Pociąg pojedzie z Łomży?

Tak chce Mirosław Szymański prezes Fundacji Era Parowozów. Podczas posiedzenia sejmiku województwa podlaskiego przedstawił on pomysł aby na początku czerwca zorganizować imprezę turystyczno-promocyjną, której główną atrakcją byłaby podróż pociągiem ze składów retro i parowozu (ew. szynobusu) na trasie Łomża – Łapy. Jak przekonywał, technicznie jest to możliwe, a koszty wcale nie byłyby wygórowane.
Celem podstawowym imprezy byłaby promocja – prezentacja turystom walorów kulturowych i przyrodniczych - regionu, ale niejako przy okazji można by było osiągnąć coś znacznie ważniejszego czyli przywrócić ruch kolejowego na trasie Łomża - Łapy. Jak tłumaczył radnym sejmiku Mirosław Szymański wbrew pozorom nie jest to wcale bardzo kosztowne. Wstępne koszty uruchomienia szynobusu na tej trasie to 7 – 9 tys zł. Na pociąg w stylu retro, który byłby pod względem turystycznym znacznie atrakcyjniejszy, potrzeba dwa – trzy razy więcej pieniędzy.
- Należałoby jeszcze oczyścić tory – zwłaszcza na 58 przejazdach - z zarastających je krzaków. W przeciwnym razie trzeba będzie zwalniać prędkość pociągu do 20 km/h – mówił prezes warszawskiej Fundacji Era Parowozów.
Pomysł Mirosława Szymańskiego spodobał się radnym – przynajmniej tym, którzy zabrali głos w dyskusji. Wśród nich był m.in. Marek Olbryś, który podkreślał, że mieszkańcy regionu łomżyńskiego chcą przywrócenia kolei. W podobnym duchu wypowiadał się także radny Jacek Cylwik (z Białegostoku), który przypominał, że jeszcze pod koniec ubiegłego roku przedstawiał koncepcje przywrócenia normalnego – w oparciu o szynobusy - ruchu kolejowego na trasie Łomża – Łapy – Białystok.
- Realizując ten projekt (przedstawiony przez Fundację Era Parowozów - dop.red.) mamy szansę uratować odcinek kolejowy Łomża – Śniadowo, który za chwilę może przestać zupełnie istnieć – mówił radny Cylwik.
* * *
Linia kolejowa Łapy - Śniadowo – Ostrołęką powstała w 1893 roku. W 1914 roku dobudowano połączenie Łomża – Śniadowo. W 1993 roku odjechał z Łomży ostatni pociąg pasażerski. W kwietniu 2000 roku zamknięto ruch na trasie Ostrołęka - Łapy. Siedem lat później reaktywowano część linii na odcinku Łapy - Sokoły.
* * *
zobacz:
Fundacja Era Parowozów
Blog Jacka Cylwika - Defraudacja czyli o pomyśle przywrócenia kolei Łomża - Białystok