„Opłacało się” wybrać Czerniawskiego
- Zarząd Województwa Podlaskiego zdecydował wczoraj o zwiększeniu dofinansowania z środków unijnych z 60 do 80% projektu „Usprawnienie drogowych połączeń regionalnych w granicach Łomży” - mówił w czwartek zadowolony Mieczysław Czerniawski. Jest z czego się cieszyć, bo 20% procent w tym wypadku oznacza dodatkowe ponad 7,5 mln zł do budżetu miasta. Informację potwierdził nam Jacek Piorunek członek zarządu województwa. - Wraz z marszałkiem Dworzańskim obiecaliśmy te pieniądze i cieszę się, że wszyscy członkowie zarządu byli „za”. Ale duża w tym zasługa prezydenta Czerniawskiego, który bardzo o to zabiegał – mówi Piorunek.
Usprawnienie drogowych połączeń regionalnych w granicach Łomży to największa z miejskich inwestycji dofinansowanych z środków europejskich. Projekt znajduje się na liście inwestycji kluczowych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego. Obejmuje budowę i przebudowę i remont trzech ulic podstawowego układu komunikacyjnego miasta: Al. J. Piłsudskiego, Al. Legionów i ul. Spokojną. Pierwotnie jego koszt oszacowany był przez władze Łomży na niemal 52 mln zł, z czego 60% czyli 31,5 mln zł miało pochodzić z RPO. Po przetargu okazało się, że można taniej. Łomżyńska firma Przedsiębiorstwo Budownictwa Komunikacyjnego wygrała przetarg z ceną poniżej 38 mln zł. Unijne dofinansowanie miało wynieść 60% tej kwoty czyli poniżej 23 mln zł. O możliwe zwiększenie dofinansowania marszałka Jarosława Dworzańskiego jeszcze w ubiegłym roku pytał ówczesny prezydent Łomży Jerzy Brzeziński, ale ten odmawiał. Stanowisko marszałka zmieniło się w tym roku pod siłą argumentów lub sugestii nowego prezydenta Łomży Mieczysława Czerniawskiego. Już miesiąc temu goszcząc w Łomży Dworzański pozytywnie odnosił się zgłaszanej przez Czerniawskiego propozycji.
- Te pieniądze fizycznie w tym przedziale istnieją, i nie jest konieczne wygospodarowywanie nowych. Nie mam oporów aby to rekomendować zarządowi (województwa – dop.red.) - mówił wówczas Jarosław Dworzański.
I tak się stało. Podczas środowego posiedzenia zarządu województwa podlaskiego wniosek aby zwiększyć dofinansowanie z środków RPO na projekt drogowy w Łomży został jednomyślnie zaakceptowany.
Jacek Piorunek, pochodzący z Łomży członek zarządu województwa, przyznaje, że dużą zasługę w tym ma prezydent Mieczysław Czerniawski.
- Bardzo o to zabiegał. Kilka razy rozmawiał,o tym nie tylko z marszałkiem czy ze mną, ale także z dyrektorem Górskim (Daniel Górski – dyrektor Departamentu zarządzani RPO UM -dop.red.), oraz skarbnikiem województwa – mówi Jacek Piorunek. - W poprzedniej kadencji u władz województwa intensywnie o pieniądze lobbował poprzedni, zmarły prezydent Suwałk, a teraz to samo skutecznie zaczyna robić prezydent Łomży. Cieszę się z tej zmiany – dodaje Piorunek.
Te nieco ponad 7,5 mln zł więcej na drogi to nie jedyne dodatkowe środki jakie na inwestycje realizowane w Łomży z dofinansowaniem RPO uda się „wylobbować”.
- Na następnym posiedzeniu zarządu mamy głosować zwiększenie dofinansowania do 70% kosztów budowy bulwarów w Łomży. Nie widzę żadnych zagrożeń aby i ten wniosek zyskał poparcie zarządu – mówi Piorunek. - Natomiast raczej nie uda się zwiększyć – o co także zabiega prezydent Czerniawski – dofinansowania do wybudowanego już basenu – dodaje.
PS
Radni Łomży ustalając pod koniec ubiegłego roku pobory prezydenta Łomży Mieczysława Czerniawskiego dali mu o niemal 2 tysiące złotych mniej niż miał były prezydent Jerzy Brzeziński. Jedynym argumentem za obcięciem prezydenckiej pensji było, że radni nie mogli by później go docenić za dobra pracę podnosząc jego uposażenie. Czy zatem „załatwienie” tych 7,5 mln zł będzie wystarczającym argumentem, aby pensję prezydenta Łomży podnieść? Czy to jeszcze za mało?
Realizację projektu „Usprawnienie drogowych połączeń regionalnych w granicach Łomży” drogowcy rozpoczęli jeszcze w lipcu ubiegłego roku, ale w ubiegłym roku prace objęły niemal wyłącznie ul. Spokojną i kawałek Piłsudskiego – do Spokojnej w kierunku torów. Rzeczywistą skalę robót, i co się z tym wiąże utrudnień w ruchu, kierowcy z Łomży właśnie poznają. W drugiej połowie marca drogowcy rozpoczęli prace na Alei Legionów na odcinku stacji paliw BP w kierunku Konarzyc. Późnej stopniowo wchodzili na kolejne odcinku Alei Piłsudskiego wraz z całym Rondem Solidarności, a jutro mają się rozpocząć prace na Alei Legionów na odcinku od skrzyżowania z ul. Piłsudskiego do skrzyżowania z ulicami Poznańską i Szosą do Mężenina.