29.03.2021 Już niedługo Wielkanoc
Serdecznie witamy w poniedziałek!
Już niedługo wielkimi krokami zbliżają się Święta Wielkiej Nocy. To doskonała pora, aby spędzić czas z rodziną. Szczególnie w tak wyjątkowej sytuacji, kiedy musimy zostać w domu. Kochane dzieciaki zachęcamy abyście w tych przygotowaniach uczestniczyli i pomagali rodzicom np. w drobnych pracach porządkowych, pieczeniu i przygotowywaniu smakołyków, ciast, bab i mazurków. Możecie wykazać się kreatywnością robiąc ozdoby wielkanocne lub malując jajka, kolorowanki świąteczne. Możecie powygłupiać się w Lany Poniedziałek.
Temat: „Wielkanocny stół” - rozmowa na podstawie wiersza E. Skarżyńskiej.
Cele : poznanie tradycji związanych z Wielkanocą, dzielenie się własnymi doświadczeniami i spostrzeżeniami.
1. Spróbujcie wspólnie posłuchać i zaśpiewać piosenkę pt. „Idą Święta Wielkanocne”.
https://www.youtube.com/watch?v=B3AVIa8MJbQ
2. Wstępna pogadanka, nawiązująca do zbliżających się Świąt Wielkanocnych
i tradycji z nimi związanych (burza mózgów).
Dzieci podają skojarzenia związane ze zbliżającymi się Świętami. Rodzic rozpoczyna zdanie, a dzieci próbują je dokończyć.
Wielkanoc kojarzy mi się z...
3. Słuchanie wiersza pt.„Wielkanocny stół” E. Skarżyńskiej.
Wielkanocny stół
Nasz stół wielkanocny
haftowany w kwiaty.
W borówkowej zieleni
listeczków skrzydlatych
lukrowana baba
rozpycha się na nim,
a przy babie –
mazurek w owoce przybrany.
Palmy – pachną jak łąka
w samym środku lata.
Siada mama przy stole,
a przy mamie – tata.
I my.
Wiosna na nas
zza firanek zerka,
a pstrokate pisanki
chcą tańczyć oberka.
Wpuścimy wiosnę,
niech słońcem
zabłyśnie nad stołem
w wielkanocne świętowanie
jak wiosna wesołe.
Po przeczytaniu wiersza rodzic wyjaśnia dziecku niezrozumiałe słowa np.:
- „oberek”,
- „mazurek” jako ciasto,
- „w borówkowej zieleni ”.
Rodzic zadaje pytania:
· Co leżało na wielkanocnym stole?
· Kto usiadł przy wielkanocnym stole?
· Co chciały robić pisanki na stole?
· Kogo można wpuścić do domu?
· Jakie jest wielkanocne świętowanie?
4. Rodzic rozmawia z dzieckiem na temat wielkanocnych tradycji.
Pokazuje ilustracje (ilustracja 1) przedstawiające charakterystyczne motywy świąt: kurczaczki, baranka, pisanki, zajączki. Prezentuje stół wielkanocny, na którym powinny się znaleźć charakterystyczne ozdoby: zajączki, kurczaczki oraz potrawy, takie jak: żurek lub barszcz biały, jaja, baby, mazurki. Podkreśla, że Wielkanoc to bardzo wesołe i uroczyste święto rodzinne, w czasie którego wszyscy wspólnie jedzą nie tylko wielkanocne śniadanie, lecz także razem spędzają czas.
Następnie Rodzic tłumaczy dzieciom symbolikę święconych pokarmów.
SYMBOLE:
Jajko – symbol życia.
Kurczaczek - Oznacza nowe życie, a jego żółty kolor dodatkowo symbolizuje świąteczną i wiosenną radość.
Palma - tradycyjny symbol Niedzieli Palmowej. Na pamiątkę wjazdu Jezusa do Jerozolimy, obchodzona jest przez chrześcijan Niedziela Palmowa, z którą w Kościele katolickim wiąże się zwyczaj święcenia palm. Tradycyjne palmy wielkanocne przygotowuje się z gałązek wierzby, która w symbolice kościoła jest znakiem zmartwychwstania i nieśmiertelności duszy.
Baranek – symbol związany z przezwyciężeniem zła.
