08.04.2021 W świecie kultury
Dzień dobry w czwartek!
1. Posłuchajcie opowiadania „Kulturalny wieczór” M. Mazan.
– Jacuś, pobaw się ze mną – poprosiła Nikola.
Jacuś nie bardzo miał ochotę, ale tego dnia w przedszkolu było mało dzieci i zaczęło mu się nudzić.
– No trudno – powiedział. – A w co?
– W kulturalny wieczór. Ja będę wielką damą, tak jak moja mama, a ty będziesz moim narzeczonym.
– Wykluczone – oznajmił Jacuś i zrobił w tył zwrot.
– I zabierzesz mnie do cukierni na tort i ciastka z kremem! – dodała Nikola.
Jacuś bardzo lubił wszelkie słodycze, a zwłaszcza ciasta.
– A będzie tort czekoladowy? – spytał.
– Co tylko zechcesz – obiecała słodko Nikola.
Więc Jacuś niechętnie wrócił.
– A teraz weź mnie pod rękę – rozkazała Nikola.
– Dlaczego? – jęknął Jacuś.
– Bo tak jest kulturalnie. Poza tym będziemy mówić „proszę uprzejmie” i „dziękuję uprzejmie”, ponieważ to też jest kulturalne.
Jacuś wziął Nikolę pod rękę i poszedł z nią do stolika.
– I co teraz? – spytał.
– Teraz przychodzi kelner, a my zamawiamy ciastka – wyjaśniła Nikola. – Ja poproszę uprzejmie
cztery rurki, pięć kawałków szarlotki i wuzetkę, ale małą, bo muszę dbać o linię, jak moja mama.
– A ja… – zaczął Jacuś.
– I jeszcze koktajl śmietankowo-truskawkowy! – wpadła mu w słowo Nikola.
– A ja poproszę tort czekoladowy…
– Opowiedz mi, jak ci minął dzień – przerwała mu Nikola.
– Przecież dzień jeszcze nie minął – zdziwił się Jacuś.
– Wiem, ale to kulturalnie tak spytać – oznajmiła Nikola.
– Oho – odezwał się Bobek, który akurat przechodził obok nich. – Jacuś, co robisz?
– Idź stąd – rzuciła Nikola. – Jacuś jest zajęty.
– Jacuś, nie pokopiemy piłki? – spytał Bobek.
– Za moment – wymamrotał Jacuś. – Tylko zjem tort.
Bobek zrobił wielkie oczy.
– Jaki tort? Tu gdzieś dają tort?
– Rany, Bobek! Jak ty wolno myślisz! My się tak bawimy! – wrzasnęła Nikola.
Bobek wzruszył ramionami i poszedł sobie.
– No to jak ci minął ten dzień? – spytała znowu Nikola.
– Tak sobie… – zaczął Jacuś, ale Nikola mu przerwała:
– O, są moje ciastka! Dziękuję, dziękuję uprzejmie!
– A ja chciałbym tort – wymamrotał markotnie Jacuś.
– No już, masz ten swój tort – zirytowała się Nikola i postawiła przed nim plastikowy klocek. A potem zaczęła udawać, że zjada ciastka, głośno mlaszcząc.
– Wiesz co, Nikola… – zaczął Jacuś, lecz nie skończył.
– Ale pięknie wygląda ten twój torcik! – wrzasnęła Nikola. – Dasz kawałek?
I zanim Jacuś zdążył coś powiedzieć, zabrała mu cały klocek!
Tego było już za wiele. Jacuś potrafił wiele znieść, lecz nie mógł tolerować tego, że ktoś zabiera mu tort, nawet na niby!
– Dość tego – powiedział i wstał. – Już się nie chcę z tobą bawić.
– Siadaj! – rozkazała Nikola. – Natychmiast siadaj! To, co zrobiłeś, było bardzo niekulturalne!
– To ty jesteś niekulturalna! – zdenerwował się Jacuś. – Mlaszczesz przy jedzeniu, nie słuchasz, co mówię, ciągle mi przerywasz i obraziłaś mojego kolegę! Dziękuję uprzejmie za taki kulturalny wieczór!
