Przejdź do treści Przejdź do menu
czwartek, 18 kwietnia 2024 napisz DONOS@

„Kolej łomżyńska” - województwo jest „za”..., a nawet przeciw

Główne zdjęcie
fot. Zmieniamy Podlaskie

Radni Sejmiku Województwa Podlaskiego niemal jednomyślnie (przy jednym głosie wstrzymującym się) przyjęli stanowisko w sprawie przejęcia przez lokalne samorządy linii kolejowych nr 36 Ostrołęka - Łapy i nr 49 Śniadowo - Łomża. W stanowisku, które ma dotrzeć do Ministra Infrastruktury, Samorząd Województwa Podlaskiego wyraża zaniepokojenie odmową i domaga się przekazania tych linii gminie Sokoły i Powiatowi Łomżyńskiemu, które chcą wskrzesić połączenia kolejowe – towarowe i pasażerskie.

Przyjęcie stanowiska, jest realizacja obietnicy z ubiegłego miesiąca. Wówczas radni Sejmiku po raz pierwszy debatowali nad potrzebą przywrócenia połączenia kolejowego Łomży z Białymstokiem. Miałoby się to odbyć dzięki przywróceniu ruchu na nieczynnym dziś odcinku Łapy -Śniadowo, który w tym celu od PKP chcą przejąć samorządowcy z gminy Sokoły. Wicemarszałek Ignacy Jasionowski, odpowiedzialny w zarządzie województwa m.in. za kolej, przedstawił  wyliczenia kosztów związanych z uruchomieniem szynobusów na tej trasie – oceniając, że realizacja przedsięwzięcia jest „technicznie wykonalna” pod warunkiem zapewnienia w wydatkach budżetu województwa środków w wysokości 3 mln zł (nieco ponad 2 mln zł to koszty codziennych przejazdów dwóch par szynobusu).  Radni o pomyśle trochę podyskutowali, ale skończyło się tym, że na następną sesję zostanie przygotowane stanowisko Sejmiku w sprawie „kolei łomżyńskiej”. Dziś takie stanowisko przedstawiono i bez żadnej dyskusji przyjęto. Dotyczy ono wystąpienia do Cezarego Grabarczyka Ministra Infrastruktury o zweryfikowanie dotychczasowego stanowiska i przekazania linii kolejowych nr 36 Ostrołęka - Łapy i nr 49 Śniadowo - Łomża lokalnym samorządom. Argumentując taką decyzję samorządowe władze województwa podkreślają m.in. że „zaniechanie w przekazywaniu linii skutkować będzie dalszą ich degradacją oraz ujemnie wpływać na rozwój gospodarczy regionu”.

Okazuje się jednak, że z tego stanowiska niewiele może wyniknąć. W jego skuteczność najwyraźniej nie wierzą sami wojewódzcy samorządowcy. W projekcie budżetu województwa podlaskiego na 2010 rok, nad którym także dziś radni Sejmiku rozpoczęli dyskusję, na uruchomienie połączenia kolejowego między Łomża a Białymstokiem nie zapisano nawet złotówki.


 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę