Przejdź do treści Przejdź do menu
sobota, 20 kwietnia 2024 napisz DONOS@

Prawdziwy milioner jest tylko jeden

Główne zdjęcie
fot. Adam Gardocki

W Spółdzielni Mleczarskiej w Piątnicy 21 największych dostawców mleka za 2007 rok otrzymało pamiątkowe puchary z rąk prezesa Zbigniewa Kalinowskiego. Zwyciężył Wojciech Kowalewski ze Srebrowo, który w ubiegłym roku do spółdzielni dostarczył 1 mln 191 tys. 237 litrów mleka. Drugi w rankingu był Krzysztof Banach z Kalinowa (988 tys. 384 l), a trzeci Tadeusz Bruliński z Jakaci Borki (814 tys. 332 l). Ostatni na liście "milionerów" Bogdan Batalion z Czaplic wydoił "tylko" pół miliona: 503 tys. 434 l mleka!

fot. Adam Gardocki
fot. Adam Gardocki
fot. Adam Gardocki
fot. Adam Gardocki
fot. Adam Gardocki
fot. Adam Gardocki

Mleczny milioner Wojciech Kowalewski ma 33 lata i jest kawalerem. Gospodarstwo na 150 krów i drugie tyle cieląt i jałówek prowadzi z rodzicami i rodziną. Producentem ponad miliona litrów mleka był już rok i dwa lata temu. Jego stado zjada dziennie 10 ton pasz objętościowych i treściwych. Ambitni i pracowici jak on rolnicy budują potęgę gospodarczą naszego regionu i swojej spółdzielni.     
- Wartość marki "Piątnica" wzrosła w ciągu roku o ponad 40. procent i wynosi obecnie 150 mln zł - oświadczył z dumą prezes mleczarni Zenon Kalinowski, przedstawiając wyniki rankingu "Rzeczpospolitej". Plasuje nas to wśród firm mleczarskich na trzecim miejscu za markami Bakoma i Łaciate. Moc marki dla nas jest ważna, ale nie najważniejsza. Bardziej cieszą prestiż marki, lojalność konsumentów i najwyższe postrzeganie jakości, którą zawdzięczamy 1725 hodowcom i załodze zakładu, liczącej 378 osób. Średnia płaca pracownika w zakładzie wynosi 3800 zł (brutto).
Średnio do mleczarni trafia dziennie ok. 350 tys. litrów mleka, ale w maju 2007 pobito rekord: 400 tys. litrów białego surowca. W produkcji mleka przodują gminy: Śniadowo - 42 mln litrów, Łomża - prawie 25 mln l, Wizna - 21 mln l, Piątnica - blisko 13 mln l, Miastkowo - 7 mln l i Mały Płock - 2,5 mln. Ponad 10 mln litrów mleka mleczarnia kupuje od rolników spoza województwa podlaskiego, m.in., spod Ostrołęki i Ostrowi Mazowieckiej, a nawet Grajewa.
Na te rekordy i uznanie marki Piątnica, znanej ze śmietany, twarogów i serka wiejskiego, pracuje 30 tysięcy krów. Od 85 procent surowiec odbierany jest bezpośrednio, od pozostałych trafia do 23 punktów skupu. Mleko w najwyższych klasach super i ekstra to ponad 97 procent produkcji, poza klasą jest niecałe 3 procent. Za litr mleka rolnicy w kraju otrzymują średnio 1,07 zł, w Podlaskiem - 1,17 zł, zaś w OSM Piątnica - 1,44 zł.
Piątnicka spółdzielnia mlecznych rekordzistów prowadzi wiele inwestycji na sumę 35 mln zł, z czego ok. 20 mln z programów ARiMR. Zakupiono pięć nowych kotłów, każdy o pojemnośći 18 tys. litrów, dzięki czemu produkcja odbywa się już w 10 gigantach. Ponieważ pracownicy nie nadążali z odbieraniem pojemniczków serka wiejskiego, uruchomiono system robotów do automatycznego tacek z serkami na palety. Do końca maja br. zakończy się montaż instalacji do oczyszczania i zagęszczania serwatki, która po wysuszeniu jest cennym produktem o bardzo szerokim zastosowaniu, od pasz poczynając a na wyrobach czekoladowych kończąc.
- Piątnica doszła do bariery rozwoju - oświadczył prezes Zbigniew Kalinowski. - Na tym terenie i w tych murach więcej zrobić się nie da. Chcemy być firmą przejmującą inną spółdzielnię. Prowadzimy rozmowy z kilkoma, z jedną rozmowy są zaawansowane. Cholernie zależy nam na czasie!
Kiedy dopytywałem, o którą może chodzić, prezes uchylił rąbka tajemnicy: o spółdzielnię spoza naszego województwa. Chciałby, aby jeszcze do końca tego roku przeprowadzić korzystną fuzję.

Mirosław R. Derewońko   


 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę