17 czerwca 2020 środa
Hej, hej ! Witajcie Dzieciaki, Witajcie Rodzice! Zapraszamy na środowe zabawy zdalne.
Temat dnia:
Tęcza po deszczu
Zdania:
1. „Barwy tęczy” – zabawa ruchowa do piosenki Tęcza cza, cza, cza, doskonaląca płynność ruchów w przestrzeni. Do zabawy potrzebne będą wstążki lub paski bibułki w kolorach tęczy. Dziecko wykonuje improwizację ruchową z użyciem wstążek/bibułek, biorąc kolejne paski tęczowe. https://www.youtube.com/watch?v=LmBK0xFkhH4 - piosenka.
TĘCZA CZA, CZA, CZA
sł. Anna Bernat, muz. Aleksander Pałac
Koleżanko, kolego
popatrz czasem na niebo.
Czasem zdarzyć się może,
cud, zjawisko w kolorze.
Ref.: Tęcza, tęcza cza, cza, cza,
czarodziejska wstążka ta.
Wiąże niebo z ziemią, o,
jaki kolorowy splot.
Tęcza, tęcza cza, cza, cza,
czarodziejska wstążka ta.
Przez tę tęczę cały świat
kolorowy uśmiech ma.
Narysuję tę tęczę
i na zawsze ci wręczę.
By ci było tęczowo,
tęczę noś kolorową.
Ref.: Tęcza, tęcza cza, cza, cza…
Śpiewaj z nami o tęczy,
Kiedy nuda cię dręczy.
W domu, w szkole, po burzy
Tęcza minę rozchmurzy.
Ref.: Tęcza, tęcza cza, cza, cza…
Po zakończeniu piosenki dziecko układa na podłodze tęczę z kolorowych pasków bibuły lub wstążek, zgodnie z kolejnością występowania kolorów. Aby pomóc dziecku w tym zadaniu, Rodzic może pokazać obrazek tęczy z załącznika. Rodzic podsumowuje zabawę, prosząc dziecko o wymienienie kolejno nazw kolorów, które tworzą tęczę. Zabawę to można przeprowadzić w języku obcym, np. angielskim (tęcza – rainbow, czerwony – red, pomarańczowy – orange, żółty – yellow, zielony – green, niebieski – blue, granatowy – dark blue, fioletowy – violet).
2. „Zapamiętaj kolory” – zabawa językowa. Rodzic prosi dziecko o przypomnienie nazw kolorów, które tworzą tęczą w odpowiedniej kolejności. Dziecko z zamkniętymi oczami losowo wybiera jeden z pasków tęczy, określa głoskę w nagłosie nazw kolorów. Rodzic zachęca dziecko do tego, by tworzyło zdania, które ułatwią zapamiętanie kolejności kolorów tęczy.
3. „Tęcza w wodzie” – zabawa badawcza. Dziecko nalewa wody do miski i wkłada do środka lusterko tak, by opierało się o ściankę. Kierują snop światła latarki na część tafli znajdującej się pod wodą. Na kartce trzymanej za latarką obserwują tęczę.
4. „Jak sprowadzić tęczę?” – zabawa badawcza. Potrzebne przedmioty: lusterko, miseczka z wodą, latarka, kartka A4, szklanka z wodą. Dziecko kładzie na stole kartkę papieru, w odległości około 10 cm nad papierem trzymają szklankę z wodą. Po chwili na stole powinna pojawić się tęcza. Rodzic pyta dziecko: Jak myślisz skąd się wzięła tęcza? Dziecko próbuje wnioskować, po czym Rodzic wyjaśnia, że wiązka światła białego odbija się od lustra. Gdy wychodzi z wody, załamuje się. Tęcza powstaje na skutek załamania i odbicia światła słonecznego w kroplach wody. Widzimy ją w postaci barwnego łuku na tle chmur deszczowych lub po deszczu. Powstaje także we mgle wodnej przy wodospadach i fontannach. Znika, kiedy wszystkie krople wody opadną lub wyparują.
5. „Tęcza” – praca plastyczna. Dziecko maluje tęczę na dużych arkuszach papieru za pomocą gąbek lub wycina elementy z papieru kolorowego i nakleja pod tęczą, tworząc dowolny krajobraz z dostępnych w domu materiałów plastycznych
6. Praca z KP4.40a – rysowanie wyniku eksperymentu;
7. Praca z KP4.40b – kolorowanie mozaiki zgodnie z kodem;
8. Tęcza – cza, cza, cza – zabawy rytmiczne z wykorzystaniem dostępnych w domu instrumentów muzycznych. Dziecko może wykonać samodzielnie instrument wkładając do pudełka, puszki, pojemnika drobne przedmioty lub ziarenka, lub cukierki groszki.
Kto wykonał wszystkie zadania w nagrodę może obejrzeć filmiki:
1. https://www.youtube.com/watch?v=X5OTGXAk7yU - Tęcza dla dzieci malowana różdżką
2. https://www.youtube.com/watch?v=AktHfoEKxhI - Ogród w kolorach tęczy
3. Tęcza - praca plastyczna - https://www.youtube.com/watch?v=fOVx0T-f-zM
4. Tęczowy Eksperyment! • Tęcza w szklance • kreatywne zabawy - https://www.youtube.com/watch?v=PReQua1cvjo
MIŁEJ ZABAWY ! A MOŻE W ŚRODĘ BĘDZIE DESZCZ, A PO NIM SŁOŃCE I TĘCZA?