Przejdź do treści Przejdź do menu
piątek, 26 kwietnia 2024 napisz DONOS@

Koleją z Łomży tylko do Białegostoku?

W nowym RPO województwa podlaskiego będą pieniądze na modernizację torów kolejowych z Łomży ale tylko do Białegostoku. Pieniędzy na odcinek trasy Śniadowo-Ostrołęka, zapewniający możliwość dojazdu nawet do Warszawy, nie będzie. Tak wynika z pisemnej odpowiedzi jaką poseł Lech Kołakowski uzyskał od Daniela Górskiego, dyrektora Departamentu Zarządzania RPO w Urzędzie Marszałkowskim w Białymstoku.

Zbudowane jeszcze za cara linie kolejowe biegnące z Łomży  do Śniadowo przez Śniadowo z Łap do Ostrołęki są w fatalnym stanie technicznym. Już wiosną tego roku zarządca infrastruktury kolejowej, spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, umieściła obie linie nr 36 (Ostrołęka - Śniadowo - Czerwony Bór - Czarnowo - Kulesze Kościelne - Jamiołki - Sokoły - Łapy) oraz nr 49 (Śniadowo – Łomża) na liście linii kolejowych, które mają być przeznaczone do definitywnego zamknięcia wraz z końcem tego roku. Po protestach mieszkańców i samorządów obie linie z listy wykreślono, ale PKP podawał, że nie zamierza inwestować w remont torów do Łomży, bo to się nie opłaca. 
Zainwestowanie w kolej do Łomży latem zapowiedziały władze województwa podlaskiego obiecując środki unijne w ramach nowego Regionalnego Programu Operacyjnego. Program teraz jest właśnie konsultowany. O choć nie ma załączonej do niego listy tzw. projektów kluczowych to z zapewniania jakie od dyrektora Daniela Górskiego otrzymał poseł Lech Kołakowski wynika, że takim projektem ma być m.in. modernizacja linii kolejowej do Łomży.
„W ramach budżetu w projekcie Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego 2014-2020 planowana jest rewitalizacja linii kolejowej nr 49 na odcinku  Śniadowo-Łomża oraz rewitalizacja linii kolejowej nr 36 na odcinku Łapy – Śniadowo celem przywrócenia ruchu na trasie Białystok – Śniadowo” - zapewnia w imieniu marszałka województwa dyrektor Górski. - „W tej sprawie Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego w Białymstoku prowadził już rozmowy z PKP PLK S.A. podczas spotkań m.in. dnia 24 lipca 2013 r. oraz 30 sierpnia  2013 r. „  

Warto zaznaczyć, że na formalnie nieczynnej dziś części linii kolejowej Łapy - Śniadowo pociągi mogą jeździć z prędkością 40 km/h – tak było podczas ostatniego przejazdu pociągu specjalnego z okazji 120. rocznicy wybudowania linii. Natomiast w znacznie gorszym stanie technicznym są  formalnie użytkowane odcinki Śniadowo – Ostrołęka i Śniadowo - Łomża (linia nr 49 ) czyli tory którymi do miasta docierają np. składy z węglem, gdzie dopuszczalna prędkość przejazdowa wynosi tylko 20 km/h. 

W ocenie kolejarzy jeśli w najbliższym czasie nie znajda się pieniądze na remont torowiska także na odcinku ze Śniadowa do Ostrołęki ta część linii będzie musiała być definitywnie zamknięta.


 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę