Trzecia „szprycha” przez Łomżę
Około 1,6 tys. km nowych linii kolejowych ma powstać do obsługi Centralnego Portu Komunikacyjnego. Mają one stworzyć pajęczynę nowych linii prowadzących z dziesięciu kierunków do Centralnego Portu Komunikacyjnego i Warszawy. Jedna z tzw. szprych wyrysowana jest przez Łomżę wynika z map opublikowanych wraz z dzisiejszym komunikatem spółki CPK.
Centralny Port Komunikacyjny - według rządu - ma być najważniejszą polską inwestycją infrastrukturalną. Port ma być węzłem przesiadkowym zlokalizowanym między Warszawą i Łodzią; ma zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy.
- Jak wynika z uzgodnień spółki CPK z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi i Ministerstwem Infrastruktury, w ramach Programu CPK zostanie wybudowanych około 1,6 tys. km nowych linii - poinformowano w komunikacie.
W maju ma być gotowy Program Wieloletni Centralny Port Komunikacyjny. Dokument będzie zawierał między innymi szczegóły inwestycji kolejowych w ramach Programu CPK. Linie mają budować i modernizować dwie spółki: nowa powołana przez CPK i stara kolejowa PKP PLK.
Z prezentowanych przy komunikacie map wynika, że linia kolejowa z Warszawy przez Ostrołękę, Łomżę, Pisz o Giżycko ma nr 3, taki sam jak Rail Baltica od Warszawy przez Białystok, Ełk do Suwałk. Odcinek Ostrołęka – Łomża – Pisz – Giżycko miałby być budowany przez nową spółkę powołaną przez CPK.
zobacz: Kolejowe przyciąganie Łomży?