22 czerwca 2020 poniedziałek
Dzień dobry, dziś witamy Was wierszykiem: Każdy dzień cenić warto i wierzyć niezbicie, że najcenniejszym skarbem jest ... po prostu życie.
Temat tygodnia :
Wakacje
Temat dnia:
W górach
Zadania:
1. Ćwiczenia gimnastyczne -zabawy muzyczno- ruchowe „Równowaga”- Rozwijanie sprawności ruchowej i równowagi. LINK: https://www.youtube.com/watch?v=ozI7YcVASgo
2. „Góry to…” – zabawa w skojarzenia. Rodzic pokazuje dziecku mapę fizyczną Polski. Dziecko mówi z czym kojarzą mu się góry. Rodzic zadaje pytania: Jak się nazywają góry w Polsce? Jak wyglądają góry? Czym się od siebie różnią? Co można robić w górach? Jakie zwierzęta i rośliny można spotkać w górach? Jak powinniśmy się zachowywać na szlaku turystycznym?. Rodzic pomaga dziecku zlokalizować na mapie Góry Świętokrzyskie, Karpaty, Sudety, prezentuje pejzaż górski. (pomoce: Kocham przedszkole cz. 4 – plansze: Pamiątki z wakacji, W górach)
3. Góry, nasze góry – słuchanie wiersza J. Porazińskiej, rozmowa na jego temat; wytłumaczenie pojęć: hale, baca.
Góry, nasze góry
Janina Porazińska
Góry, nasze góry. Hale, nasze hale.
Kto was zna tak dobrze, jako my, górale.
Góry, nasze góry. Wy, wysokie szczyty.
Kto was przewędrował? Góral rodowity.
Po lekturze wiersza Rodzic zadaje dziecku pytania: Kto to jest góral? Gdzie według wiersza góral
wypasa owce?, Co to są hale?, Jak nazywa się góral, który zajmuje się wypasem owiec na halach?
Rodzic prezentuje napisy: hale, baca, owce, Tatry, dziecko je czyta, następnie układają z liter Alfabetu.
( pomoce: napisy: hale, baca, owce, Tatry, Alfabet)
4. „W górach” – zabawa językowa. Zapoznanie dziecka z nazwą najwyższych polskich gór i ich szczytami. Rodzic pokazuje dziecku na mapie Polski pasmo Tatr. Prezentuje napis Tatry, który dziecko odczytuje. Następnie dziecko stara się odczytać nazwy rzek, które mają swoje źródła w Tatrach, oraz nazwy miejscowości z tego regionu. Rodzic wspólnie z dzieckiem omawia góralskie tradycje: stroje ludowe, gwarę i potrawy (pomoce: napis do czytania globalnego Tatry, zdjęcia i ilustracje związane z góralskimi tradycjami)
5. „Na górskim szlaku” – tor przeszkód imitujący górski szlak. Rodzic tworzy tor przeszkód imitujący górski szlak. Podczas jego pokonywania mogą pojawić się przeszkody, np. przejście po kamieniach (woreczki gimnastyczne lub inne przedmioty), skok przez kałużę (obręcze lub kola wycięte z gazet), przejście przez kładkę nad strumykiem (ułożone sznurki), wąska ścieżka (długi sznurek /skakanka). Dziecko idzie kolejno pokonując przeszkody , wykonując zadania.
6. „Górski pejzaż” – praca plastyczna. Dziecku udostępniamy duży arkusz papieru, pędzel i farby. Zadaniem dziecka jest namalowanie górskiego pejzażu. (pomoce: arkusz papieru, pędzle, farby)
7. Zabawa ruchowa: „Tygodniowe ćwiczenia" – dz. utrwala dni tygodnia z jednoczesnym pokazywaniem jak świeci słoneczko, pada deszcz, jest zimno, wieje wiatr, na koniec okazuje radość i podskakują obunóż.
W poniedziałek słońce świeci
we wtorek deszcz leje
w środę bardzo zimno
w czwartek wicher wieje
w piątek znów deszcz pada
w sobotę słonko świeci
w niedzielę cieplutko
radują się dzieci.
7. Praca z KP4.43 –wycinanie dwustronnych puzzli, układanie wybranego obrazka, naklejanie go na kartce;
8. Zabawa ruchowa - ,,Wszystko zwierzę, co ma pierze lata” Rodzic rozpoczyna zabawę słowami ,,Wszystko zwierzę, co ma pierze lata”, po których wymienia nazwy różnych zwierząt. Każdorazowo wypowiadając nazwę rozpościera ręce niczym ptak skrzydła. Dziecko wsłuchuje się uważnie w słowa rodzica i rozpościera ręce tylko wtedy, gdy padnie nazwa ptaka. Kto jednak ulegnie sugestii i uniesie ręce w nieodpowiednim momencie, daje fant, który po zakończeniu musi wykupić spełniając określone zadanie ( stań na jednej nodze i policz do 10, podskocz 10 razy, zrób pajacyka 5 razy itp.).
9. „Układanka – uzupełnianka” . Połącz wyrazy kończące się tą samą sylabą:
sta-tek, lo-ty, ko-tek, om-let, tos-ty, kwia-tek, ko-ty, kot-let, mło-tek, ku-ra, mos-ty, ru-ra.
Spokojnego poniedziałku i miłej zabawy!