Przejdź do treści Przejdź do menu
wtorek, 23 kwietnia 2024 napisz DONOS@

16.VI Skąd się bierze burza?

Witamy was ze słońcem i kroplami deszczu!

TEMAT: Skąd się bierze burza? –rozmowa z dziećmi nt. utworu Burza M. Przewoźniaka i eksperymentu.

CELE: doskonalenie umiejętności uważnego słuchania tekstu i wypowiadania się na temat jego treści, utrwalanie zasad bezpiecznego zachowania się podczas burzy, wspomaganie rozwoju umysłowego poprzez eksperymentowanie, sprawdzanie i weryfikowanie hipotez.

Dziś porozmawiamy o niezwykłym iniebezpiecznym

zjawisku atmosferycznym – o burzy.

Postaramy się przegonić strach przed burzą

 i troszkę się z nią zaprzyjaźnić.

 

1.Najpierw skłon- poranna rozgrzewkaprzy piosence

https://www.youtube.com/watch?v=FZ3pj_ZkldQ

2.Skąd się bierze deszcz - zobacz

https://www.youtube.com/watch?v=rvTLwn27mE4

3.Burza - zagadka Marcina Przewoźniaka

Burza

Co się dzieje tam u góry?

Wielką wojnę toczą chmury?

Wciąż na siebie nacierają

I strzelają, i błyskają?

Co się tam na górze dzieje?

Że się nam na głowy leje?

Od błyskawic niebo trzeszczy,

A nam w butach chlupie deszczyk.

Ciemne niebo dudni, świeci…

Co się dzieje tam na górze?

Wiedzą to na pewno dzieci:

Oglądamy groźną… (burzę).

4. Odpowiedz na pytania:

-  O czym jest mowa w wierszu?

-  Jak należy zachować się podczas burzy, gdy jesteśmy w domu?

(pozamykać okna, wyłączyć: telewizor, komputer, radio, nie rozmawiać przez telefon, ponieważ uderzenie pioruna w urządzenie elektryczne lub telekomunikacyjne może spowodować porażenie)

-  Co należy zrobić, gdy burza zaskoczy nas poza domem?

(schronić się w bezpiecznym miejscu, w budynku, w jaskini, w aucie itp.)

- Co chroni budynki przed uderzeniem pioruna?

(piorunochron)

- Czego należy unikać podczas burzy?

(nie wolno chować się pod drzewami, nie wolno stać w wodzie itp.)

Po przeczytaniu zagadki N. prosi dzieci, aby nazwały dźwięki, które w niej opisano. Następnie prowadzi rozmowę:

-  Jak należy się zachować w czasie burzy?

Dziecko formułuje swoje przypuszczenia lub dzieli się swoją wiedzą z rodzicem i wspólnie je podsumowują.

Podczas burzy:

 – należy unikać wysokich obiektów;

 – nie wolno przebywać w wodzie ani na odkrytym terenie, chować się pod drzewami;

 – należy unikać metalowych przedmiotów i nie przebywać w ich pobliżu;

– nie wolno rozmawiać przez telefon komórkowy.

5.Co słyszysz? – ćwiczenia słuchowe (nagranie z odgłosami natury):

ulewy, grzmotu, małego deszczyku, wichury.

Dziecko stara się rozpoznać co słyszy i podaje nazwy tych zjawisk.

Kapie, pada, leje…. – szukanie wyrazów mówiących o tym, co robi deszcz:

kapie        pada     leje         

mży     kropi         siąpi

 Z ilu sylab składa się każdy wyraz?

Z ilu liter?

6.Kojarzenie dźwięków:

– uderzenia palcami w bębenek – kapie, kropi,

– przesuwanie palcami po bębenku – siąpi, mży,

– uderzanie pałeczką – pada,

– mocne uderzanie pałeczką – leje.

7. Ilustrowanie rodzaju deszczu ciałem:

– mżawka – pocieranie dłońmi o uda,

– silniejszy deszcz – klepanie dłońmi w uda,

 – ulewa – tupanie nogami.

 

 8.Skąd się bierze burza?– eksperyment.

Do  doświadczenia będą potrzebne:

-   szklanka,

-   blaszane denko (pokrywka puszki),

-   balonik,

-  kawałek wełnianej tkaniny.

Instrukcja wykonania doświadczenia.

https://www.youtube.com/watch?v=eyLKBakvNW4

1. Na suchej szklance umieszczamy blaszane denko,

2. Nadmuchujemy balonik,

3. Pocieramy energicznie balonik wełnianą szmatką i kładziemy go na denku,

4. Zbliżamy palec do brzegu blachy.

Po zakończeniu eksperymentu Rodzic pyta dziecko:

-  Co zauważyliście?

(przepływ prądu)

-  Jak to wytłumaczyć?

 (W wyniku pocierania balonika wytworzyły się ładunki elektryczne – prąd, i przeskoczyła iskra, którą można porównać do małej błyskawicy).

Rodzic wyjaśnia dziecku zaobserwowaną sytuację i zjawisko fizyczne, które nastąpiło.

9.Kolejne doświadczenie to:Burza kolorów w szklance (ciekawe doświadczenia chemiczne)

https://www.youtube.com/watch?v=CSwDhs9q0L8

10. Praca z KP4.39b – poruszanie się zgodnie z kodem, kolorowanie obrazków

Pozdrowionka.

 P. Małgosia i p. Basia

 

Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Agata Komorowska
pon, 15 czerwca 2020 20:46
Data ostatniej edycji: wt, 16 czerwca 2020 21:06:28

 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę