Wspomaganie szkół i przedszkoli na miarę XXI wieku
Konferencja z udziałem ekspertów, nauczycieli oraz władz samorządowych i powiatowych podsumowała dwuletni pilotażowy projekt kompleksowego wspomagania szkół i przedszkoli z terenu powiatu łomżyńskiego. Nowością jest tu stworzenie całego systemu nastawionego nie tylko na szkolenia czy doskonalenie nauczycieli w dotychczasowej formie, ale przede wszystkim na określenie potrzeb i oczekiwań kadry danej szkoły, zaplanowanie najbardziej optymalnych form doskonalenia i ich profesjonalna realizacja. Nic dziwnego, że zainteresowanie było bardzo duże. – Zaprosiliśmy do współpracy wszystkie samorządy gminne, tym samym projekt ten obejmował swym zasięgiem 45 placówek oświatowych z terenu powiatu i nikt nie został tutaj pominięty – mówi wicestarosta łomżyński Lech Marek Szabłowski. – Pilotaż, czyli coś nowego, coś, czego wcześniej nie doświadczaliśmy, ale z każdej takiej inicjatywy należy wyciągnąć wnioski – mam nadzieję, że będą one wskazówkami w jaki sposób kształcić, edukować i szkolić pracowników oświaty na terenie naszego powiatu!
Powiat Łomżyński realizował Projekt „Przygotowanie i pilotażowe wdrożenie programu kompleksowego wspomagania szkół i przedszkoli z powiatu łomżyńskiego podporządkowanego ich potrzebom” w partnerstwie z Ośrodkiem Doskonalenia Nauczycieli w Łomży oraz we współpracy z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną Nr 1 w Łomży i Biblioteką Pedagogiczną w Łomży. Wdrażany przez Ośrodek Rozwoju Edukacji w Warszawie – w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół – program okazał się dużą szansą dla nauczycieli i dyrektorów szkół oraz przedszkoli zainteresowanych kompleksowymi działaniami, których efektem jest nie tylko podniesienie kwalifikacji kadry pedagogicznej, ale przede wszystkim lepszy rozwój i wyniki w nauce dzieci i młodzieży. Niemal dwa lata wytężonej pracy zaowocowało stworzeniem kompleksowego programu dostosowanego do indywidualnych potrzeb kadry każdej szkoły, co z satysfakcją podkreślali nauczyciele biorący udział w konferencji w motelu „Zacisze” w Piątnicy.
– Miękkie projekty mają to do siebie, że rezultat takiego działania będzie widoczny z czasem, ale mam nadzieję, że to, co próbowaliśmy państwu przekazać zaowocuje i zdynamizuje państwa pracę w szkołach – mówił dyrektor Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Łomży Bernard Zbigniew Kossakowski. – Chcieliśmy kompleksowo objąć cały powiat i był to ogromny wysiłek organizacyjny, a w przyszłości doskonalenie nauczycieli, nie tylko w województwie podlaskim, ma przebiegać na podobnych zasadach, to znaczy, że szkoła i jej rada pedagogiczna wybiera sobie temat, który jest realizowany.
– Dzięki temu projektowi, który właśnie się kończy, otwiera się nowa perspektywa dla nauczycieli, nowego modelu doskonalenia systemu edukacji – podkreślała w swym wystąpieniu o efektywnym zarządzaniu zmianą Jadwiga M. Szczypiń z suwalskiego Centrum Edukacji Nauczycieli. – Za chwilę, czyli od 1 stycznia 2016 roku, takie placówki jak poradnie psychologiczno-pedagogiczne, ośrodki doskonalenia nauczycieli czy biblioteki pedagogiczne będą tymi instytucjami, które pracując na rzecz szkoły będą świadczyły im wsparcie w procesie rozwoju.
W innych referatach również dominowały tematy związane z programem: Maria M. Ferenc porównała obecny i nowy system doskonalenia nauczycieli, a Danuta Momot przedstawiła przebieg Rocznego Planu Wspomagania. Po przerwie wnioski z wdrożenia nowej formy doskonalenia zaprezentowała zebranym przedstawiciel koordynatorów sieci Joanna Marek, kompetencje instytucji i osób odpowiedzialnych za wspomaganie wybranego aspektu pracy szkoły przybliżyła prezentacja Sławy Agaty Gęśli, zaś Elżbieta Gosk ze Starostwa Powiatowego w Łomży raport z realizacji Powiatowego Programu Wspomagania oraz stopień realizacji celów projektu, zaś konferencję zakończyło wręczenie certyfikatów szkołom i przedszkolom uczestniczącym w programie.
– Jesteśmy jednym z siedmiu powiatów spośród 17 z terenu województwa podlaskiego, które podjęły się realizacji tego pilotażowego programu – podkreśla Lech Marek Szabłowski. – Mamy nadzieję, że ponad 1.600 000 złotych którymi dysponowaliśmy zostały dobrze spożytkowane, a duża część wiedzy jaka dotarła do nauczycieli i została tak naprawdę wspólnie wypracowana, będzie z sukcesem wykorzystywana w codziennej pracy, z nadzieją na dobrą przyszłość dzieci i młodzieży!