Via Baltica przez Łomżę i Ostrołękę
W piątek 17 marca br. odbyła się w Ostrołęce zapowiadana przez nas wcześniej konferencja dotycząca koncepcji alternatywnego przebiegu trasy Via Baltica. Przypominamy, że organizatorami spotkania były Forum Gospodarcze Łomży i Ostrołęckie Forum Gospodarcze.
Uczestnicy konferencji wysłuchali trzech referatów, połączonych z prezentacjami multimedialnymi, dotyczących koncepcji przebiegu trasy Via Baltica. Pierwszy referat pt. „Wieloetapowe analizy ruchowe dla wyboru optymalnego wariantu przebiegu drogi Via Baltica przez północno-wschodni region kraju” przygotowany został przez dr inż. Andrzeja Brzezińskiego i mgr inż. Tomasza Dybicza z Instytutu Dróg i Mostów Politechniki Warszawskiej. Drugi referat pt. „Via Baltica - szansa dla Ostrołęki i Łomży. Ratunek dla parków krajobrazowych i rezerwatów przyrody” wygłosił Piotr Rutkowski z Ostrołęckiego Forum Gospodarczego. Trzeci referat pt. „Via Baltica- konflikt możliwy do zażegnania. Konieczność planowania strategicznego” zaprezentowała mgr inż. Małgorzata Znaniecka z ekologicznej organizacji WWF Polska.
Generalnie w referatach określano białostocki wariant przebiegu trasy Via Baltica jako niezgodny z prawem europejskim, negatywnie wpływający na środowisko oraz nieefektywny ekonomicznie. Wymieniano za to liczne plusy wariantu łomżyńsko-ostrołęckiego, takie jak:
-zmniejszenie bezrobocia
-racjonalne wykorzystanie istniejących urzędów celnych
-ochrona Zielonych Płuc Polski, nienaruszenie obszarów chronionych wymienianych w innych wariantach
-ekonomiczniejsza- krótsza trasa ( ~ 30 km oraz zmniejszona ilość zanieczyszczeń)
-ekonomiczny wariant ominięcia centrum stolicy
-rozwój północnej części województwa podlaskiego i wschodniej części warmińsko-mazurskiego
-wyrównanie szans rozwoju miast , które straciły status miast wojewódzkich
-obwodnica Łomży zostanie wytyczona na zachód od miasta- pozostanie nienaruszony Łomżyński Park Krajobrazowy Doliny Narwi (wariant ostrowski droższy ekonomicznie oraz o negatywnym znaczeniu ekologicznym)
-usprawnienie warunków dojazdu do miejscowości turystyczno- uzdrowiskowych (proponowany wariant jest także naturalnym szlakiem handlowym o historycznym znaczeniu)
Przytoczono również następującą wypowiedź Dyrektora Generalnego DG Enlargement Komisji Europejskiej p. Eneko Landaburu: „Polska może liczyć na współfinansowanie drogi ekspresowej Via Baltica jedynie wówczas, gdy decyzja dotycząca jej przebiegu będzie się opierać na wynikach strategicznej oceny oddziaływania na środowisko”. Przypominamy, że prace nad kompleksowym opracowaniem oceny oddziaływania na środowisko wszystkich koncepcji przebiegu trasy jeszcze trwają.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała, że decyzja o wyborze wariantu przebiegu drogi Via Baltica zostanie podjęta przez Radę Ministrów do końca bieżącego roku.