Przejdź do treści Przejdź do menu
niedziela, 24 listopada 2024 napisz DONOS@

29.03.2021 Już niedługo Wielkanoc

Serdecznie witamy w poniedziałek!

Już niedługo wielkimi krokami zbliżają się Święta Wielkiej Nocy. To doskonała pora, aby spędzić czas z rodziną. Szczególnie w tak wyjątkowej sytuacji, kiedy musimy zostać w domu. Kochane dzieciaki  zachęcamy abyście w tych przygotowaniach uczestniczyli i pomagali rodzicom np. w drobnych pracach porządkowych, pieczeniu i przygotowywaniu smakołyków,  ciast, bab i mazurków.  Możecie wykazać się kreatywnością robiąc ozdoby wielkanocne lub  malując jajka, kolorowanki świąteczne. Możecie powygłupiać się w Lany Poniedziałek.

 

Temat: „Wielkanocny stół” - rozmowa na podstawie wiersza E. Skarżyńskiej.

Cele : poznanie tradycji związanych z Wielkanocą, dzielenie się własnymi doświadczeniami i spostrzeżeniami.

1.   Spróbujcie wspólnie posłuchać i zaśpiewać piosenkę pt. „I Święta Wielkanocne”. 

 

https://www.youtube.com/watch?v=B3AVIa8MJbQ

 

2.   Wstępna pogadanka, nawiązująca do zbliżających się Świąt Wielkanocnych 
i tradycji z nimi związanych (burza mózgów).

Dzieci podają skojarzenia związane ze zbliżającymi się Świętami. Rodzic rozpoczyna zdanie, a dzieci próbują je dokończyć.

Wielkanoc kojarzy mi się z...

3.   Słuchanie wiersza pt.„Wielkanocny stół” E. Skarżyńskiej.

 

Wielkanocny stół

Nasz stół wielkanocny

haftowany w kwiaty.

W borówkowej zieleni

listeczków skrzydlatych

lukrowana baba

rozpycha się na nim,

a przy babie –

mazurek w owoce przybrany.

Palmy – pachną jak łąka

w samym środku lata.

Siada mama przy stole,

a przy mamie – tata.

I my.

Wiosna na nas

zza firanek zerka,

a pstrokate pisanki

chcą tańczyć oberka.

Wpuścimy wiosnę,

niech słońcem

zabłyśnie nad stołem

w wielkanocne świętowanie

jak wiosna wesołe.

 

Po przeczytaniu wiersza rodzic wyjaśnia dziecku niezrozumiałe słowa np.:

-  „oberek”,

- „mazurek” jako ciasto,

- „w borówkowej zieleni ”.

 

Rodzic zadaje pytania:

·       Co leżało na wielkanocnym stole?

·       Kto usiadł przy wielkanocnym stole?

·       Co chciały robić pisanki na stole?

·       Kogo można wpuścić do domu?

·       Jakie jest wielkanocne świętowanie?

 

 

4. Rodzic rozmawia z dzieckiem na temat wielkanocnych tradycji.

 

Pokazuje ilustracje  (ilustracja 1)  przedstawiające charakterystyczne motywy świąt: kurczaczki, baranka, pisanki, zajączki. Prezentuje stół wielkanocny, na którym powinny się znaleźć charakterystyczne ozdoby: zajączki, kurczaczki oraz potrawy, takie jak: żurek lub barszcz biały, jaja, baby, mazurki. Podkreśla, że Wielkanoc to bardzo wesołe i uroczyste święto rodzinne, w czasie którego wszyscy wspólnie jedzą nie tylko wielkanocne śniadanie, lecz także razem spędzają czas.

Następnie Rodzic tłumaczy dzieciom symbolikę święconych pokarmów.
SYMBOLE:
Jajko – symbol życia.
Kurczaczek - Oznacza nowe życie, a jego żółty kolor dodatkowo symbolizuje świąteczną i wiosenną radość.
Palma - tradycyjny symbol Niedzieli Palmowej. Na pamiątkę wjazdu Jezusa do Jerozolimy, obchodzona jest przez chrześcijan Niedziela Palmowa, z którą w Kościele katolickim wiąże się zwyczaj święcenia palm. Tradycyjne palmy wielkanocne przygotowuje się z gałązek wierzby, która w symbolice kościoła jest znakiem zmartwychwstania i nieśmiertelności duszy.
Baranek – symbol związany z przezwyciężeniem zła.
Babka – symbol Chrystusa Zmartwychwstałego.
Chleb – tradycyjnie symbolizuje Chrystusa, pomyślność oraz dobrobyt.
Kiełbasa – jest symbolem witalności.
Sól – oczyszczenie i prawda.

