30.03.2021 - Koszyczek dobrych życzeń
Wtorkowe Dzień Dobry. Witamy Was serdecznie w kolejnym dniu zdalnej nauki.
1. Na poczatek proponuję zabawy przy piosence "Koszyczek dobrych życzeń":
Link do piosenki: Koszyczek dobrych życzeń
Zastanówcie się:
- Co znajduje się w koszyczku, o którym jest mowa w piosence?
- Co mogą oznaczać słowa "koszyczek dobrych życzeń"?
Czy wiecie, że Wielkanocny Koszyczek nazywamy inaczej "Święconką". Zgodnie z tradycją, w wielkanocnym koszyczku powinno znaleźć się 7 produktów o symbolicznym znaczeniu: jajko, chleb, sól, mięso, masło, chrzan oraz kawalek ciasta. Zwyczaj dzielenia się jajkiem ma podobne znaczenie do dzielenia się opłatkiem podczas Wigilii. Bliscy życzą sobie wtedy wiele dobra i nadziei.
2. Przeczytajcie wspólnie z rodzicami opowiadanie G. Kasdepke pt. "Najpiękniejsze".
„Jak wiadomo, każda mama pragnie, aby jej dziecko było naj, naj, naj, najwspanialsze!... Prawda? Tak samo rzecz się miała z pewnymi dobrze mi znanymi kurami. Któregoś ranka wszystkie trzy zniosły jajka. Cóż to była za radość! Gdakały w wniebogłosy ze szczęścia! Spoglądały się z miłością na swoje jajeczka .Otulały je delikatnie. Nasłuchiwały czy zza kruchej skorupki nie dobiegnie ich czasem jakiś dźwięk .Jednym słowem jak wszystkie mamy robiły sporo zamieszania.
- Z mojego jajeczka- gdakała pierwsza- wyrośnie najsilniejszy kogucik na całym podwórku!
- A z mojego- gdakała druga- najpiękniejsza nioska w całej wsi!
Zaś trzecia kura była tak szczęśliwa, że nie wiedziała nawet, czy chciałaby chłopca czy dziewczynkę. Wszystkie jednak chciały, aby ich dzieci były najpiękniejsze. Postanowiły więc pomalować skorupki jajek najwspanialej, jak tylko potrafiły.
- Mój kogucik- gdakała pierwsza kura- będzie czerwony w niebieskie paski.
- A moja nioska – gdakała druga- będzie różowa w zielone groszki.
Zaś trzecia kura nie mogła się zdecydować, czy pomalować jajo na pomarańczowo brązowe kwadraciki, czy na brązowo w pomarańczowe trójkąciki. Wszystkie były przekonane, że z tak kolorowych jajek wyklują się najpiękniejsze kurczaczki na świecie. I rzeczywiście. Któreś nocy usłyszały jakieś trzaski, jakieś popiskiwania…- zanim się obejrzały, z popękanych , kolorowych skorupek wyskoczyły ich dzieci.
- Jaka śliczniutka!..- wygdakała pierwsza kura.
- Mój ty kochany!...- rozczuliła się druga.
- Chlip, chlip!...- płakała ze szczęścia trzecia kura.
A małe kurczaczki, wszystkie żółciutkie, jak gdyby pomalowało ich samo słońce, rozejrzały się dookoła i krzyknęły radośnie:
- Mamo! Już jestem!
- O jakich kurczakach marzyły kury?
- Co kury zrobiły z jajkami?
- Jakiego koloru były małe kurczaczki?
3. Ćwiczenia oddechowe:
Potrzebne będą: żółte lub białe skrawki papieru, słomka i szablon kurczaczka lub baranka (załącznik).
Ułóżcie przed sobą na stoliku szablon zwierzątka, obok skrawki papieru. Za pomocą słomki przenoście kawałki papieru na szablon. Nie pomagajcie sobie rękami.
4. Zabawy z sylabami
5. Uzupełnijcie karty pracy (załącznik)
Pozdrawiamy serdecznie
Pani Martyna i Pani Basia