01.04.2021 ŚMIGUS - DYNGUS
Dziś już Wielki Czwartek – oznacza to, że Święta Wielkanocne zbliżają się do nas wielkimi krokami. Pewnie w Waszych domkach czuć już zbliżające się Święta.
Mamy nadzieję, że znajdziecie dzisiaj chwilkę na wykonanie zadań,
które dla Was dzisiaj przygotowałyśmy.
Na Wielki Czwartek proponujemy:
I. Temat: „Śmigus-dyngus „– słuchanie wiersza Marii Konopnickiej
Cele: Uważne słuchanie utworu. Dzielenie się własnymi doświadczeniami i spostrzeżeniami na temat zwyczaju oblewania się wodą w lany poniedziałek. Poznanie dobrych i złych zachowań w lany poniedziałek.
Z Wielkanocą, a ściślej z poniedziałkiem wielkanocnym jest związany jeszcze jeden zwyczaj – śmigus-dyngus. Zwyczaj ten polega na polewania wodą, młodych dziewcząt (niezamężnych), przez mężczyzn. Nie można polewać tak, żeby zrobić komuś przykrość, lecz trochę – dla tradycji i żartu.
1.Na początek posłuchajcie piosenki pt. „Śmigus-dyngus
https://www.youtube.com/watch?v=kRWYnZ8dGzA
2. Następnie wiersza „Śmigus” Marii Konopnickiej
Panieneczka mała
Rano dzisiaj wstała:
Śmigus! Śmigus!
Dyngus! Dyngus!
Bo się wody bała.
Panieneczka mała
W kątek się schowała:
Śmigus! Śmigus!
Dyngus! Dyngus!
Bo się wody bała.
Panieneczka mała
Sukienkę zmaczała:
Śmigus! Śmigus!
Dyngus! Dyngus!
Choć się wody bała.
3. Rodzic zadaje pytania dotycząca treści wiersza:
- Co to jest śmigus-dyngus?;
- Jakiego dnia odchodzimy śmigus dyngus?;
- Jak inaczej nazywamy ten dzień?;
- Czy można się obrażać gdy zostanie się oblanym wodą?
„Zabawa twórcza – Kwietniowe odgłosy.
Do tej zabawy potrzebujemy : gazetę i butelkę. Wspólnie będziemy próbować naśladować odgłosy przyrody.
Wykonujcie czynności wskazane przez rodzica i słuchajcie uważnie:
– Deszcz – stukamy palcami w gazetę,
– Wiatr – gnieciemy w rączkach gazetę ( naśladujemy szum wiatru )
–Gwizd wiatru – dmuchamy w otwór butelki
II. „Ostrożnie jak z jajkiem” – zestaw ćwiczeń gimnastycznych Nr 15 B
- W dalszym ciągu Kształtowanie właściwej postawy ciała ; ćwiczenia przeciw płaskostopiu.
Część wstępna
- Jajko” – ćwiczenie uruchamiające duże grupy mięśnie. Dzieci maszerują w rytm muzyki , ostrożnie omijają jajka ( mogą być narysowane lub małe piłeczki) rozłożone na podłodze. Na pauzę w muzyce, wykonują klęk podparty obok jajka. Podnoszą jajko jedną ręką, bokiem, w górę; odkładają. Potem drugą ręką tak samo. Zadanie powtarzamy kilka razy.
Część główna
- „ Wędrująca pisanka”- Dzieci w parach z rodzicem stoją tyłem do siebie w odległości jednego kroku, w niewielkim rozkroku. Na hasło- przekazują sobie pisankę - dołem między nogami, wykonują skłon tułowia w przód. Następnie podają pisankę górą – nad głowami wykonują wyprost tułowia. Ćwiczenie powtarzamy 6 razy.
- „Ostrożnie z jajkiem” –Uczestnicy zabawy siedzą w siadzie płaskim, ręce mają z tyłu oparte na podłodze. Układają jajko po jednej ze stron, a następnie unoszą wyprostowane nogo nad podłogą i Przenosza je nad jajkiem, tak aby je nie dotknąć. Ćwiczenie powtarzamy 6 razy.
- „Wyścig do koszyka” – zabawy z toczeniem i turlaniem. Dzieci ustawione na wyznaczonej linii, w odległości około 3 metrów od nich stoi koszyk. Dzieci turlają jajka w kierunku koszyka w taki sposób aby znalazły się one jak najbliżej koszyka. Zabawę powtarzamy kilka razy możemy wprowadzić element rywalizacji.
Część końcowa
- „Świąteczny masażyk relaksujący”- ćwiczenia przeciw płaskostopiu. Dzieci siedzą na stołeczku, pod stopą układają jajko ( może być styropianowe) i toczą je kilka razy w przód i tył – naprzemiennie : raz prawą raz lewą stopą.
„Szukamy pisanek”.
Proponuję zabawę dla dzieci polegającą na schowaniu czekoladowych jajeczek przez rodziców w różnych częściach domu, a następnie poprzez „ciepło – zimno” odszukiwanie jajek przez dziecko.
Pozdrawiamy. Życzymy udanej zabawy!
Tęsknimy za Wami
p. Marylka i p. Asia