17.VI Tęcza po deszczu
Witamy was w kolejny ciepły dzień.
Temat dnia: Tęcza po deszczu
Temat: Historia tęczy - opowiadanie nauczycielki na podstawie książki pt. „Mądrość serca” M. Porębskiej i A. Sujka i filmów.
Cele:zapoznanie ze zjawiskiem powstawania tęczy; rozwijanie umiejętności rozpoznawania kolorów i ich nazywania w kolejności występującej w tęczy; utrwalenie liczebników głównych i porządkowych i zapisywania działań matematycznych;
1. Jak Lato i burza to musi być i tęcza!
- Kiedy i gdzie można zaobserwować tęczę?
- Skąd się bierze tęcza?
- Z ilu i jakich kolorów się składa?
- Kiedy się pojawia?
- Czy kiedykolwiek miałyście okazję ją zobaczyć? Zobacz!
2. Jak słoneczko z chmurką tęczę wyczarowały
https://www.youtube.com/watch?v=8aD01XxBqaw
3.Jak powstaje tęcza?
4.Historia tęczy z książki "Mądrość serca" red. M. Porębskiej i A. Sujka. – posłuchaj opowiadania jak to było z tą tęczą.
Historia tęczy
Kiedyś, bardzo dawno temu, wszystkie kolory świata zaczęły się sprzeczać. Każdy z nich utrzymywał, że jest najpiękniejszy, najważniejszy, najpotrzebniejszy.
Zieleń powiedziała: - Jest oczywiste, że jestem najważniejszym kolorem. Jestem piękna i nie ma beze mnie wiosny, ani lata. Jestem kolorem trawy, drzew, liści.
Beze mnie świat byłby smutny Przerwał jej niebieski: - Patrzysz tylko na ziemię; a co z morzem i niebem? To ja nadaję im kolor. Ja pomalowałem caluteńkie niebo, każdą rzekę, jezioro, morze, ocean. Jestem niezbędny i najważniejszy!
Kolor żółty uśmiechnął się swoim zwyczajem: - Jesteście wszystkie bardzo ważne, ale to ja przynoszę światu uśmiech, radość, ciepło. Słońce jest żółte, księżyc jest żółty, gwiazdy są żółte. Wszystko, co pomaluję jest takie piękne, że wszyscy patrzą na to z zachwytem! Czerwień nie mogła znieść tego długiego wywodu: - Ja jestem ponad wami wszystkimi bo ja jestem kolorem serca – miłości. Jestem też kolorem ognia. Daję ludziom ciepło. Beze mnie nie można się obejść! Spór kolorów trwał i coraz bardziej się wzmagał. Nagle na niebie pojawiła się wielka czarna chmura i powiedziała: - Jesteście niemądre kolory! Wszystkie jesteście piękne, jak motyle, jak kwiaty. Tak mi smutno jak słucham waszej kłótni! I chmura zaczęła płakać gęstym deszczem. W tej chwili na niebie pojawiło się słońce i powiedziało: - Nie płacz chmuro, a wy kolory, przestańcie się kłócić. Weźcie się za ręce i namalujcie na niebie coś pięknego razem, aby było widać was wszystkie. - Kolory zaczęły malować na niebie różnobarwne pasy i tak powstała tęcza. Na jej widok chmurka się uśmiechnęła, a kolory zobaczyły, że każdy z nich jest piękny i niezastąpiony i wspaniale wyglądają razem! Na pamiątkę tej chwili za każdym razem, gdy słońce chce pocieszyć kropelki spadającego deszczu, na niebie pojawia się tęcza.
5.Rozmowa na temat treści opowiadania.
Rodzic pyta dziecko:
- Jakie kolory się pokłóciły i dlaczego,
- Czy miały rację,
- Kto się smucił?
- Kto im pomógł i w jaki sposób?
- Co wy byście doradzili kolorom, aby się nie kłóciły?
- Który z kolorów pokłócił się pierwszy?, który drugi?
- Który kłócił się ostatni?
- Który z kolei był kolor czerwony, który niebieski?
6.Matematyczne lato - zabawa ruchowo-naśladowcza na podstawie wyliczanki.
Zachęcamy dziecko do nauki jej na pamięć. Podczas recytacji wyliczanki dziecko naśladuje czynności podane w tekście.
Raz i dwa, raz i dwa, to już lato, ciepło da.
Trzy i cztery, trzy i cztery, pojedziemy na rowery.
Pięć i sześć, pięć i sześć, lato lubi lody jeść.
Siedem, osiem, siedem osiem, my lubimy grać na nosie.
Dziewięć, dziesięć, dziewięć, dziesięć, lato uśmiech zawsze niesie.
7.Ile to jest? - wykonywanie działań matematycznych i układanie ich zapisów;porównywanie powstałych zbiorów– wstawienie właściwego znaku: <.>, =
Zad.1
Na łące było 6 biedronek i 5 motyli.
O ile więcej było biedronek?
O ile mniej było motyli?
Jaki znak matematyczny wstawisz między tymi zbiorami?
Ułóż zapis wstawiając odpowiedni znak <,>, = (korzystając z klasera)i odczytaj go.
Zad.2
Na łące było 4 koniki polne i 5 biedronek.
O ile więcej było biedronek?
O ile mniej było koników polnych?
Jaki znak matematyczny wstawicie między tymi zbiorami?
Ułóż zapis wstawiając odpowiedni znak <,>, =(korzystając z klasera)i odczytaj go.
Zad.3
Ile jest motyli, a ile koników polnych?
Czego jest więcej motyli czy koników?
Jaki znak matematyczny wstawisz między tymi zbiorami?
Ułóż zapis wstawiając odpowiedni znak <,>, =(korzystając z klasera)i odczytaj go.
Zad.4.
Na łące zakwitło 6 maków i 4 stokrotki.
Ile kwiatów zakwitło na łące?
Wykonajcie działanie układając zapis (korzystając z klasera)i odczytajcie go.
6 + 4 =
8.Po łące biega lato –wprowadzenie piosenki -sł. B. Lewandowska, muz. K. Kwiatkowska.
Cele:zapoznanie ze słowami i melodią piosenki, rozwijanie umiejętności muzycznych i rytmicznych, podejmowanie próby śpiewu.
Po łące biega lato
Po łące biega lato,
uwija się jak bąk.
Dzień dobry mówi kwiatom
i pieści każdy pąk.
Ref. Kto chce się z latem spotkać,
Niech idzie z nami tam.
Rumianek i stokrotka
Pokażą drogę nam.
Pomaga lato pszczołom,
na kwiatach też się zna.
Uśmiecha się wesoło
i berka z nami gra!
Ref. Kto chce się z latem spotkać …
Gdy lato jest zmęczone,
w szałasie sobie śpi.
I we śnie gra w zielone,
bo łąka mu się śni.
Ref. Kto chce się z latem spotkać …
9.Po wysłuchaniu piosenki rodzic pyta dziecko:
- Gdzie można spotkać lato?
- Jaki nastrój ma ta piosenka?
Następnie Rodzic zaprasza dziecko, aby powtarzało tekst piosenki wers po wersie i ilustrowało ruchem jego treść. Rodzic podsuwa propozycje tych gestów. Dziecko próbuje śpiewać piosenkę.
10. Praca z KP4.40a – rysowanie wyniku przeprowadzonego eksperymentu.
Praca z KP4.40b – kolorowanie mozaiki zgodnie z kodem.
p. Basia i p. Małgosia