środa, 26 lutego 2020 napisz DONOS@

Świń coraz mniej, wieprzowina bije rekordy

W końcu lipca 2012 r. pogłowie trzody chlewnej 11,5 mln sztuk i było o 14,3% mniejsze niż przed rokiem. W województwie podlaskim spadek sięgnął niemal 22% - podał GUS. Już kilka miesięcy temu analitycy Banku Gospodarki Żywnościowej ostrzegali, że pogłowie świń spadło do poziomu nienotowanego od lat 50. ubiegłego stulecia. Efektem tego jest wzrost cen wieprzowiny. Ze zbieranych przez Ministerstwo Rolnictwa danych wynika, że w ostatnim tygodniu września przeciętna cena przebiła po raz pierwszy w historii granicę 6 zł netto za kilogram żywca.

Analitycy BGŻ nie mają wątpliwości, że na spadek pogłowia świń w Polsce wpływ miała przede wszystkim nieopłacalność produkcji.
- Dopiero obecne, bardzo wysokie ceny tuczników zapewniają dosyć dobry poziom opłacalności. Notowane w miesiącach czerwiec-sierpień ceny trzody na poziomie zbliżonym do 5,5 zł/kg zapewniały zaledwie przeciętną opłacalność – czytamy w analizie banku. - W okresie tym za kilogram żywca można było kupić około 4,2 kg mieszanki paszowej pełnoporcjowej, czyli mniej więcej tyle samo ile średnio w tych miesiącach w latach 2007-11. Dopiero we wrześniu relacja ta uległa poprawie.
- Gdyby pasze przestały już drożeć, a ceny trzody utrzymały na podobnym do dzisiejszego poziomie, wówczas można by oczekiwać, że pogłowie w przyszłym roku wzrośnie. Na dzień dzisiejszy oceniamy jednak, że nadal jest to scenariusz mało prawdopodobny – podsumowuje BGŻ.


 
 
4lomza.pl Regionalny Portal Copyright © Speed s.c. 2005r - 4too v.1.0

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę