Kiedy ekspresówką do Warszawy?
Budowa brakujących fragmentów głównej drogi regionu - trasy S8 z Warszawy do Białegostoku - ma być zrealizowana z unijnej dotacji na lata 2014–2020. Tak wynika z zapowiedzi rządzących po zakończeniu negocjacji w sprawie nowego wieloletniego unijnego budżetu. Budową ekspresowej „ósemki” nawet na mazowieckich odcinkach zająć się ma białostocki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. I jak wynika z informacji GDDKiA jeśli faktycznie znajdą się pieniądze brakujące odcinki „ekspresówki” mogłyby powstać do końca 2017 roku.
Po ukończeniu obwodnicy Zambrowa i fragmentu Białystok – Jeżewo, na przyszłej ekspresowej drodze do Warszawy brakuje jeszcze niemal 82 km ekspresówki. GDDKiA zapewnia, że cały czas trwają intensywne prace przygotowawcze do przebudowy „ósemki” do standardu drogi ekspresowej. Najbardziej zaawansowane są odcinki na terenie województwa podlaskiego, dla których rok 2013 powinien być rokiem uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Drogowcy zapewniają, że są w stanie osiągnąć gotowość do realizacji tych fragmentów drogi już w latach 2014-2016. Uzależniona jest to „od wprowadzenia zadania do Planu (budowy dróg- dop.red.) oraz przyznania środków na realizację”.
Nieco później mogłaby się rozpocząć także budowa brakujących odcinków drogi na terenie województwa mazowieckiego. Białostocki oddział GDDKiA, zgodnie z zarządzeniem Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych z końca 2011 roku, niebawem ma przejąć odcinki „ósemki” od Wyszkowa do granicy województw mazowieckiego i podlaskiego, przygotowywane wcześniej przez oddział warszawski. Chodzi o odcinki od obwodnicy Wyszkowa do obwodnicy Ostrowi, i od obwodnicy Ostrowi do granicy województwa podlaskiego o łącznej długości 38,5 km. Białostoccy drogowcy nie będą jednak zaczynać prac od zera.
- Jest decyzja środowiskowa, odbyło się posiedzenie KOPI, trwają prace nad protokołem, który ma rozstrzygać kwestie dyskusyjne – podaje GDDKiA. - Planowany termin uzyskania zezwolenia na realizacje inwestycji drogowej to druga połowa roku 2014, a gotowość do realizacji określana jest na lata 2015-2017 pod warunkiem wprowadzenia zadania do Planu budowy dróg oraz przyznania środków na realizację.