RIO ma zastrzeżenia do projektu budżetu miasta i możliwości spłaty długów Łomży
Pozytywnie z zastrzeżeniem zaopiniowała Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku przedłożony przez Prezydenta Łomży projekt budżetu miasta na przyszły rok i uchwałę w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta Łomża na lata 2013-2024. Zastrzeżenia RIO dotyczą przede wszystkim zapisanych w dokumentach możliwości spłat długów miasta. Izba zauważa, że dozwolone limity zadłużenia nie są formalnie przekraczane, ale przyszłoroczny deficyt w kwocie ponad 24 mln zł ma być pokryty z nowych kredytów, przy czym łączna kwota planowanych do zaciągnięcia kredytów przekracza 46 mln zł, bo co trzecia z pożyczonych złotówek ma iść na spłatę wcześniejszy długów.
Planowana na koniec 2013 roku relacja kwoty długu do planowanych na ten rok dochodów, wynosząca ok. 38%, pozostaje poniżej granicznej dopuszczalnego zadłużenia wynoszącej 60%. Również relacja spłaty długu wraz z odsetkami do planowanych w 2013 roku dochodów, wynosząca z uwzględnieniem stosownych wyłączeń ok. 9,7%, nie narusza dopuszczalnego wskaźnika 15%. Izba wskazuje jednakże na niedochowanie, wynikającego z ustawy, wymogu realistycznego określenia w Prognozie Finansowej kwoty długu oraz sposobu jego sfinansowania w przyjętej perspektywie czasowej. RIO wskazuje, że z przedstawionych dokumentów wynika, że w Prognozie Finansowej zapisano dług publiczny miasta na koniec tego roku zaniżony o blisko 1,3 mln zł.
Założenia zbyt optymistyczne
- Zdaniem Składu Orzekającego (RIO -dop.red.) bardzo trudne w realizacji mogą okazać się wartości prognozowanych w 2014 roku i latach kolejnych wartości dochodów i wydatków bieżących, a przez to zakładanych nadwyżek operacyjnych – czytamy w opinii do Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta Łomża na lata 2013-2024.
Izba podkreśla, że ratusz zapisał m.in., że dochody na następne lata zostały oszacowane na podstawie danych historycznych z lat ubiegłych, w zakresie wydatków zaś, że konieczne jest ograniczanie wydatków bieżących do poziomu określonego w projekcie budżetu na 2013 rok. Zaznaczono przy tym również, że wzrost wydatków bieżących w 2013 roku w stosunku do roku 2012 związany jest z wdrożeniem w życie z dniem 1 lipca 2013 roku systemu gospodarowania przez Miasto odpadami komunalnymi. Ponadto wskazano, iż wynagrodzenia w latach 2013-2014 zaplanowano na poziomie 2012 roku. Skład Orzekający zauważa, że w latach 2009-2012 przyrost dochodów bieżących na poziomie ok. 8% wystąpił tylko w relacji roku 2011 do roku 2010, w pozostałych okresach (rok 2010 do 2009 oraz rok 2012 do 2011) przyrost ten kształtował się poniżej 3% (odpowiednio: 1,6%, 2,6%). Wydatki bieżące w wymienionym okresie miały natomiast tendencję wzrostową: w relacji roku 2010 do 2009 ich przyrost wynosił 2,9%, w relacji następnych lat tego okresu przyrost ten kształtował się na poziomie 8,5%. W opiniowanym projekcie uchwały dynamika przyrostu dochodów bieżących, w przyjętych przez Skład Orzekający do analizy latach 2014-2017, kształtuje się w przedziale od 3,7% do 7,8%, natomiast przyrost wydatków bieżących nie przekracza 2,3%, przy czym prognozuje się, że w 2016 roku wydatki bieżące mają stanowić 99,4% wydatków bieżących roku 2015. Odnośnie zwłaszcza do projekcji wydatków bieżących należy też zauważyć, że zaplanowane na 2013 rok w kwocie 2 425 584 zł wydatki tytułem odbioru odpadów komunalnych (czyli wydatki nieobejmujące pozostałych kosztów funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi określonych w art. 6r ust. 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach) zostały zaplanowane, jak należy wnioskować, tylko na okres II półrocza 2013 roku.