czwartek, 24 października 2019 napisz DONOS@

Hipermarketowe plany

Zbliżają się do finiszu boje o lokalizacje dwóch hipermarketów w Łomży. W sali konferencyjnej ratusza odbyły się we wtorek, 5 maja A.D. 2009 dyskusje publiczne nad planami w rejonach, gdzie mają powstać galerie handlowe z hipermarketami: Narew na terenie dawnych zakładów bawełnianych oraz Veneda u zbiegu ulic Zawadzkiej i Sikorskiego. O budowę pierwszego zabiega od dwóch i pół roku dwóch łomżyńskich „biznesmenów”, a z postawienia drugiego przez ponad 10 lat wciąż nie rezygnuje kielecka spółka Echo Investment.

Narew na Bawełnie
W dyskusji o terenie wokół Galerii Narew na Bawełnie uczestniczyło ok. 20 osób, głównie mieszkających i prowadzących firmy w rejonie ulic: Wojska Polskiego, Poznańskiej i projektowanej ulicy, stanowiącej przedłużenie ul. Meblowej, która zaczyna się za fortem ziemnym przy drodze na Ostrołękę, a miałaby biec aż do ronda w okolicy Browaru Łomża. Jedna ze starszych pań przypomniała, że o ulicy Meblowej mówiło się już w czasach, kiedy powstawała „Bawełna”, czyli jakieś 40 lat temu.
- Jeśli tego planu nie przyjmiemy, to ulicy Meblowej, którą można by nazwać miniobwodnicą Łomży, długo jeszcze nie będzie – replikował spokojnie architekt miejski Marek Jankowski. - Ale jej ujęcie w planie jest bardzo ważne z myślą o potencjalnych inwestorach, żeby w tej części miasta pojawiły się duże tereny uzbrojone pod potrzeby produkcyjne z dobrym dojazdem.
- Tam długo jeszcze będą pola, ja mogę za mojego życia nie doczekać budowy ulicy Meblowej – uspokoiła zebranych projektantka Katarzyna Kuźniak, która pracuje nad planem zagospodarowania przestrzennego tej części Łomży – jak sama twierdzi – krótko, bo dopiero od półtora roku.
Trzecia kontrowersyjna kwestia dotyczyła możliwości stawiania budynków w 50-metrowym pasie ochrony konserwatorskiej wokół fortu ziemnego na obrzeżach Łomży przy szosie ostrołęckiej, będącego unikalnym zabytkiem architektury militarnej w Europie sprzed ponad stulecia. Chociaż ukryty w masie krzewów i chaszczy rozległy zabytek od lat nie zdradza swojej urody ani wartości, to w jego sprawie prowadzący dyskusję pozostali nieugięci, wzmacniając argumentację o szacunku dla dziedzictwa historycznego istnieniem gęstej sieci ważnych linii energetycznych.
Z ciekawszych kwestii pojawił się dojazd do Galerii Narew, której inwestorzy w jednym z lokalnych tygodników ogłaszają, że ma mieć dwie kondygnacje i nowoczesne sale kinowe o całkowitej powierzchni 70 tys. mkw na terenie o powierzchni ok. 120 tys. mkw (czyli 7 hektarów galerii na terenie 12 ha). Architekt miejski wyjaśnił, że jedna z trzech głównych dróg dojazdowych będzie wiodła przebudowaną ulicą Ciepłą, zaś druga starym wiaduktem kolejowym od strony ulicy Spokojnej. Architekt potwierdził, że koszty uzbrojenia i powstania nowoczesnego układu drogowego pokryje inwestor, a nie miasto Łomża. Odniósł się także do ewentualnych scaleń na Bawełnie.
- Nie mamy w Łomży dobrych doświadczeń ze scaleniami, chociaż są najszybszą i najtańszą metodą – powiedział Marek Jankowski. - Dlatego nie zapisujemy scaleń obligatoryjnie, a postulatywnie, bo nie chcemy zza biurek decydować o tym, czy i jak właściciele działek dogadają się indywidualnie z inwestorem Galerii Narew. 

Spalarni nie będzie
- Zrezygnowaliśmy z dopuszczenia do utylizacji odpadów na terenie ciepłowni miejskiej w Łomży – zapewniła już na samym początku dyskusji publicznej architekt Katarzyna Kuźniak, projektująca plan zagospodarowania przestrzennego miasta w rejonie Bawełny. - Nieprawdą jest, że powiedziałam, że będzie tu spalarnia śmieci. Nigdy tego nie powiedziałam, ale... na pewno nie będzie!
- Powstanie w ciepłowni miejskiej spalarni śmieci miało większe znaczenie polityczne niż przestrzenne – wyjaśnił krążące kilka miesięcy temu pogłoski architekt miejski Marek Jankowski. - A realizacja raczej do końca nie była planowana...


Veneda na rogu Sikorskiego i Zawadzkiej
Dyskusji o projekcie planu zagospodarowania przestrzennego rejonu Galerii Veneda (ul. Kard. S. Wyszyńskiego, Zawadzka i Gen. W. Sikorskiego) przysłuchiwało się około 10 osób. Nie towarzyszyły jej też takie emocje jak przy Galerii Narew. Praktycznie jedyna zmiana w stosunku do poprzedniego projektu planu dotyczyła – co przedstawił architekt miejski – przychylenia się do uwagi mieszkańców, aby u zbiegu ulic Sikorskiego i Wyszyńskiego wydzielić teren o niskiej zabudowie wśród zieleni. Ekrany antyhałasowe, chroniące przed uciążliwym hałasem samochodów klientów i dostawczych, oraz dostosowanie okolicznych dojazdów sfinansuje Echo Investment.
- Zamierzamy na działce 29 tysięcy mkw, czyli niespełna trzyhektarowej, postawić galerię z hipermarketem o powierzchni 19 tys. mkw, a pod nią podziemny garaż o tej samej powierzchni – poinformował nas Dariusz Anisiewicz, specjalista ds. planistycznych i administracyjnych Echo Investment. - Na tę chwilę planujemy, że powierzchnia handlowa wyniesie 14 tys. 200 mkw. Kina nie będzie, ale tzw. food court z kilkoma barami – owszem.
Pisemne uwagi w sprawie projektu planu zagospodarowania przestrzennego rejonu Galerii Narew może w ratuszu składać każdy do 19 maja, zaś rejonu Galerii Veneda – do 21 maja. Prezydent Łomży będzie miał 21 dni na ustosunkowanie się do tych uwag, po czym skieruje projekty planów na sesję Rady Miasta. Jeśli radni je uchwalą, a później plany te nie zostaną unieważnione – tak jak było to np. w przypadku poprzednich planów pod Galerię Veneda – droga do budowy hipermarketów w Łomży będzie otwarta. 

Mirosław R. Derewońko

191007110809.png

 
180410021817.gif
190904015236.gif
 
4lomza.pl Regionalny Portal Copyright © Speed s.c. 2005r - 4too v.1.0

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę