Kiedy będzie nowy Dworzec Łomża?
Stary dworzec Łomża władze miasta sprzedały w grudniu ubiegłego roku, a nowy buduje się bardzo powoli. Miasto od początku roku szuka firm, które zechcą zbudować go za „rozsądne” pieniądze. Właśnie ogłoszono kolejny przetarg na wykonawców m.in. głównego budynku dworca, zadaszonych peronów, i wykonanie asfaltowych nawierzchni „centrum przesiadkowo-komunikacyjnego”.
Stary dworzec władze miasta sprzedały na licytacji pod koniec grudnia za blisko 5 mln zł netto. Wcześniej zakładano, że sprzedając niemal hektarową działkę w samym centrum miasta uzyskamy pieniądze na budowę nowego dworca, mniejszego, ale o wiele bardziej funkcjonalnego niż ten stary. Nowy dworzec autobusowy w Łomży miał być oddany na „gwiazdkę” tego roku, ale szybko okazało się, że niska cena i ambitny termin realizacji są nierealne. Szukając oszczędność władze miasta rozbiły budowę nowego dworca na szereg małych zadań. Do tej pory zlecono prac za blisko 5 mln zł, ale póki co ciągle brakuje głównych inwestycji dworcowych – budynku dworca i peronów. Ceny z przetargów, ale i prowadzonych negocjacji z przedsiębiorcami okazywały się zbyt wysokie jak na możliwości budżetu miasta. Nawet po zwiększeniach miejskich środków w ostatnim przetargu na ich budowę i wylanie asfaltu chciano wydać ponad 6,6 mln zł, a oferty tylko na budynek dworca i peronów sięgały blisko 10 mln zł. Teraz ponownie ogłoszono przetargi w nadziei na bardziej rozsądne ceny wykonawców.
Zlecenia dotycząc trzech brakujących część, które w sumie mają stworzyć „centrum przesiadkowo-komunikacyjne”, czyli nowy Dworzec Łomża. Część pierwsza obejmuje wykonanie i montaż konstrukcji stalowej budynku dworca i peronów wraz z szklanym zadaszeniem oraz wykonanie instalacji odwodnienia dachu z podłączeniem do podejść kanalizacji deszczowej. To zadanie – zgodnie z oczekiwaniami miejskich urzędników - miałby zostać wykonane do końca maja 2019.
Część druga obejmuje wykonanie budynku dworca i schodów zewnętrznych przy pawilonach handlowych (bez głównej konstrukcji stalowej), wykonanie elewacji budynku dworca wraz napisem na dworcu i oznaczeniem peronów, wykonanie instalacji wewnętrznych branży sanitarnej i elektrycznej oraz roboty wykończeniowe w budynku dworca i na konstrukcji peronów - montaż tablic informacyjnych, nagłośnienia, oświetlenia itp. Ta część prac miałaby zostać ukończona do końca lipca 2019.
Trzecia część obejmuje wykonanie nawierzchni bitumicznych na terenie objętym projektem budowy centrum przesiadkowo-komunikacyjnego. Miejscy urzędnicy zaznaczają, że układanie nawierzchni bitumicznej wykonywane będzie etapami w wyznaczonych przez zamawiającego terminach, tak aby wszelkie te prace zakończyć do 31 maja 2019.