Przejdź do treści Przejdź do menu
sobota, 27 kwietnia 2024 napisz DONOS@

Białystok bierze wszystko...?

Główne zdjęcie
Konsultacje w auli PWSIiP w Łomży

- Projekt Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego 2014-2020 powinien mieć inna nazwę RPO Rozwoju Białegostoku bo tak naprawdę jest – mówił Andrzej Duda, burmistrz Kolna krytykując zapisy przedstawionego przez władze województwa dokumentu. Podczas zorganizowanego w Państwowej Wyższej Szkole Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży spotkania konsultacyjnego nowego RPO, bardzo krytycznie o dokumencie, ale i zasadach mających obowiązywać w nowych programie Rozwoju Polski Wschodniej, mówił także burmistrz Zambrowa. - Jestem, za tym aby Białystok się rozwijał, ale nie kosztem całego województwa – podkreślał Kazimierz Dąbrowski.

Małgorzata Żynel, Daniel Górski, Jacek Piorunek, prof. Wojciech Dziemianowicz, Elżbieta Romańczuk
Małgorzata Żynel, Daniel Górski, Jacek Piorunek, prof. Wojciech Dziemianowicz, Elżbieta Romańczuk
Prof. Wojciech Dziemianowicz
Prof. Wojciech Dziemianowicz
Daniel Górski
Daniel Górski
Jacek Piorunek
Jacek Piorunek

W ramach nowego Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego 2014-2020 do podziału będzie ponad miliard euro. Podczas kilkugodzinnego spotkania konsultacyjnego projektu programu w Łomży liczący ponad dwieście stron maszynopisu projekt omawiał  Daniel Górski, dyrektor Departamentu Zarządzania RPO i szef grupy roboczej, która pracowała nad nowym RPOWP 2014-2020. Mówił o uwarunkowaniach, cela i wskaźniki, wynikających z dokumentów unijnych i krajowych, które nowy dokument musiał uwzględniać.
- My nie możemy podzielić tych pieniędzy tak jak byśmy chcieli, musimy uwzględniać wymogi jakie stawia nam donator, czyli Unia Europejska – podkreślał dyrektor Górski. 
Chyba jednak nie spodziewał się aż tak wielkiej krytyki jaka spadła na przedstawiony projekt dokumentu, który miał powstać – i jak zapewniają autorzy powstał – na bazie przyjętej już w szerokich konsultacjach społecznych Strategii Rozwoju Województwa Podlaskiego do roku 2020.
- Tak jak chwaliłem Strategię, bo była ogólna, tak teraz muszę krytykować przedstawiony program  RPOWP 2014-2020 – mówił burmistrz Kolna, Andrzej Duda, proponując inna nazwę programu RPO Rozwoju Białegostoku. - Tego chwalić nie można. Dla samorządów powiatów i dla Łomży, środków w tym programie nie będzie. Ten program jest dla nas nie do przyjęcia.  
Równie mocno dokument, ale także nowy Program Rozwoju Polski Wschodniej skrytykował burmistrz Zambrowa.
- Rozwój Polski i naszych samorządów zależy od dróg – podkreślał Kazimierz Dąbrowski pytając dlaczego z nowego RPO będzie można remontować właściwie tylko drogi wojewódzkie. - Urząd Marszałkowski będzie pisał wnioski, będzie je oceniał, będzie wykonywał drogi i będzie rozliczał pieniądze.  
Burmistrz Zambrowa m.in. proponował skreślenie możliwości dofinansowywania projektów poza konkursami, pytał co to są wskazywane w projekcie dokumentu projekty strategiczne i gdzie jest ich lista. 
Samorządowcom z Kolna i Zambrowa wtórował także starosta wysokomazowiecki. Natomiast wójt Sokół Józef Zajkowski, prosił o uwzględnienie małych gmin, które w nowej perspektywie finansowej stracą możliwość ubiegania się o środki z programu Rozwoju Obszarów Wiejskich.

Kolej powinna jeździć nie tylko do Białegostoku
Podczas konsultacji wypłynęła także poruszana przez nas w środę kwestia remontu torów kolejowych z Łomży. Zgodnie z planem władz województwa mają być remontowane tylko te prowadzące do Białegostoku, ale te w kierunku Ostrołęki już nie. Jacek Piorunek, członek zarządu województwa, przekonywał, że pieniędzy nie można inwestować w teren poza województwem podlaskim. Odnosząc się do tego starosta łomżyński Lech Szabłowski podkreślał, że województwo nie kończy się w Śniadowie na rozwidleniu torów do Łomży, ale sięga dalej. Apelował też do władz województwa o podjęcie rozmów z marszałkiem Mazowsza aby wspólnymi siłami wyremontować torowisko ze Śniadowa do Ostrołęki. Starostę wspierał także dr Antoni Chojnowski, wiceprezes firmy Prefbet Śniadowo.
- Wynik Prefbetu i to, że wciąż działamy i produkujemy to też i dlatego, że mamy kolej, którą możemy transportować surowce i produkty – mówił wiceprezes Chojnowski wskazując, że sieć kolejowa nie może zamykać się w granicach województwa, i połączenie kolejowe z Ostrołęka musi być.

Łomża chce... na busy
Chyba najmniej krytycznie o programie mówił wiceprezydent Łomży Baniamin Dobosz choć i on zapowiedział złożenie uwag za pomocą formularza online. Prezydent zapowiedział, że w ramach tworzonego z okolicznymi samorządami Łomżyńskiego Obszaru Funkcjonalnego, miasto będzie chciało w nowej perspektywie zrealizować zakup autobusów hybrydowych o niskiej liczbie miejsc, które jeździłyby także po terenach okolicznych gmin w barwach miejskiego MPK.   
- Czy ludzie będą chcieli się przesiąść z samochodów do autobusów? - pytał dyrektor Górski dodając, że ma ogromne co do tego wątpliwości. - Komisja Europejska będzie mocno patrzyła na wskaźniki i one muszą być wykazane i zrealizowane we wszystkich projektach.


 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę