Za duży hałas w Łomży
Najpierw dokładnie zbadać gdzie, a później stosować zabezpieczenia akustyczne (ekrany) i wprowadzać izolacyjne pasy zieleni ochronnej – to zalecane przez ekspertów sposoby ochrony mieszkańców Łomży przed hałasem. W mieście coraz bardziej doskwiera nam hałas komunikacyjny. Tzw. długookresowy poziom hałasu dzienno - wieczorno – nocny w Łomży przekraczał dopuszczalne normy o ponad 20%, natomiast uśredniony dla roku poziom hałasu w nocnej normy te przekraczał o 30%.
O przekroczeniu norm hałasu w mieście można wyczytać w przygotowanej aktualizacji planu ochrony środowiska w Łomży na kilka najbliższych lat. Hałas jest tam jednym z elementów, ale tym, który w mieście staje się coraz bardziej uciążliwy. I nie chodzi tu o tzw. hałas przemysłowy, który „nie stwarza w Łomży większych problemów”, ale hałas komunikacyjny, który wiąże się z dużym ruchem samochodów. Autorzy opracowania powołują się na badania Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska, który w 2010 roku określał uciążliwość akustyczną drogi krajowej nr 61 biegnącej przez miasto ulicami Wojska Polskiego i Zjazd.
„Ilość przejeżdżających przez miasto pojazdów, wliczając w to ruch ciężarowy i przejazdy weekendowe z centrum Polski na Mazury, jest bardzo duża – czytamy w raporcie. - Z uśrednionych przeliczeń wg danych WIOŚ, tylko dla badanej ulicy Wojska Polskiego wynika, że jest to ponad 6 milionów pojazdów rocznie, w tym ponad 1 mln 300 tyś. samochodów ciężarowych.
Efektem takiego ruchu jest trwający właściwie non stop hałas, który znacznie przekracza dopuszczalne normy.
- W Łomży poziom hałasu dzienno - wieczorno – nocny (LDWN) wyniósł 73 d B, co przekraczało dopuszczalne normy o 13 d B, natomiast uśredniony dla roku poziom hałasu dla pory nocnej (LN - średnioroczne poziomy dla wszystkich nocy w roku) wyniósł 65,7 dB, co dało przekroczenie normy o 15,7 dB – alarmują autorzy raportu.
I zalecają „w celu skutecznej ochrony środowiska przed hałasem” m.in.: wykonywać pomiary hałasu komunikacyjnego i (...) podejmować działania naprawcze, w tym stosować zabezpieczenia akustyczne i wprowadzać izolacyjne pasy zieleni ochronnej.