Nielegalne „nasze” stacje kontroli pojazdów
90 procent stacji kontroli pojazdów w mieście Łomży działało bez pozwolenia – wynika z ujawnionego raportu Najwyższej Izby Kontroli. To rekord w skali kraju. Równie złe wyniki osiągnięto jeszcze tylko w Zamościu. Łącznie w skali kraju nielegalne stacje kontroli pojazdów dopuściły do ruchu 185 tys. pojazdów. Jak podaje NIK w blisko połowie skontrolowanych powiatów i miast w stacjach kontroli zatrudnieni byli diagności wcześniej karani lub aktualnie podejrzani o fałszowanie wpisów umożliwiających dopuszczenie pojazdów do ruchu.
Kontrolerzy NIK sprawdzali, jak wygląda nadzór nad badaniami technicznymi pojazdów w 52 powiatach i miastach. Kontrolę przeprowadzono w ubiegłym roku, a dotyczyła ona lat 2006, 2007 i I kw. 2008. Ujawniono, że w 75 proc. badanych powiatów i miast funkcjonowały stacje kontroli, które działały na stałe lub przez pewien czas bez podstawowego dokumentu wymaganego przez prawo: poświadczenia wydanego przez Transportowy Dozór Techniczny. Dokument ten potwierdza, że stacja kontroli ma właściwe wyposażenie i warunki do wykonywania badań. W tej kategorii najgorzej w kraju wypada Łomża i Zamość. W obu przypadkach aż 90 % stacji działało nielegalnie. Oto fragnment ratprtu NIK dotyczącego kontroli w Łomży:
W Urzędzie Miejskim w Łomży w latach 2006-2007, naruszając zasady legalności i rzetelności, dopuszczono do wykonywania badań pojazdów przez 9 stacji (z 10 nadzorowanych), które nie posiadały Poświadczenia zgodności wyposażenia i warunków lokalowych z wymaganiami, o których mowa w art. 83 ust. 3 pkt 5 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Urząd, mając informacje o nie uzyskaniu Poświadczeń TDT, nie wyznaczył przedsiębiorcom terminu usunięcia naruszeń warunków wykonywania działalności w zakresie prowadzenia stacji kontroli pojazdów, jak też nie wszczął postępowań w sprawie wydania decyzji zakazujących prowadzenia stacji, wymaganych przepisami art. 83 b ust. 2 pkt 2 i pkt 3 lit. b ustawy Prawo o ruchu drogowym. Przy tym w protokołach kontroli 2 stacji, mimo braku Poświadczeń, potwierdzono „aktualność dokumentacji przedsiębiorcy”.
(...)
"W Urzędzie Miasta Łomża dopiero w toku kontroli NIK 2 pracownikom w zakresach czynności formalnie przypisano obowiązek wykonywania zadań dotyczących nadzoru nad SKP, w tym 1 z pracowników, który te zadania wykonywał od 1999 r."
Teraz raport NIK został przesłany do Komendy Głównej Policji oraz Centralnego Biura Antrykorupcyjnego.