Plany na nowe bulwary i plażę... po wyborach
Na początku roku władze Łomży ogłosiły, że zamierzają przystąpić do rozbudowy nadnarwiańskich bulwarów w kierunku mostu majora Henryka Dobrzańskiego ps. Hubal. To wyczekiwana inwestycja, zważywszy, że jej częścią ma być rozbudowa plaży miejskiej, która póki co w zasadzie ogranicza się do łąki nad brzegiem rzeki. Pierwotnie planowano, że prace będą mogły ruszyć już w przyszłym roku, ale jest to niemożliwe. W budżecie na przyszły rok nie ma na ten cel środków, a dziś miasto ogłosiło przetarg na wyłonienie wykonawcy, który ma najpierw opracować koncepcję, a następnie na jej podstawie dokumentację projektową i uzyskać wszelkie zgody i zezwolenia, aby bulwary rozbudować.
Chodzi o około 800-metrowej długości odcinek łomżyńskiego nabrzeża Narwi od portu do plaży miejskiej przy moście Hubala, wzdłuż którego mają być zbudowane chodnik i ścieżka rowerowa oraz przebudowa istniejącej plaży miejskiej, która miałaby być powiększona, ale przede wszystkim ubogacona w przebieralnie, natryski, W.C, i boisko. Do tego dochodzi jeszcze nowa droga dojazdowa do ulicy Sikorskiego (długość ok. 300m) i parkingi.
To pierwszy etap planowanej inwestycji, a drugi sprowadzałby się do wzbogacenie zadania pierwszego przez wykonanie wzdłuż przedłużonych bulwarów przestrzeni publicznych o funkcja chrekreacyjno-dydaktycznych, obsługi kajakarzy, wędkarzy, placów zabaw itp. Jak czytamy w dokumentacji przetargowej pierwszy etap jest przewidziany do wykonania obligatoryjnego natomiast wykonanie drugiego etapu jest zadaniem opcjonalnym.
„Wykonanie I etapu powinno być możliwe do realizacji w przeciągu jednego roku budżetowego.(...) Realizacja II etapu będzie uwarunkowana posiadaniem środków finansowych przez Miasto i możliwa do realizacji w okresie kilku lat (stopniowe doposażanie i ew. wykupy terenów sąsiednich).”
Zanim jednak prace nad Narwią ruszą miasto musi mieć koncepcję jak docelowo nowe bulwary i plaża miejska miałyby wyglądać, oraz dokumentację i pozwolenie na prace. I właśnie tego dotyczy ogłoszony przetarg. Wybrana firma miałaby wykonać w ciągu czterech miesięcy koncepcję zagospodarowania brzegu rzeki Narwi zawierającą etap I i II wraz ze wskazaniem działek do podziału i wykupu, a później na tej podstawie dokumentację projektową wraz ze wszelkimi zezwoleniami. Ratusz zaznacza, że potencjalny wykonawca musi m.in. uwzględnić konieczność sporządzenia raportu środowiskowego, bo projektowana inwestycja leży w sąsiedztwie obszaru Natura 2000, oraz uzyskać akceptację całej dokumentacji dla planowanych bulwarów wraz z infrastrukturą od Podlaskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków Delegatura w Łomży, bo obszar pod projektowaną inwestycję leży w strefie ochrony konserwatorskiej.
Generalnie ratusz oczekuje, że wszystkie te dokumenty uda się wykonawcy zdobyć w 13 miesięcy od daty podpisania umowy, ale promowani mają być wykonawcy, którzy zadeklarują krótszy termin. To oznacza, że „papierki” powinny być skompletowane na początku 2018 roku, co jest równoznaczne z tym, że inwestycja najwcześniej będzie mogła ruszyć w drugiej połowie roku.
Warto przypomnieć, że w przypadku budowy pierwszego etapu bulwarów z portem rzecznym Regionalny Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku dopuścił prowadzenie prac nad Narwią dopiero „po ustąpieniu wezbrań i zakończeniu okresu lęgowego ptaków, tj. poza okresem od 01 marca do 31 lipca”.
W optymistycznej wersji prace przy nowych bulwarach i plaży mogłyby ruszyć więc w wakacje 2018 roku, czyli na kilka miesięcy przed wyborami samorządowymi, ale ich oddanie do użytku byłoby już po wyborach.