Przejdź do treści Przejdź do menu
piątek, 19 kwietnia 2024 napisz DONOS@

Europejska szybka kolej przez Łomżę?

Główne zdjęcie
Karima Delli, Przewodnicząca Komisji Transportu i Turystyki Parlamentu Europejskiego i poseł Lech Kołakowski podczas posiedzenia komisji w Brukseli 20 czerwca 2018 r.

O Via Baltica i Via Carpatia, Rail Baltica i potrzebie utworzenia nowych kolei wielkich prędkości biegnących przez region mówił w Brukseli poseł Lech Kołakowski. W ubiegłym tygodniu parlamentarzysta z Łomży na zaproszenie przewodniczącej Karimy Delli uczestniczył w posiedzeniu Komisji Transportu i Turystyki Parlamentu Europejskiego. Poseł Kołakowski, który jest wiceprzewodniczącym sejmowej Komisji ds. Unii Europejskiej, jako jedyny reprezentował Sejm i przedstawiał polskie stanowisko.

Posiedzenie komisji dotyczyło rozwoju sieci transportowych w Unii Europejskiej. Politycy analizowali stan obecny i perspektywy ich rozwoju, oraz tzw. „instrumenty finansowe” jakie mają być wykorzystywane do ich rozbudowy po 2020 roku. Poseł Lech Kołakowski przekazuje, że reprezentując Polskę wskazywał, że kluczowym kierunkiem rozwoju polskiej polityki transportowej w UE jest zacieśnienie współpracy transportowej państw tzw. obszaru Trójmorza, czyli krajów położonych pomiędzy Adriatykiem, Bałtykiem i Morzem Czarnym. W ocenie polityków Prawa i Sprawiedliwości rozwój połączeń transportowych na osi północ-południe stanowi znaczący impuls do  aktywizacji i rozwoju gospodarczego Europy Środkowej. Wpisuje się w to drogowe połączenie Via Carpatia sięgające od państw nadbałtyckich przez Polskę, Słowację, Węgry, Rumunię, Bułgarię aż do Grecji, które państwa te chcą wpisać do sieci priorytetowych europejskich korytarzy transportowych i uzyskać finansowanie z budżetu centralnego UE – z instrumentu „Łącząc Europę”  (ang. Connecting Europe Facility – CEF). To z niego finansowana jest m.in. budowa północnych odcinków Via Baltica, a poseł Kołakowski mówi, że podczas posiedzenia Komisji Transportu i Turystyki Parlamentu Europejskiego w Brukseli zapewniano, że ten instrument finansowy będzie funkcjonował nadal i jego finansowanie nie będzie ograniczane w nowej perspektywie unijnej po 2020 roku i Brexicie.

Po raz kolejny podczas wystąpienia na forum transportowym Unii Europejskiej poseł z Łomży podniósł temat budowy nowej kolei wielkich prędkości, które mogłyby połączyć – podobnie jak drogowe Via Baltica i Via Carpatia – pierwsza państwa nadbałtyckie, a druga południowo-wschodniej Europy z centralną Polską. Koleją tą mogliby być dowożeni pasażerowi do planowanego w Baranowie koło Grodziska Mazowieckiego pomiędzy Warszawą a Łodzią Centralnego Portu Komunikacyjnego Polski, który miałby zostać zbudowany w ciągu najbliższych 10 lat. Zdaniem posła Kołakowskiego taka szybka kolej powinna przebiegać w pobliżu Łomży, co przyczyniłoby się także do rozwoju miasta. Mówi, że inicjatywie takiej przychylna jest Karima Delli, przewodnicząca Komisji Transportu i Turystyki Parlamentu Europejskiego. Aby jednak projekt został przyjęty do realizacji i mógł uzyskać finansowanie z budżetu Unii Europejskiej konieczne są porozumienia pomiędzy poszczególnymi państwami UE i ich wspólny lobbing. 
- To teraz najważniejsze przedsięwzięcie jakiemu chciałbym się poświęcić - mówi poseł Lech Kołakowski.


 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę