Poseł pyta kiedy będzie remontowana droga Łomża - Zambrów
Kolejna interpelację, tym razem w sprawie pilnej modernizacji drogi krajowej nr 63 na odcinku Łomża – Zambrów, złożył poseł Lech Antoni Kołakowski. Od minister infrastruktury i rozwoju chce się dowiedzieć czy rząd dostrzega potrzebę przebudowy tego odcinka drogi, bo nie został on ujęty w projekcie Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023, a jak podaje poseł „o pilnej potrzebie modernizacji tej drogi (...) przy każdej okazji przekonują mnie miejscowi samorządowcy oraz policjanci”.
Poseł interpelację skierował do Marii Wasiak Minister Infrastruktury i Rozwoju. Przypomina, że droga krajowa nr 63 jest jednym z ważniejszych ciągów komunikacyjnych w zachodniej części województwa podlaskiego.
- Już w 2010 roku – według danych z Generalnego Pomiaru Ruchu - na niektórych jej odcinakach, zwłaszcza w większych miastach takich jak Łomża, Zambrów czy Kolno, przejeżdżało nią nawet po kilkanaście tysięcy samochodów na dobę – pisze poseł Kołakowski. - Także poza miastami ruch jest bardzo duży. Tylko na odcinku pomiędzy Łomża a Zambrowem dochodził on do blisko 6 tysięcy samochodów na dobę.
Poseł dodaje, że stan techniczny tej drogi jest dalece niewystarczający do obserwowanego na niej obciążenia ruchem, a na potwierdzenie przypomina, że zgodnie z danymi z Europejskiego Programu Oceny Ryzyka na Drogach (EuropeanRoad Assessment Programme) na podstawie danych za lata 2009-2011 odcinek drogi nr 63 Łomża - Zambrów zaznaczany był kolorem czerwonym oznaczającym duże, nieakceptowalne społecznie, ryzyko wystąpienia wypadku drogowego.
- Niestety od tego czasu stan techniczny tej drogi uległ dalszej degradacji, a obciążenie ruchem znacząco wzrosło. Najwyraźniej jednak urzędnicy podlegli Pani Minister nie dostrzegają potrzeby modernizacji tej drogi – napisał poseł Kołakowski zauważając, że żaden z odcinków dk 63 nie został ujęty w projekcie Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023. - Tymczasem o pilnej potrzebie modernizacji tej drogi, zwłaszcza na odcinku pomiędzy Łomżą a Zambrowem, przy każdej okazji przekonują mnie miejscowi samorządowcy oraz policjanci. Droga na tym odcinku charakteryzuje się wieloma wzniesieniami i zagłębieniami znacząco ograniczającymi widoczność, oraz możliwość bezpiecznego wyprzedzania. Na większości skrzyżowań brak jest lewoskrętów, a dodatkowym niebezpieczeństwem są zniszczone krawędzie jezdni i pobocza. Poza tym droga na tym odcinku prowadzi w sąsiedztwie największego kompleksu leśnego regionu Czerwonego Boru, co sprawia, że bardzo często na jezdnię przebiegają zwierzęta leśne powodując kolejne niebezpieczeństwo dla podróżujących.
- Zdaję sobie sprawę z ogromnych potrzeb budowy w Polsce dróg i ograniczeń wynikających z możliwości finansowych Państwa, niemniej gdy w rachubę wchodzi życie ludzkie, nic nie usprawiedliwia zaniechań – podkreśla poseł Kołakowski pytając minister m.in. o to czy rząd dostrzega potrzebę modernizacji drogi pomiędzy Łomżą a Zambrowem, i czy w najbliższych latach jest ona planowana.