Babka – symbol Chrystusa Zmartwychwstałego.
Chleb – tradycyjnie symbolizuje Chrystusa, pomyślność oraz dobrobyt.
Kiełbasa – jest symbolem witalności.
Sól – oczyszczenie i prawda.
5. „Taniec kurcząt w skorupkach”.
Dzieci poruszają się w rytm muzyki naśladując kurczątka.
https://www.youtube.com/watch?v=e2ziz9Z6G84
6. Praca w KP3. 48 – uzupełnianie brakujących elementów na obrazku przedstawiającym wielkanocny stół.
7. „Ostrożnie jak z jajkiem” – zestaw ćwiczeń gimnastycznych Nr 15 A.
Kształtowanie właściwej postawy ciała; ćwiczenia przeciw płaskostopiu.
Część wstępna
- „Jajko” – ćwiczenie uruchamiające duże grupy mięśnie. Dzieci maszerują w rytm muzyki, ostrożnie omijają jajka (mogą być narysowane lub małe piłeczki) rozłożone na podłodze. Na pauzę w muzyce, wykonują klęk podparty obok jajka. Podnoszą jajko jedną ręką, bokiem, w górę; odkładają. Potem drugą ręką tak samo. Zadanie powtarzamy kilka razy.
Część główna
- „Wędrująca pisanka” - Dzieci w parach z rodzicem stoją tyłem do siebie w odległości jednego kroku, w niewielkim rozkroku. Na hasło - przekazują sobie pisankę - dołem między nogami, wykonują skłon tułowia w przód. Następnie podają pisankę górą – nad głowami wykonują wyprost tułowia. Ćwiczenie powtarzamy 6 razy.
- „Ostrożnie z jajkiem” – Uczestnicy zabawy siedzą w siadzie płaskim, ręce mają z tyłu oparte na podłodze. Układają jajko po jednej ze stron, a następnie unoszą wyprostowane nogi nad podłogą i przenoszą je nad jajkiem, tak aby je nie dotknąć. Ćwiczenie powtarzamy 6 razy.
- „Wyścig do koszyka” – zabawy z toczeniem i turlaniem. Dzieci ustawione na wyznaczonej linii, w odległości około 3 metrów od nich stoi koszyk. Dzieci turlają jajka w kierunku koszyka w taki sposób, aby znalazły się one jak najbliżej koszyka. Zabawę powtarzamy kilka razy. Możemy wprowadzić element rywalizacji.
Część końcowa
- „Świąteczny masażyk relaksujący” - ćwiczenia przeciw płaskostopiu. Dzieci siedzą na stołeczku, pod stopą układają jajko (może być styropianowe) i toczą je kilka razy w przód i tył – naprzemiennie: raz prawą raz lewą stopą.
„Szukamy pisanek”
Proponuję zabawę dla dzieci polegającą na schowaniu czekoladowych jajeczek przez rodziców w różnych częściach domu, a następnie poprzez „ciepło – zimno” odszukiwanie jajek przez dziecko.
Dla chętnych proponujemy zabawę badawczą!
„Gotowane czy surowe?”- zabawa badawcza
Zapoznanie dziecka ze sposobami sprawdzania stanu, w jakim jest jajko.
Mam dwa jaja. Jedno jest surowe, a drugie ugotowane na twardo. Niestety, nie wiem, które jest które. Czekamy chwilę na odpowiedź, jeżeli dziecko nie wie jak to sprawdzić podpowiadamy mu, że prawdopodobnie surowe jaja kręcą się powoli, a ugotowane – szybko jak bączek. Dziecko samo próbuje zakręcić jajkami i określa różnicę. Sprawdzamy – rozbijamy jaja nad miseczką i sprawdza które jest surowe, a które ugotowane. Można też sprawdzić, które jajko jest zepsute bez rozbijania go. Świeże jajo będzie tonęło w naczyniu z wodą, zepsute będzie unosić się na powierzchni, gdyż środek (białko i żółtko) wysechł.
Brawo! Pewnie super Wam poszło.
Na zakończenie posłuchajcie piosenki pt. „Wielkanocny Stół”.
https://www.youtube.com/watch?v=JMbbv83DgUM
Pozdrawiamy. Życzymy udanej zabawy!
Już tęsknimy za Wami
p. Marylka i p. Asia