Konkurs na logo 600-lecia nadania praw miejskich Łomży
Historia Łomży zaczyna się od grodziska nad Narwią w Starej Łomży, zatem gród ma lat 1000 albo i więcej, jednak świętować będziemy 15. czerwcu 2018 rocznicę nadania praw miejskich w obecnej lokalizacji przez księcia Janusza I Mazowieckiego. Przywołane tu dwie liczby pokazują, że mamy czas i nie ma co się spieszyć, a Łomża przeżyje dekady i stulecia z jubileuszem lub bez - z logo lub bez. Prawie 4 miesiące temu ok. 30-osobowa komisja kulturalno-artystyczna w ratuszu omówiła 2 znaki wizualne 600-lecia, autorstwa uczniów Liceum Plastycznego. Nie przyjęła żadnego, więc teraz prezydent Mariusz Chrzanowski ogłosił szybki konkurs na logo: nagroda 2 tys. brutto.
Ponad rok temu także w ratuszu dyskutowały dziesiątki ludzi na temat programu i organizacji 600-lecia, jednak kwestia znaku firmowego jubileuszu nie przykuwała uwagi. Prawdopodobnie dlatego, że z marszu przyjęto, iż logo mogą projektować za darmo zdolni uczniowie „Plastyka”. Propozycje młodzieży nie ostały się krytyce dorosłych, wśród których byli szacowni i zasłużeni ludzie sztuki i kultury.
Rysować każdy może
W konkursie na projekt znaku graficznego, promującego 600-lecie otrzymania przez Łomżę praw miejskich, może wystąpić osoba pełnoletnia. Zwycięski projekt będzie rozpoznawalnym znakiem jubileuszu, którym będą opatrywane działania i wydarzenia, plakaty i bannery, gadżety i pamiątki, publikacje i relacje. Będzie wykorzystany przez instytucje, organizacje i ludzi, których inicjatywy, przedsięwzięcia i projekty znajdą się w oficjalnym programie obchodów 600-lecia. Ma to znaczenie również ze względu na regionalne, ogólnopolskie i zagraniczne echa święta 60-tysięcznego miasta nad Narwią. Autorzy zgłoszonych prac graficznych muszą mieć prawa majątkowe i autorskie, żeby uniknąć podejrzeń o posługiwanie się plagiatem bądź cudzą własnością intelektualną. Wyłonione w konkursie najlepsze logo stanie się własnością Miasta Łomża. Projekt znaku powinien nadawać się do wykorzystania w różnorodnej formie: na materiałach biurowych (listownik, wizytówka, koperta, teczka), na materiałach reklamowych i promocyjnych, zarówno w małych, jak i dużych formatach. Znak należy przedstawić na planszy wielkości A3 w wersji czarno-białej i kolorowej w polach: 15 na 15 cm, 5 na 5 cm i półtora na półtora centymetra. Propozycja może być wykonana w dowolnej technice graficznej. Logo powinno jednoznacznie kojarzyć się z Łomżą, nawiązywać do jej historii i jubileuszu 600-lecia, do barw, herbu i flagi miasta. Myślą przewodnią jest powiązanie przeszłości z teraźniejszością, z rozwojem, z patrzeniem w przyszłość. Logo winno budzić pozytywne emocje: radości i optymizmu oraz skojarzenia: dumy z identyfikacją z miastem. Zważywszy na taką masę wymagań, szczegółowych życzeń i tematycznych ograniczeń, zastanawia fakt, dlaczego organizator jubileuszu i konkursu stawia warunek, że „uczestnik może zgłosić do konkursu maksymalnie jedną pracę konkursową”...? Komisja będzie oceniać, m.in., oryginalność, czytelność i funkcjonalność, estetykę wykonania. Termin składania prac do 30. września 2017. Szczegółów można dowiedzieć się w wydziale komunikacji medialnej i promocji Urzędu Miejskiego przy Starym Rynku w Łomży.
Mirosław R. Derewońko