I poszedł sobie. Postanowił, że nie będzie się już bawić z Nikolą – no, chyba że Nikola zachowa się kulturalnie i przypomni sobie, że oprócz „proszę uprzejmie” i „dziękuję uprzejmie” istnieje jeszcze słowo „przepraszam”…
2. Odpowiedzcie na pytania dotyczące opowiadania.
- W co Nikola chciała się bawić z Jackiem?
- Jak w zabawie miały się zachowywać dzieci?
- W jaki sposób zachowywała się Nikola?
- Co zrobił na koniec Jacek?
3. Zabawa dydaktyczna „Magiczne słowa”.
Rodzic przedstawia dziecku sytuacje, a dziecko ma określić jakich kulturalnych (magicznych) słów należy użyć.
- Co mówi dziecko, gdy wchodzi do sali w przedszkolu?
- Co mówimy, gdy wychodzimy z przedszkola?
- Co mówimy, gdy prosimy o dokładkę obiadu?
- Co mówimy, gdy dostaniemy ciastko?
- Co mówimy, gdy koleżanka lub kolega częstuje nas cukierkiem?
- Co mówimy, gdy kogoś niechcący popchniemy?
- Co mówimy, gdy musimy komuś przerwać rozmowę, żeby poinformować o czymś ważnym?
Na koniec rodzic przyczepia w widocznym miejscu trzy napisy do czytania globalnego: dziękuję, przepraszam, proszę.
4. Obejrzyjcie filmik pt. „Magiczne słowa”.
https://www.youtube.com/watch?v=pjhEazOFFto
5. Zabawa ruchowa „Przeczytaj i zrób!”.
Dziecko i rodzic maszerują po pokoju w rytm muzyki. Podczas przerwy w muzyce dziecko odczytuje magiczne słowo z kartki, a następnie rodzic i dziecko wykonują przypisany do tego gest: dziękuję – podają sobie dłonie, przepraszam – przytulają się do siebie, proszę – wskazują ręką.
6. Zaśpiewajcie piosenki:
https://www.youtube.com/watch?v=-JIrvxJheRA
https://www.youtube.com/watch?v=cdIgkoFlZ24
7. „Ostrożnie jak z jajkiem” – zestaw ćwiczeń gimnastycznych Nr 15 C
- Utrwalanie właściwej postawy ciała; ćwiczenia przeciw płaskostopiu.
Część wstępna
- "Jajko” – ćwiczenie uruchamiające duże grupy mięśnie. Dzieci maszerują w rytm muzyki, ostrożnie omijają jajka (mogą być narysowane lub małe piłeczki) rozłożone na podłodze. Na pauzę w muzyce, wykonują klęk podparty obok jajka. Podnoszą jajko jedną ręką, bokiem, w górę, odkładają. Potem drugą ręką tak samo. Zadanie powtarzamy kilka razy.
Część główna
- „Wędrująca pisanka” - Dzieci w parach z rodzicem stoją tyłem do siebie w odległości jednego kroku, w niewielkim rozkroku. Na hasło - przekazują sobie pisankę - dołem między nogami, wykonują skłon tułowia w przód. Następnie podają pisankę górą – nad głowami wykonują wyprost tułowia. Ćwiczenie powtarzamy 6 razy.
- „Ostrożnie z jajkiem” – Uczestnicy zabawy siedzą w siadzie płaskim, ręce mają z tyłu oparte na podłodze. Układają jajko po jednej ze stron, a następnie unoszą wyprostowane nogi nad podłogą i przenoszą je nad jajkiem, tak aby jej nie dotknąć. Ćwiczenie powtarzamy 6 razy.
- „Wyścig do koszyka” – zabawy z toczeniem i turlaniem. Dzieci ustawione na wyznaczonej linii, w odległości około 3 metrów od nich stoi koszyk. Dzieci turlają jajka w kierunku koszyka w taki sposób aby znalazły się one jak najbliżej koszyka. Zabawę powtarzamy kilka razy. Możemy wprowadzić element rywalizacji.
Część końcowa
- „Świąteczny masażyk relaksujący” - ćwiczenia przeciw płaskostopiu. Dzieci siedzą na stołeczku, pod stopą układają jajko (może być styropianowe) i toczą je kilka razy w przód i tył – naprzemiennie: raz prawą raz lewą stopą.
Miłego dnia!
p. Asia i p. Marylka