Przejdź do treści Przejdź do menu
piątek, 29 marca 2024 napisz DONOS@
tekst płatny

Koniec walki i początek budowy Via Baltica przez Łomżę

Główne zdjęcie
Minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk i Poseł RP Lech Antoni Kołakowski

- Kilkanaście lat temu prawie wszyscy wokół mnie byli przeciwni Via Baltica przez Łomżę albo nie wierzyli, że kiedykolwiek zapadnie decyzja o budowie drogi ekspresowej z obwodnicą miasta – wspomina poseł Lech Antoni Kołakowski (PiS), chcąc podziękować każdemu, kto na przestrzeni lat pomagał w batalii o drogę ekspresową S61 przez Łomżę, której ukoronowaniem było podpisanie przez ministra infrastruktury i budownictwa Andrzeja Adamczyka skierowania do realizacji. - Fakt ogłoszenia 6. lutego w Stawiskach przetargów zakończył etap walki i uruchamia procedurę budowy.

Przypomnijmy, że minister Andrzej Adamczyk przekazał ceremonialnie skierowanie generalnemu dyrektorowi Dróg Krajowych i Autostrad Krzysztofowi Kondraciukowi, co oznacza zobowiązanie również GDDKiA do dalszego działania. - Padły konkretne terminy, że przetargi na sześć odcinków Via Baltica od Ostrowi Mazowieckiej przez Łomżę z obwodnicą do Szczuczyna rozstrzygną się do przełomu roku 2017 / 2018 – cieszy się łomżyński poseł. - Budowa ma się zakończyć do 2021 r. i na całej długości od Ostrowi Maz. do Szczuczyna będzie kosztowała około 3 i pół miliarda złotych.
Poseł z wdzięcznością przypomina tych, których od początku 2005 r. przybywało, poczynając od współpracowników biura poselskiego, mieszkańców Łomży i okolicznych gmin na trasie przebiegu drogi ekspresowej z dwoma jezdniami po dwa pasy ruchu i pasem awaryjnym. Każdy chciał ją mieć z racji na wyprowadzenie korków i tirów, zwiększenie bezpieczeństwa, zmniejszenie emisji spalin i hałasu, ochrona domów przed wstrząsami i pękaniem. Atuty to dogodność transportu osobowego i towarowego, szybkość w docieraniu z surowcami i ludźmi, nadzieja na inwestycje i miejsca pracy. 



- Będąc posłem Łomży i Ziemi Łomżyńskiej, od początku dążyłem do tego, by droga o charakterze międzynarodowym prowadziła przez zachodnią część województwa podlaskiego, z Augustowa do Łomży i Ostrowi – wyjaśnia poseł. - Wiedziałem, że Białystok będzie miał połączenia z Warszawą.
Zdaniem posła Kołakowskiego, długa batalia o Via Baltica miała kilka kluczowych osób i zdarzeń. W 2007 r. odwiedził Łomżę jako premier prezes PiS Jarosław Kaczyński, przychylny tej inicjatywie parlamentarzysty. Ważne było spotkanie z samorządowcami i władzami województwa warmińsko-mazurskiego: prezydentem Ełku, marszałkiem i wojewodą oraz wsparcie od parlamentarzystów z Warmii i Mazur. Niebagatelna inicjatywa zebrania ok. 5 tys. oświadczeń mieszkańców z poparciem dla łomżyńskiego wariantu Via Baltica i przekazanie na konsultacjach firmy Scott Wilson, której badania pomogły zebrać argumenty: pragmatyczne, finansowe i środowiskowe za ekspresówkę przez Łomżę (w tym obwodnicę miasta: od Kisielnicy przez mający powstać most nad Narwią za Konarzyce, ale z odnogą do drogi na Zambrów). - W lutym 2016 Klub PiS przyjął w Łomży stanowisko, którego jestem współautorem – przypomina poseł ważkie fakty. - W czerwcu 2016 poprowadziłem obrady wyjazdowe sejmowej podkomisji ds. wykorzystania funduszu UE z dyrektorami departamentów ministerstw infrastruktury, finansów i rozwoju. W łomżyńskim starostwie powiatowym spotkali się wtedy także radni i władze gmin z naszego powiatu. W październiku Łomżę odwiedziła premier Beata Szydło, z ministrem Andrzejem Adamczykiem i wiceministrem Jerzym Szmitem. Potwierdziła wolę budowy, lecz potrzebne było potwierdzenie przez ministra finansów Mateusza Morawieckiego. Potwierdził, a mnie po 10 latach przypomniała się własna interpelacja ws. Via z 2006 r. do resortu infrastruktury.
Pamiętam, jak w „Kontaktach” red. Maria Kaczyńska zatytułowała artykuł  „Samotny, biały żagiel”. Dziękuję dziś łomżyńskim mediom, w tym 4lomza.pl i „Bezcennej”, wspierającym moje działania.
Poseł Kołakowski w decyzji rządu RP o Via Baltica przez Łomżę i Ziemię Łomżyńską dostrzega też przyjazny splot dziejów. Koło historii w 1999 r. pozbawiło Łomżę statusu stolicy województwa łomżyńskiego, ulegały likwidacji zakłady pracy, przenoszono instytucje do Białegostoku. - Jako poseł podjąłem decyzję, że choćby długa i ciężka walka z przeciwnikami o Via Baltica i szukanie sprzymierzeńców będzie moim niezmiennym priorytetem – podsumowuje nasz parlamentarzysta. - Byłem osamotniony na początku, ale rok po roku przybyło zwolenników i sojuszników łomżyńskiej Via Baltica. Będę szczęśliwy, jeśli za cztery lata w godzinę, zgodnie przepisami ruchu drogowego, będziemy mogli z Łomży i Ziemi Łomżyńskiej dojechać do stolicy Polski wygodnie i bezpiecznie. Po staraniach, bitwach i potyczkach, nadszedł upragniony czas budowy. Obiecuję, że nadal będę pilnował terminów i harmonogramów budowy S61, abyśmy razem osiągnęli cel dla dobra nas wszystkich.

Mirosław R. Derewońko
240308092554.png

 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę