Ratusz otwiera się na petentów
Od dziś urzędy administracji publicznej, w tym samorządowej, są zobowiązane do przywrócenia bezpośredniej obsługi obywateli. Także Urząd Miejski przywraca bezpośrednią obsługę mieszkańców, choć zalecane jest załatwienia spraw poprzez platformę ePUAP. Wizyta w ratuszu będzie możliwa po wcześniejszym umówieniu telefonicznym i z zachowaniem rygorów sanitarnych.
Przy obsłudze bezpośredniej interesantów obowiązują następujące rygory sanitarne:
- dopuszczalna liczba interesantów przebywających w tym samym czasie w jednym pomieszczeniu nie może być większa niż jedna osoba na jedno stanowisko obsługi;
- obowiązek zachowania odległości między poszczególnymi osobami 1,5 metra;
- obowiązek stosowania rękawiczek i zasłaniania twarzy;
- obowiązek dezynfekcji rąk przed wejściem do urzędu.
Załatwianie spraw przez ePUAP
Wobec nadal trwającego zagrożenia rozprzestrzeniania się koronawirusa, mając na uwadze zapewnienie bezpieczeństwa mieszkańcom i pracownikom urzędu zalecamy załatwianie spraw poprzez platformę ePUAP i Profil Zaufany.
Załatwienie większości spraw jest możliwe drogą elektroniczną z wykorzystaniem Profilu Zaufanego. Osoby, które go nie mają, mogą go potwierdzić za pośrednictwem np. bankowości elektronicznej, bez konieczności wizyty w urzędzie. Ta metoda pozwala wszcząć każdą sprawę, składać pisma i większość wniosków. Poprzez ePUAP można złożyć wniosek o dowód osobisty, zameldowanie lub wymeldowanie, wymianę prawa jazdy i wtórnika prawa, zaświadczenie o stanie cywilnym lub odpis aktu stanu cywilnego (więcej informacji na ten temat:
www.gov.pl/gov/uzyskaj-odpis), a za pośrednictwem domeny www.obywatel.gov.pl można zarejestrować nowo narodzone dziecko.
Katalog spraw, które można załatwić przez ePUAP, znajduje się na stronie www.gov.pl/web/gov/uslugi-dla-obywatela.
Zachęcamy mieszkańców, aby w pierwszej kolejności korzystali właśnie z tej formy załatwiania spraw urzędowych.
Obsługa bezpośrednia w Urzędzie
Mieszkańcy decydujący się na osobiste załatwienie sprawy w urzędzie proszeni są o telefoniczną rejestrację terminu.
Jedynie wcześniejsze umówienie daty i godziny spotkania z pracownikiem odpowiedzialnym za dany rodzaj sprawy pozwoli uniknąć konieczności oczekiwania w długich kolejkach i kontaktów z innymi oczekującymi na załatwienie sprawy.
We wszystkich sprawach zachęcamy do kontaktu telefonicznego z urzędnikami, którzy poinformują o krokach, które powinni Państwo podjąć. Wszystko po to, aby - zgodnie z zaleceniami Ministra Zdrowia - ograniczać kontakty międzyludzkie do niezbędnego minimum.
- Wnioski i dokumenty oraz informacje szczegółowe w zakresie poszczególnych rodzajów spraw są do pobrania na stronie BIP urzędu w zakładce "Jak załatwić sprawę"
- Do dyspozycji mieszkańców jest strona Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej www.ceidg.gov.pl, gdzie można dokonać wpisu, zmiany, zawieszenia, wznowienia i wykreślenia działalności gospodarczej.
- Wszelkie opłaty związane z załatwianymi sprawami można realizować przelewami bankowymi.