13.04.2021 Dbamy o środowisko
Serdecznie witamy. Mamy wtorek!
Dzień dobry, dzień dobry!
Jak się masz?
Dziś nowa zabawa czeka Was.
1. Słuchanie wiersza „Robimy porządki”.
Cele: Rozumienie potrzeby dbania o środowisko, w którym żyjemy. Wykonywanie czynności porządkowych – segregowanie śmieci. Rozumienie potrzeby segregowania śmieci w domu. Globalne czytanie wyrazów: papier, plastik, szkło. Poznanie określenia przyroda.
„Robimy porządki”
Wszystkie dzieci, nawet duże
Posprzątają dziś podwórze
A dorośli pomagają
Śmieci w workach wyrzucają.
Pierwszy worek jest zielony
Cały szkiełkiem wypełniony.
W żółtym worku jest bez liku
Niepotrzebnych już plastików.
A niebieski worek – wiecie
papierowe zbiera śmieci.
My przyrodę szanujemy
Śmieci więc segregujemy.
Z ekologią za pan brat
Mama, tata, siostra, brat.
Siostra, mama, tata, brat.
Rozmowa dotycząca treści wiersza:
- Co postanowiły zrobić dzieci w wierszu?
- Kto im w tym pomagał?
- Co było im potrzebne do robienia porządków?
- Jakiego koloru były worki do których dzieci zbierały śmieci?
- Do czego służą brązowe worki?
2. „Segregujemy śmieci” – zabawa dydaktyczna.
Rodzic gromadzi różne śmieci (takie, aby można było je posegregować do 4 worków). Na stojakach przyczepia cztery worki w kolorach: żółtym, zielonym, niebieskim i brązowym (można wykorzystać domowe kosze do segregacji śmieci, jeśli są takie w domu). Dziecko segreguje śmieci i wkłada je do właściwych worków (koszy). Zabawę można wykorzystać do zrobienia porządków w domu (nie trzeba wówczas specjalnie gromadzić śmieci.
Rodzic może też wykorzystać planszę (patrz poniżej) pokazującą właściwą segregację śmieci. Rodzic zadaje dziecku pytania: Dlaczego kontenery na obrazku mają różne kolory? Co to znaczy segregacja? Dlaczego należy segregować śmieci? Co można zrobić np. ze zbieranej makulatury?
3. Bajka „Rodzina Treflików”- śmieci.
www.youtube.com/watch?v=3B5JRCqt8HU
Po filmie proszę porozmawiać z dzieckiem o jego treści i zasadach dbania o czystość otoczenia.
Zabawa ruchowa - zbieramy śmieci - ćwiczenie na płaskostopie.
Rozsypujemy na podłodze kilka drobnych papierowych śmieci (kawałki gazet, papierki po cukierkach, papierowe ręczniki, rolki po papierze toaletowym). W wyznaczonym miejscu kładziemy miskę, która będzie pełnić rolę kosza na śmieci. Zadaniem dziecka jest pozbieranie śmieci palcami stóp (bez pomocy rąk).
Można uatrakcyjnić zabawę i zrobić zawody - kto zbierze więcej śmieci. Potrzebujemy wówczas więcej misek, każdy uczestnik zawodów zbiera palcami stóp śmieci do swojej miski. Na koniec liczymy, ile papierków każdy nazbierał.
4. „Ekozwierzaki” – praca plastyczno-techniczna.
Rodzic gromadzi różne materiały wtórne: makulaturę, pojemniki, kartony, pudełka. Dziecko projektuje i wykonuje wymyśloną postać. Dziecko może łączyć te wszystkie materiały za pomocą sznurka, taśmy klejącej, kleju lub zszywacza.
„Mój Ekozwierzak ma na imię… i lubi...” – zabawa słownikowa.
Dziecko nadaje imię swojej postaci i opowiada o niej wymyśloną historię.
Na zakończenie zaśpiewajcie piosenkę:
„Świat w naszych rękach” (ekologiczna piosenka dla dzieci)
www.youtube.com/watch?v=pRNtFXew_VE
Pozdrawiamy. Życzymy udanej zabawy!
Tęsknimy za Wami.
p. Marylka i p. Asia