poniedziałek, 19 sierpnia 2019 napisz DONOS@

Przedwyborczy wzrost wydatków na „reklamę i promocję” w spółce śmieciowej

Na „reklamę i promocję” miejska spółka śmieciowa ZGO wyda w tym roku niemal 6 razy więcej niż wydała w ubiegłym roku. Kwota wydatków jest wręcz zatrważająca. To blisko 100 tysięcy złotych. Tyle w ciągu miesiąca za śmieci płacą mieszkańcy wszystkich domów jednorodzinnych w Łomży. Gigantyczne wydatki na propagandę w roku wyborczym, wskazany przez prezydenta Mariusza Chrzanowskiego prezes spółki Jan Perkowski chciał ukryć przed opinią publiczną, a nawet miejskimi radnymi. Do ich ujawnienia skłonił go... pozew sądowy.

Jan Perkowski, prezes miejskiej spółki ZGO
Jan Perkowski, prezes miejskiej spółki ZGO

O tym, że w tym roku wydatki na „reklamę i promocję” w Łomży gwałtownie wzrosły pisaliśmy już wielokrotnie. Oficjalnym pretekstem był jubileusz 600-lecia miejskości Łomży, ale np. wydatki na prezydencką propagandę z kasy Urzędu Miejskiego znacznie większe były już po uroczystym jubileuszu, co można wiązać z zabiegami Mariusza Chrzanowskiego o reelekcję na prezydencki fotel (zobacz: Promocja czy propaganda).

Okazuje się, że znaczne większe środki na reklamę i promocję w wyborczym roku ponoszą także podległe prezydentowi instytucje czy spółki miejskie. Informacje o ich wydatkach były jednak skrywane – także przed miejskimi radnym. Interpelacje do prezydenta o ujawnienie tych wydatków składał np. radny Zbigniew Prosiński, ale wykazujących je odpowiedzi nie otrzymał. Także przed nami prezesi miejskich spółek usiłowali je ukryć. Na pytania zadane dwa miesiące temu – dotyczące głównie organizowanej w Łomży gali boksu zawodowego - dopiero dziś odpowiedziała miejska spółka śmieciowa ZGO. Jej prezesa, Jana Perkowskiego, najwyraźniej skłonił do tego... wniosek do sądu.   

Na rowery, boks i... propagandę
Przekazana odpowiedź ujawnia, że tegoroczne wydatki miejskiej spółki śmieciowej „na reklamę i promocję” są blisko sześć razy większe niż w ubiegłym roku. W tym roku wynoszą one ponad 95 tysięcy złotych, podczas gdy przed rokiem było to „tylko” ok. 17 tys. zł.
Największym wydatkiem jest „sponsoring” miejskich rowerów. Miejska spółka śmieciowa ZGO była jedną z trzech miejskich spółek, które zgodziły się finansować to przedsięwzięcie. Koszt spółki śmieciowej to 39 tys. 900zł netto. Oficjalne uzasadnienie wydatku: reklama PSZOK, czyli Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych na stacji i rowerach miejskich. 
Drugie pod względem wartości zlecenie dotyczy gali bokserskiej. Odbyła się ona 22 września i z kasy miasta wyłożono na nią oficjalnie 15 tys zł. Przed galą pytaliśmy w ratuszu „Czy prawda jest, że w sprawie sponsoringu tej gali prezydent zwracał się do prezesów miejskich spółek?”, ale prezydent, ani nikt inny nie chciał odpowiadać na to pytanie. Także miejskie spółki – w tym ZGO – nie odpowiadały na pytania o finansowanie gali. Dopiero dziś ZGO podało, że spółka zapłaciła za reklamę firmie KnockOut sp. z o.o. Warszawa 19 tys. z zł netto. Wskazywana przez ZGO data to 29.09.2018 r. (a więc tydzień po wydarzeniu), a umowa miała dotyczyć reklamy PSZOK na ekranie LED podczas transmisji i dwóch banerów informacyjnych umieszczonych w hali w której odbywała się impreza sportowa. 
Kolejne zlecenie jest na kwotę 13 500 zł netto. To zlecenie dla „Spec Media Group Łomża”, czyli „grupie” wokół Diecezjalnego Radia Nadzieja. Pieniądze był na emisje 2 audycji radiowych, nakręcenie i realizację 2 emisji filmu promocyjnego o walorach edukacyjnych w TVP Białystok, artykuł prasowy w 2 tygodnikach w ramach działań informacyjno–promocyjnych projektu „Przebudowa PSZOK w Łomży”. Czasowy okres realizacji tego zlecenia według ZGO od 2 maja do 12 listopada 2018 roku.
Ostatnie ze zleceń dotyczy publikacji materiałów reklamowych i banerów obrazkowych oraz materiałów prasowych na stronie mylomza „dotyczących realizowanej inwestycji”. Do Globalista.Eu Marek Norowski z Łomża trafiło 5 tysięcy złotych, a zadanie ma być realizowane od 28. lipca do 31. grudnia 2018.

W sumie to 77 tysięcy 400 zł netto, czyli 95 tysięcy 202 zł brutto. Czy to dużo? To bardzo dużo. To nawet więcej pieniędzy niż w ciągu miesiąca średnio za śmieci płacą mieszkańcy wszystkich domów jednorodzinnych w Łomży.

O patologicznych wręcz układach w miejskich spółkach piszemy od lat. Są one traktowane jak prywatne włości o czym świadczą m.in. zatrudnienia. Jednoosobowo pełniący funkcję właściciela prezydent wskazuje nie tylko to, który z kolegów ma nimi zarządzać. Nie było ważne, że miał tylko 27 lat i była to pierwsza praca. Nieco ponad rok temu ówczensa radna Elżbieta Rabczyńska objęła nieistniejące wcześniej stanowisko koordynatora finansowo-administracyjnego w MPEC, a przed samymi wyborami w spółce, bez konkursu, została zatrudniona córka innej „prezydenckiej” radnej Wandy Mężyńskiej. Dla Zbigniewa Sasinowskiego, wskazanego przez prezydenta na wiceprezesa MPWiK, po likwidacji tego stanowiska stworzono nowe „pełnomocnika zarządu ds. administracyjnych”. Adam Miara, ostatni z etatowych doradców prezydenta po likwidacji przez prawo „gabinetów politycznych” w samorządzie, trafił do... ZGO, czyli miejskiej spółki śmieciowej.

zobacz także: To był dobry rok dla prezesów


 
 
4lomza.pl Regionalny Portal Copyright © Speed s.c. 2005r - 4too v.1.0

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę