O kolei do Łomży decyduje samorząd, a nie rząd – twierdzi wiceminister Massel
Linie kolejowych nr 36 Ostrołęka – Łapy oraz nr 49 Śniadowo – Łomża w ocenie Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej „nie są szczególnie istotne z punktu widzenia względów gospodarczych, społecznych, obronnych czy ekologicznych w skali kraju” dlatego rząd nie będzie w nie inwestował. Wiceminister Andrzej Massel podkreśla jednak iż linie mogą zostać uznane przez samorządy województw za istotne z punktu widzenia funkcjonowania i rozwoju regionu, a w takim wypadku byłaby możliwość sfinansowania ich rewitalizacji bądź modernizacji ze środków unijnych na lata 2014–2020 w ramach regionalnych programów operacyjnych. Wiceminister do marszałka województwa odsyła także w kwestii uruchomienia kolejowych przewozów pasażerskich z Łomży.
Andrzej Massel odpowiedział na interpelację jaką do Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w marcu, po ogłoszeniu przez PKP PLK (Polskie Linie Kolejowe) zamiaru likwidacji z końcem roku obu linii kolejowych, skierował poseł Lech Kołakowski. Wiceminister przypomina, że w kwietniu PKP PLK zrezygnowało z tych planów i na dziś obie te linie „nie zostaną wyłączone z eksploatacji”.,Niemniej poseł stawiał także inne pytania m.in. o perspektywy remontu (rewitalizacji) obu tras kolejowych w nowej perspektywie finansowej Unii Europejskiej.
Wiceminister odpowiedział, że „nie przewiduje się ich w łączenia do wykazu linii kolejowych o znaczeniu państwowym”, co wiązałoby się z koniecznością zapewnienia finansowanie na ich remont.
- Mając jednak na uwadze fakt, iż przedmiotowe linie mogą zostać uznane przez samorządy województw za istotne z punktu widzenia funkcjonowania i rozwoju regionu, istnieje możliwość sfinansowania ich rewitalizacji bądź modernizacji ze środków unijnych na lata 2014–2020 w ramach regionalnych programów operacyjnych – napisał wiceminister Andrzej Massel. - Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej nie ma jednak istotnego wpływu na te decyzje, gdyż są one podejmowane przez samorządy województw.
Wiceminister przekazał jedynie, że w zakresie bieżącego utrzymania obu linii „obecnie planowana jest naprawa przejazdu kolejowego na linii nr 49 oraz wymiana podkładów na linii nr 36.”
Andrzej Massel odniósł się także do opisanych przez Kołakowskiego problemów komunikacyjnych Łomży i powiatu łomżyńskiego w zakresie braku pasażerskich połączeń kolejowych.
- Przewóz osób w ramach kolejowego publicznego transportu zbiorowego wykonywany na trasach Łomża – Białystok oraz Łomża –Warszawa ma charakter przewozu wojewódzkiego. Organizatorem publicznego transportu zbiorowego w wojewódzkich przewozach pasażerskich jest marszałek województwa – odpisał posłowi wiceminister ponownie zaznaczając, że ministerstwo „nie ma wpływu na decyzje podejmowane przez samorządy województw w tym zakresie”.