18.VI Letnia pogoda
Witamy was cieplutko!
Temat dnia: Letnia pogoda
Temat: Letnia pogoda - wypowiedzi dzieci na podstawie utworu Pogoda Bożeny Formy i symboli zjawisk pogodowych
Cele:rozwijanie umiejętności uważnego słuchania utworu; utrwalenie nazw pór roku i ich charakterystycznych cech; zapoznanie z piktogramami pogodowymi i kierunkami świata na mapie; tworzenie kalendarza letniej pogody; doskonalenie umiejętności różnicowania samogłosek i spółgłosek.
1.To już lato – wypowiedzi dzieci na podstawie obrazka i własnych doświadczeń.
- Popatrz na ilustrację i powiedz jak dzieci spędzają czas wolny w czasie lata. Staraj się używać pełnych zdań.
- Jak Ty lubisz spędzać czas latem?
- Opowiedz w kilu zdaniach.
2.Pogoda – posłuchaj opowiadaniaBożeny Formyczytanego przez rodzica i odpowiedz na poniższe pytania.
Pogoda
Adaś ciągle spogląda w okno. Dzisiaj z grupą przedszkolaków jedzie na wycieczkę. Ale co z tą pogodą? Czy wycieczka się uda? Mają jechać bryczką i grać w piłkę.
– Mamusiu, nie widać słońca. po niebie płyną ciemne chmury – chłopiec ze smutkiem spogląda w okno.
– Może zabiorę grubszą kurtkę, a może wyciągnę z plecaka krótkie spodnie, pewnie ich nie założę – coraz bardziej denerwuje się Adaś.
– Nie martw się, popatrz, termometr wskazuje wysoką temperaturę – tłumaczy mama.
– Jest ciepło, chociaż trochę parno. Włączymy telewizor i zaraz dowiemy się, jaka będzie pogoda – na ekranie pojawiła się mapa Polski.
– Mieszkamy tutaj, gdzie widać słońce zza chmur – tłumaczy Adasiowi mama. – Wprawdzie widać czasami padający deszcz, jednak to tylko przelotne opady.
Adaś wpatruje się w mapę pogody.
– Trochę podobna do naszego kalendarza pogody. Codziennie wspólnie z panią zaznaczamy na nim pogodę, jaką zaobserwowaliśmy w drodze do przedszkola. Wybieramy chmurki, krople deszczu, ugięte na wietrze drzewa.
Zegar wybija ósmą godzinę.
– Na nas już czas – mama z Adasiem idą do przedszkola.
– Będzie wspaniale, zobaczysz. Przebierz się w krótkie spodenki, jest coraz cieplej.
Pogoda dopisała. Chociaż było pochmurno, nie spadła ani jedna kropla deszczu. Były spacer nad jezioro, przejazd bryczką i oczywiście gra w piłkę. Dzieci wróciły bardzo zadowolone, chociaż trochę zmęczone.
3. Rodzic zadaje dzieciom pytania:
- Gdzie wybierał się Adaś?
- Dlaczego chłopiec był zmartwiony?
- Jaką pogodę wskazywała prognoza w telewizji?
- Jaka pogoda była na wycieczce?
4.Zjawiska atmosferyczne – zabawa językowa.
Rodzic rozmawia z dzieckiem o zjawiskach atmosferycznych charakterystycznych dla poszczególnych pór roku.
- Ile jest pór roku, jak się nazywają i po czym poznajesz daną porę roku?
- Z ilu sylab i liter składa się każdy wyraz?
- Czym różni się lato od innych pór roku?
- Co dzieci robią w lecie, jaki to dla nich czas?