Przejdź do treści Przejdź do menu
poniedziałek, 10 sierpnia 2020 napisz DONOS@

18.VI Letnia pogoda

Witamy was cieplutko!

 

Temat dnia: Letnia pogoda

Temat: Letnia pogoda - wypowiedzi dzieci na podstawie utworu Pogoda Bożeny Formy i symboli zjawisk pogodowych

Cele:rozwijanie umiejętności uważnego słuchania utworu; utrwalenie nazw pór roku i ich charakterystycznych cech; zapoznanie z piktogramami pogodowymi i kierunkami  świata na mapie; tworzenie kalendarza letniej pogody; doskonalenie umiejętności różnicowania samogłosek i spółgłosek.

 

1.To już lato – wypowiedzi dzieci na podstawie obrazka i własnych doświadczeń.

-  Popatrz na ilustrację i powiedz jak dzieci spędzają czas wolny w czasie lata. Staraj się używać pełnych zdań.

-  Jak Ty lubisz spędzać czas latem?

-  Opowiedz w kilu zdaniach.

2.Pogoda – posłuchaj opowiadaniaBożeny Formyczytanego przez rodzica i odpowiedz na poniższe pytania.

Pogoda

Adaś ciągle spogląda w okno. Dzisiaj z grupą przedszkolaków jedzie na wycieczkę. Ale co z tą pogodą? Czy wycieczka się uda? Mają jechać bryczką i grać w piłkę.

– Mamusiu, nie widać słońca. po niebie płyną ciemne chmury – chłopiec ze smutkiem spogląda w okno. 

– Może zabiorę grubszą kurtkę, a może wyciągnę z plecaka krótkie spodnie, pewnie ich nie założę – coraz bardziej denerwuje się Adaś.

 – Nie martw się, popatrz, termometr wskazuje wysoką temperaturę – tłumaczy mama. 

 – Jest ciepło, chociaż trochę parno. Włączymy telewizor i zaraz dowiemy się, jaka będzie pogoda – na ekranie pojawiła się mapa Polski.

– Mieszkamy tutaj, gdzie widać słońce zza chmur – tłumaczy Adasiowi mama. – Wprawdzie widać czasami padający deszcz, jednak to tylko przelotne opady.

Adaś wpatruje się w mapę pogody.

– Trochę podobna do naszego kalendarza pogody. Codziennie wspólnie z panią zaznaczamy na nim pogodę, jaką zaobserwowaliśmy w drodze do przedszkola. Wybieramy chmurki, krople deszczu, ugięte na wietrze drzewa.

Zegar wybija ósmą godzinę.

– Na nas już czas – mama z Adasiem idą do przedszkola.

– Będzie wspaniale, zobaczysz. Przebierz się w krótkie spodenki, jest coraz cieplej. 

Pogoda dopisała. Chociaż było pochmurno, nie spadła ani jedna kropla deszczu. Były spacer nad jezioro, przejazd bryczką i oczywiście gra w piłkę. Dzieci wróciły bardzo zadowolone, chociaż trochę zmęczone.

3. Rodzic zadaje dzieciom pytania:

-  Gdzie wybierał się Adaś?

-  Dlaczego chłopiec był zmartwiony?

-  Jaką pogodę wskazywała prognoza w telewizji?

-  Jaka pogoda była na wycieczce?

4.Zjawiska atmosferyczne zabawa językowa.

Rodzic rozmawia z dzieckiem o zjawiskach atmosferycznych charakterystycznych dla poszczególnych pór roku.

-  Ile jest pór roku, jak się nazywają i po czym poznajesz daną porę roku?

-  Z ilu sylab i liter składa się każdy wyraz?

-  Czym różni się lato od innych pór roku?

-  Co dzieci robią w lecie, jaki to dla nich czas?