16.VI Skąd się bierze burza?
Witamy was ze słońcem i kroplami deszczu!
TEMAT: Skąd się bierze burza? –rozmowa z dziećmi nt. utworu Burza M. Przewoźniaka i eksperymentu.
CELE: doskonalenie umiejętności uważnego słuchania tekstu i wypowiadania się na temat jego treści, utrwalanie zasad bezpiecznego zachowania się podczas burzy, wspomaganie rozwoju umysłowego poprzez eksperymentowanie, sprawdzanie i weryfikowanie hipotez.
Dziś porozmawiamy o niezwykłym iniebezpiecznym
zjawisku atmosferycznym – o burzy.
Postaramy się przegonić strach przed burzą
i troszkę się z nią zaprzyjaźnić.
1.Najpierw skłon- poranna rozgrzewkaprzy piosence
https://www.youtube.com/watch?v=FZ3pj_ZkldQ
2.Skąd się bierze deszcz - zobacz
https://www.youtube.com/watch?v=rvTLwn27mE4
3.Burza - zagadka Marcina Przewoźniaka
Burza
Co się dzieje tam u góry?
Wielką wojnę toczą chmury?
Wciąż na siebie nacierają
I strzelają, i błyskają?
Co się tam na górze dzieje?
Że się nam na głowy leje?
Od błyskawic niebo trzeszczy,
A nam w butach chlupie deszczyk.
Ciemne niebo dudni, świeci…
Co się dzieje tam na górze?
Wiedzą to na pewno dzieci:
Oglądamy groźną… (burzę).
4. Odpowiedz na pytania:
- O czym jest mowa w wierszu?
- Jak należy zachować się podczas burzy, gdy jesteśmy w domu?
(pozamykać okna, wyłączyć: telewizor, komputer, radio, nie rozmawiać przez telefon, ponieważ uderzenie pioruna w urządzenie elektryczne lub telekomunikacyjne może spowodować porażenie)
- Co należy zrobić, gdy burza zaskoczy nas poza domem?
(schronić się w bezpiecznym miejscu, w budynku, w jaskini, w aucie itp.)
- Co chroni budynki przed uderzeniem pioruna?
(piorunochron)
- Czego należy unikać podczas burzy?
(nie wolno chować się pod drzewami, nie wolno stać w wodzie itp.)
Po przeczytaniu zagadki N. prosi dzieci, aby nazwały dźwięki, które w niej opisano. Następnie prowadzi rozmowę:
- Jak należy się zachować w czasie burzy?
Dziecko formułuje swoje przypuszczenia lub dzieli się swoją wiedzą z rodzicem i wspólnie je podsumowują.
Podczas burzy:
– należy unikać wysokich obiektów;
– nie wolno przebywać w wodzie ani na odkrytym terenie, chować się pod drzewami;
– należy unikać metalowych przedmiotów i nie przebywać w ich pobliżu;
– nie wolno rozmawiać przez telefon komórkowy.
5.Co słyszysz? – ćwiczenia słuchowe (nagranie z odgłosami natury):
ulewy, grzmotu, małego deszczyku, wichury.
Dziecko stara się rozpoznać co słyszy i podaje nazwy tych zjawisk.
Kapie, pada, leje…. – szukanie wyrazów mówiących o tym, co robi deszcz:
kapie pada leje
mży kropi siąpi
Z ilu sylab składa się każdy wyraz?
Z ilu liter?
6.Kojarzenie dźwięków:
– uderzenia palcami w bębenek – kapie, kropi,
– przesuwanie palcami po bębenku – siąpi, mży,
– uderzanie pałeczką – pada,
– mocne uderzanie pałeczką – leje.
7. Ilustrowanie rodzaju deszczu ciałem:
– mżawka – pocieranie dłońmi o uda,
– silniejszy deszcz – klepanie dłońmi w uda,
– ulewa – tupanie nogami.
8.Skąd się bierze burza?– eksperyment.
Do doświadczenia będą potrzebne:
- szklanka,
- blaszane denko (pokrywka puszki),
- balonik,
- kawałek wełnianej tkaniny.
Instrukcja wykonania doświadczenia.
https://www.youtube.com/watch?v=eyLKBakvNW4
1. Na suchej szklance umieszczamy blaszane denko,
2. Nadmuchujemy balonik,
3. Pocieramy energicznie balonik wełnianą szmatką i kładziemy go na denku,
4. Zbliżamy palec do brzegu blachy.
Po zakończeniu eksperymentu Rodzic pyta dziecko:
- Co zauważyliście?
(przepływ prądu)
- Jak to wytłumaczyć?
(W wyniku pocierania balonika wytworzyły się ładunki elektryczne – prąd, i przeskoczyła iskra, którą można porównać do małej błyskawicy).
Rodzic wyjaśnia dziecku zaobserwowaną sytuację i zjawisko fizyczne, które nastąpiło.
9.Kolejne doświadczenie to:Burza kolorów w szklance (ciekawe doświadczenia chemiczne)
https://www.youtube.com/watch?v=CSwDhs9q0L8
10. Praca z KP4.39b – poruszanie się zgodnie z kodem, kolorowanie obrazków
Pozdrowionka.
P. Małgosia i p. Basia