18.VI Letnia pogoda
Witamy was cieplutko!
Temat dnia: Letnia pogoda
Temat: Letnia pogoda - wypowiedzi dzieci na podstawie utworu Pogoda Bożeny Formy i symboli zjawisk pogodowych
Cele:rozwijanie umiejętności uważnego słuchania utworu; utrwalenie nazw pór roku i ich charakterystycznych cech; zapoznanie z piktogramami pogodowymi i kierunkami świata na mapie; tworzenie kalendarza letniej pogody; doskonalenie umiejętności różnicowania samogłosek i spółgłosek.
1.To już lato – wypowiedzi dzieci na podstawie obrazka i własnych doświadczeń.
- Popatrz na ilustrację i powiedz jak dzieci spędzają czas wolny w czasie lata. Staraj się używać pełnych zdań.
- Jak Ty lubisz spędzać czas latem?
- Opowiedz w kilu zdaniach.
2.Pogoda – posłuchaj opowiadaniaBożeny Formyczytanego przez rodzica i odpowiedz na poniższe pytania.
Pogoda
Adaś ciągle spogląda w okno. Dzisiaj z grupą przedszkolaków jedzie na wycieczkę. Ale co z tą pogodą? Czy wycieczka się uda? Mają jechać bryczką i grać w piłkę.
– Mamusiu, nie widać słońca. po niebie płyną ciemne chmury – chłopiec ze smutkiem spogląda w okno.
– Może zabiorę grubszą kurtkę, a może wyciągnę z plecaka krótkie spodnie, pewnie ich nie założę – coraz bardziej denerwuje się Adaś.
– Nie martw się, popatrz, termometr wskazuje wysoką temperaturę – tłumaczy mama.
– Jest ciepło, chociaż trochę parno. Włączymy telewizor i zaraz dowiemy się, jaka będzie pogoda – na ekranie pojawiła się mapa Polski.
– Mieszkamy tutaj, gdzie widać słońce zza chmur – tłumaczy Adasiowi mama. – Wprawdzie widać czasami padający deszcz, jednak to tylko przelotne opady.
Adaś wpatruje się w mapę pogody.
– Trochę podobna do naszego kalendarza pogody. Codziennie wspólnie z panią zaznaczamy na nim pogodę, jaką zaobserwowaliśmy w drodze do przedszkola. Wybieramy chmurki, krople deszczu, ugięte na wietrze drzewa.
Zegar wybija ósmą godzinę.
– Na nas już czas – mama z Adasiem idą do przedszkola.
– Będzie wspaniale, zobaczysz. Przebierz się w krótkie spodenki, jest coraz cieplej.
Pogoda dopisała. Chociaż było pochmurno, nie spadła ani jedna kropla deszczu. Były spacer nad jezioro, przejazd bryczką i oczywiście gra w piłkę. Dzieci wróciły bardzo zadowolone, chociaż trochę zmęczone.
3. Rodzic zadaje dzieciom pytania:
- Gdzie wybierał się Adaś?
- Dlaczego chłopiec był zmartwiony?
- Jaką pogodę wskazywała prognoza w telewizji?
- Jaka pogoda była na wycieczce?
4.Zjawiska atmosferyczne – zabawa językowa.
Rodzic rozmawia z dzieckiem o zjawiskach atmosferycznych charakterystycznych dla poszczególnych pór roku.
- Ile jest pór roku, jak się nazywają i po czym poznajesz daną porę roku?
- Z ilu sylab i liter składa się każdy wyraz?
- Czym różni się lato od innych pór roku?
- Co dzieci robią w lecie, jaki to dla nich czas?
5.Dopasuj nazwy piktogramów zjawisk kojarzących się z latem do poszczególnych obrazków. Następnie ułóż nazwy z liter Alfabetu, wskaż samogłoski i samogłoski.
słonko wiatr
upał piorun
ulewa
6.Prognoza pogody
– Odczytaj z mapy prognozę pogody.
- Nazwij i wskaż kierunki na mapie
północ
wschód zachód
południe
Mapa Polski
z symbolami zjawisk pogodowych.
7.Prezenter pogody – zabawa parateatralna.
Chętne dziecko stojąc przed mapą zapowiada pogodę na następny dzień.
(Rodzic zwraca uwagę na stosowanie czasu przyszłego)
8.Pogodowe rytmy. Zabawa ruchowa.
Podczas trwania muzyki dziecko swobodnie porusza się. Na pauzę w muzyce Rodzic mówi słowo związane z latem, a dziecko dzieli je na sylaby i głoski. Zabawa trwa aż skończy się muzyka.
9. Ćwiczeniagimnastyczne –ćwiczenia i zabawy w formie zabawowej;
- rozwijanie ogólnej sprawności fizycznej
https://www.youtube.com/watch?v=GtIqgYZgPoU
10. Praca w książkach
Praca z KP4.41a – łączenie w pary obrazka z cieniem, odszukiwanie i odczytywanie liter, tworzenie z nich wyrazów.
Praca z KP4.41b – uzupełnianie ilustracji symbolami pogody, czytanie globalne nazw dni tygodnia.
Pozdrowionka
p. Małgosia i p. Basia