 

5.   „Taniec kurcząt w skorupkach”.

Dzieci poruszają się w rytm muzyki naśladując kurczątka.

https://www.youtube.com/watch?v=e2ziz9Z6G84

 

 

6. Praca w KP3. 48 – uzupełnianie brakujących elementów na obrazku przedstawiającym wielkanocny stół.

 

 

7. „Ostrożnie jak z jajkiem” – zestaw ćwiczeń gimnastycznych Nr 15 A.

Kształtowanie właściwej postawy ciała; ćwiczenia przeciw płaskostopiu.

 

Część wstępna

- „Jajko” – ćwiczenie uruchamiające duże grupy mięśnie. Dzieci maszerują w rytm muzyki, ostrożnie omijają jajka (mogą być narysowane lub małe piłeczki) rozłożone na podłodze. Na pauzę w muzyce, wykonują klęk podparty obok jajka. Podnoszą jajko jedną ręką, bokiem, w górę; odkładają. Potem drugą ręką tak samo. Zadanie powtarzamy kilka razy.

 

Część główna

- „Wędrująca pisanka” - Dzieci w parach  z rodzicem stoją tyłem do siebie  w odległości jednego kroku, w niewielkim rozkroku. Na hasło - przekazują sobie pisankę - dołem między nogami, wykonują skłon tułowia w przód. Następnie podają pisankę górą – nad głowami wykonują wyprost tułowia. Ćwiczenie powtarzamy 6 razy.

 

- „Ostrożnie z jajkiem” – Uczestnicy zabawy siedzą w siadzie płaskim, ręce mają z tyłu oparte na podłodze. Układają jajko po jednej ze stron, a następnie unoszą wyprostowane nogi nad podłogą i przenoszą je nad jajkiem, tak aby je nie dotknąć.  Ćwiczenie powtarzamy 6 razy.

 

- „Wyścig do koszyka” –  zabawy z toczeniem i turlaniem. Dzieci ustawione na wyznaczonej linii,  w odległości około 3 metrów od nich stoi koszyk. Dzieci turlają jajka w kierunku koszyka w taki sposób, aby znalazły się one  jak najbliżej koszyka. Zabawę  powtarzamy kilka razy. Możemy wprowadzić element rywalizacji.

 

 

Część końcowa

- „Świąteczny masażyk relaksujący” - ćwiczenia przeciw płaskostopiu. Dzieci siedzą na stołeczku, pod stopą układają jajko (może być styropianowe) i toczą je kilka razy w przód i tył – naprzemiennie: raz prawą raz lewą stopą.

 

„Szukamy pisanek”

Proponuję zabawę dla dzieci polegającą na schowaniu czekoladowych jajeczek przez rodziców w różnych częściach domu, a następnie poprzez „ciepło – zimno” odszukiwanie jajek przez dziecko.

 

Dla chętnych proponujemy zabawę badawczą!

„Gotowane czy surowe?”- zabawa badawcza

Zapoznanie dziecka ze sposobami sprawdzania stanu, w jakim jest jajko.

Mam dwa jaja. Jedno jest surowe, a drugie ugotowane na twardo. Niestety, nie wiem, które jest które. Czekamy chwilę na odpowiedź, jeżeli dziecko nie wie jak to sprawdzić podpowiadamy mu, że prawdopodobnie surowe jaja kręcą się powoli, a ugotowane – szybko jak bączek. Dziecko samo próbuje zakręcić jajkami i określa różnicę. Sprawdzamy – rozbijamy jaja nad miseczką i sprawdza które jest surowe, a które ugotowane. Można też sprawdzić, które jajko jest zepsute bez rozbijania go. Świeże jajo będzie tonęło w naczyniu z wodą, zepsute będzie unosić się na powierzchni, gdyż środek (białko i żółtko) wysechł.

 

 Brawo! Pewnie super Wam poszło.

 

Na zakończenie posłuchajcie piosenki pt. „Wielkanocny Stół”.

https://www.youtube.com/watch?v=JMbbv83DgUM

 

 

Pozdrawiamy. Życzymy udanej zabawy!

Już tęsknimy za Wami

p. Marylka i p. Asia

Foto:
Foto:
Agata Komorowska
nie, 28 marca 2021 21:56
Data ostatniej edycji: nie, 28 marca 2021 22:04:50

 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę