nowoczesnych samochodów nie stoi w miejscu, technologia szybko się rozwija, staje się coraz bardziej zaawansowana, o czym świadczy stale rosnąca prędkość i moc samochodów. Dlatego też zawieszenie z roku na rok, wraz z autem, również się zmienia i wymagania wobec niego stale rosną – musi być trwałe, bezpieczne a przy tym doskonale trzymać się drogi.
PRZEZNACZENIE, BUDOWA I FUNKCJE STABILIZATORÓW STABILIZATORÓW
Aby zrozumieć główne przeznaczenie elementów zawieszenia, takich jak rozpórki, wystarczy wyobrazić sobie, gdzie są one zainstalowane w samochodzie i stoją na drążku stabilizatora. Można zatem argumentować, że drążek stabilizatora jest jednym z elementów układu jezdnego pojazdu, który ma zapewnić stabilność boczną karoserii. Jeśli wyobrazimy sobie samochód nie wyposażony w stabilizatory, to podczas jazdy, podczas manewrowania samochód znacznie gorzej będzie słuchał kierownicy, podczas wchodzenia w zakręty będą odczuwalne nadmierne drgania karoserii, a nawet mogą pojawić się zaspy. W przypadku, gdy zębatki nie działają, często karoseria po prostu traci równowagę, a zużycie innych części zawieszenia przyspiesza i to w błyskawicznym tempie.
Jak wiemy zawieszenie samochodu to system składający się z dużej liczby pojedynczych elementów i mechanizmów, które współpracując ze sobą zapewniają komfort, bezpieczeństwo i niezbędną sterowność podczas jazdy. Wśród licznych elementów zawieszenia osobno wyróżnia się stabilizator, który odpowiada za zmniejszenie przechyłów nadwozia podczas wjeżdżania w zakręty, a także utrzymanie trajektorii podczas przyspieszania i tłumienie poślizgu podczas hamowania pojazdu. Z kolei bagażniki znacznie ograniczają kołysanie auta podczas jazdy. Te elementy należą do kluczowych części stabilizatora, które przyjmują ogromne obciążenia.
Główne znaki wskazujące na wymianę rozpórek stabilizatora:
-
Najczęstszym objawem wczesnej wymiany amortyzatora jest wyraźny dźwięk stukania podczas jazdy, który pochodzi z przedniego zawieszenia samochodu. Dźwięk jest szczególnie wyraźnie słyszalny podczas jazdy po wybojach lub podczas wchodzenia w zakręt;
-
Wygląd auta ciągnącego się na bok, czyli samochód zaczyna ciągnąć się w prawo lub w lewo podczas jazdy.
-
Również fakt, że jedna strona samochodu jest opuszczona nieco bardziej w kierunku podłoża niż druga, może wskazywać na zwiększone zużycie rozpórek.
-
Ostatnim głównym objawem, który może świadczyć o pęknięciu amortyzatora stabilizatora jest nadmierne kołysanie nadwozia pojazdu przy dużej prędkości, podczas hamowania lub wchodzenia w zakręt.
Po ustaleniu konieczności wymiany rozpórek stabilizatora należy przygotować materiały i narzędzia do tych prac:
-
Kup stojaki odpowiednie dla konkretnego modelu maszyny;
-
Przygotuj zestaw kluczy i głów;
-
Kołnierz, a najlepiej grzechotka;
-
Młotek i przekładka;
-
Środek czyszczący, pomagający przy dokręcaniu nakrętek;
-
Szmata.
Proces wymiany łącznika stabilizatora
-
Zamontuj maszynę na otworze obserwacyjnym i zamocuj ją hamulcem ręcznym. Pod koła podłóż kliny.
-
Oczyść spoiny metalową szczotką z brudu i spryskaj środkiem czyszczącym.
-
Za pomocą kluczy odkręć nakrętki mocujące stojak.
-
Usuń podkładki sprężyste.
-
Wybij śrubę mocującą podkładką, uważając, aby nie uszkodzić gwintu.
-
Zdejmij rozpórkę z łącznika stabilizatora.
-
Nasmaruj gumową tuleję wodą z mydłem i wymień stojak na nowy.
-
To samo należy zrobić po drugiej stronie maszyny.
-
Nakrętki do mocowania dźwigni i zwrotnicy muszą być ostatecznie dokręcone tylko w maszynie, której koła są mocno osadzone na ziemi.
Źródła informacji:
https://www.autoczescionline24.pl/czesci-samochodowe/drazek-wspornik-stabilizator.html
tekst płatny