18 czerwca 2020 czwartek
Dzień dobry. Witamy serdecznie naszych Milusińskich i Ich Rodziców. Zapraszamy do zabawy!
Temat dnia:
Letnia pogoda
Zadania:
1. Pogoda – wysłuchanie opowiadania B. Formy, rozmowa na temat jego treści.
Pogoda
Bożena Forma
Adaś ciągle spogląda w okno. Dzisiaj z grupą przedszkolaków jedzie na wycieczkę. Ale co z tą
pogodą? Czy wycieczka się uda? Mają jechać bryczką i grać w piłkę.
– Mamusiu, nie widać słońca. po niebie płyną ciemne chmury – chłopiec ze smutkiem spogląda
w okno.
– Może zabiorę grubszą kurtkę, a może wyciągnę z plecaka krótkie spodnie, pewnie ich nie
założę – coraz bardziej denerwuje się Adaś.
– Nie martw się, popatrz, termometr wskazuje wysoką temperaturę – tłumaczy mama.
– Jest ciepło, chociaż trochę parno. Włączymy telewizor i zaraz dowiemy się, jaka będzie
pogoda – na ekranie pojawiła się mapa Polski.
– Mieszkamy tutaj, gdzie widać słońce zza chmur – tłumaczy Adasiowi mama. – Wprawdzie
widać czasami padający deszcz, jednak to tylko przelotne opady.
Adaś wpatruje się w mapę pogody.
– Trochę podobna do naszego kalendarza pogody. Codziennie wspólnie z panią zaznaczamy
na nim pogodę, jaką zaobserwowaliśmy w drodze do przedszkola. Wybieramy chmurki, krople
deszczu, ugięte na wietrze drzewa.
Zegar wybija ósmą godzinę.
– Na nas już czas – mama z Adasiem idą do przedszkola.
– Będzie wspaniale, zobaczysz. Przebierz się w krótkie spodenki, jest coraz cieplej.
Pogoda dopisała. Chociaż było pochmurno, nie spadła ani jedna kropla deszczu. Były spacer
nad jezioro, przejazd bryczką i oczywiście gra w piłkę. Dzieci wróciły bardzo zadowolone, chociaż
trochę zmęczone.
Po przeczytaniu opowiadania N. zadaje dzieciom pytania: Gdzie wybierał się Adaś? Dlaczego chłopiec
był zmartwiony? Jaką pogodę wskazywała prognoza w telewizji? Jaka pogoda była na wycieczce?
2. „Zjawiska atmosferyczne” – rozmowa kierowana. Rodzic rozmawia z dzieckiem o zjawiskach atmosferycznych charakterystycznych dla poszczególnych pór roku. Pyta: Czym różni się lato od innych pór roku? Co dzieci robią w lecie, jaki to dla nich czas? Prezentuje dziecku piktogramy zjawisk kojarzących się z latem: słonko, wiatr, upał, piorun, ulewa. Dziecko dopasowuje nazwy do poszczególnych ilustracji. Następnie układają nazwy z liter Alfabetu, rozpoznają i nazywają spółgłoski i samogłoski. ( pomoce: ilustracje lub zdjęcia przedmiotów i zjawisk kojarzących się z latem, Alfabet)
3. „Prognoza pogody” – tworzenie mapy pogody. Rodzic prezentuje mapę Polski, przypina na niej symbole zjawisk pogodowych. Wspólnie z dzieckiem odczytuje z mapy prognozę pogody. Nazywa i wskazuje kierunki na mapie: północ, południe, wschód, zachód. Następnie zapowiada pogodę na następne trzy dni, a dziecko samodzielnie tworzy na jej podstawie mapę pogody. (pomoce: mapa Polski, symbole zjawisk pogodowych).
4. „Pogodowe rytmy” – zabawa ruchowa. Rodzic prosi dziecko o określenie głosek w nagłosie następujących słów: słońce, deszcz, burza, tęcza. Następnie zachęca dziecko, aby powtarzając rytm: słońce, deszcz, burza, tęcza itd. Porozkładało pierwsze litery tych słów w dowolnych miejscach pokoju . Dziecko tańczy swobodnie do piosenki Tęcza cza-cza-cza. Na pauzę w muzyce dziecko układa zestaw liter w kolejności, w jakiej wywoła Rodzic np. deszcz, burza, słońce, tęcza czyli d,b,s,t.
5. Praca z KP4.41a – łączenie w pary obrazka z cieniem, odszukiwanie i odczytywanie li-ter, tworzenie z nich wyrazów;
6. Praca z KP4. 41b – uzupełnianie ilustracji symbolami pogody, czytanie globalne nazw dni tygodnia;
7. „Prezenter pogody” – zabawa parateatralna. Dziecko stojąc przed mapą i zapowiada pogodę (Rodzic zwraca uwagę na stosowanie czasu przyszłego).
8. Atrakcje w Bezpieczne Wakacje [2020] - Wiersz Wakacje - Bajki po Polsku https://www.youtube.com/watch?v=CQkc4Dfe1aw
9. Zadania dla małych bystrzaków (5) - ćwiczymy pamięć i spostrzegawczość https://www.youtube.com/watch?v=kb4rKOT6UAs
Słoneczka i dużo usmiechów życzymy na cały czwartek!