Przejdź do treści Przejdź do menu
piątek, 26 kwietnia 2024 napisz DONOS@

Via Baltica po 2015?

Via Baltica w przebiegu przez Łomżę jest jednym z czterech głównych korytarzy drogowych w Polsce. Niestety, zgodnie z zapisami przygotowanego przez Ministerstwo Infrastruktury nowego rządowego programu dróg krajowych na lata 2011-15, w tym czasie drogowcom ma się udać wybudować tylko obwodnice Szczuczyna i Stawisk (2012-2013). W przypadku całej reszty drogi ekspresowej S-61 do 2015 roku ma się udać przygotować ją do realizacji. Budowa drogi to lata 2016-2020, przy czym wcześniej rząd miałby się jeszcze raz pochylić się nad „analizą funkcjonalną potrzeb w zakresie dróg szybkiego ruchu, której wyniki powinny służyć ewentualnej rewizji sieci (...) autostrad i dróg ekspresowych”. Przypomnijmy to właśnie po takiej analizie jesienią ubiegłego roku rząd zmienił przebieg Via Baltica z wariantu „białostockiego” na „łomżyński”.

Za budową drogi ekspresowej przez Łomżę stoi Unia Europejska. Jak czytamy w przedłożonym projekcie rządowego dokumentu: głównym celem wszystkich państw członkowskich Unii Europejskiej jest wzmocnienie spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej. Z punktu widzenia transportu najistotniejsza jest spójność terytorialna oznaczająca integracje systemów transportowych państw członkowskich. (…) Integracja systemów transportowych państw członkowskich realizowana jest przez rozwój transeuropejskich sieci TEN-T utworzonych z najważniejszych ciągów komunikacyjnych krajowych sieci transportowych.
Drogowa Transeuropejska Siec Transportowa TEN-T obejmuje w Polsce 4 816 km dróg. Są to główne szlaki drogowe w kraju, na których występuje największe obciążenie ruchem tranzytowym. Dlatego też w latach 2011-2015 planuje się kontynuowanie i zakończenie realizacji najważniejszych inwestycji drogowych w następujących ciągach:
Korytarz I: Budzisko – Warszawa: przygotowanie do realizacji priorytetowego ciągu ekspresowego S61 (zgodnie z nowym przebiegiem trasy Via Baltica określonym w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 20 października 2009 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych (Dz. U. Nr 187, poz. 1446).
Korytarz II: Świecko – Kukuryki: zakończenie realizacji ciągu autostrady A2 na odcinku Świecko – Mińsk Mazowiecki, rozpoczęcie w miarę możliwości budowy odcinka Mińsk Mazowiecki  -wschodnia granica państwa.
Korytarz III: Olszyna/Zgorzelec – Korczowa: zakończenie realizacji całego ciągu autostrady A4 na terytorium Polski.
Korytarz VI: Gdynia/Gdańsk – Cieszyn/Gorzyczki/Zwardon: zakończenie realizacji całego ciągu autostrady A1 na terytorium Polski.

Do roku 2015
W tym okresie powinna zostać zakończona realizacja wszystkich kluczowych odcinków autostrad za wyjątkiem A2 na odcinku od Mińska Mazowieckiego do wschodniej granicy państwa.
Powinny zostać zakończone wszystkie prace przygotowawcze dla dróg ekspresowych ujętych w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2008-2012 oraz na wybranych ciągach realizowanych w perspektywie finansowej 2015-2020. Realizacja dróg ekspresowych powinna zostać zakończona na wybranych ciągach i uruchomiona na pozostałych ciągach priorytetowych.
Powinny być realizowane najpilniejsze z punktu widzenia natężenia ruchu oraz zapewnienia bezpieczeństwa zadania obwodnicowe oraz uruchomiony proces prac przygotowawczych na zadaniach realizowanych w przyszłych perspektywach finansowych.(...)

Lata 2016-2020
Powinna zostać zakończona realizacja ostatniego odcinka autostradowego A2 Mińsk Maz. – wschodnia granica państwa.
Powinna zostać zakończona realizacja wszystkich priorytetowych ciągów ekspresowych umieszczonych w Programie. Pozostałe ciągi ekspresowe ujęte w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 15 maja 2004 r. w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych (Dz. U. Z 2004 r. Nr 128, poz. 1334 z pózn. zm.) powinny zostać przygotowane do realizacji, a ich realizacja w miarę możliwości rozpoczęta.
Na początku okresu powinna zostać przygotowana analiza funkcjonalna potrzeb w zakresie dróg szybkiego ruchu, której wyniki powinny służyć ewentualnej rewizji sieci określonej w ww. rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych.
Powinna być kontynuowana realizacja obejść miejscowości z największym natężeniem ruchu.(...)

Po roku 2020
Zakończenie budowy sieci dróg ekspresowych.
Zakończenie realizacji wszystkich najistotniejszych zadań związanych z budowa obwodnic miast na drogach krajowych. (...)


 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę