12.VI Pies przyjacielem człowieka
Dzień dobry w piątek!
Temat: Pies przyjacielem człowieka – wypowiedzi dzieci na podstawie obrazków i własnych przeżyć
Cele: utrwalenie zasad bezpieczeństwa podczas kontaktu z nieznajomymi zwierzętami; poszerzanie zasobu słownictwa o pojęcia związane z pierwszą pomocą,o nazwy związane z psami, doskonalenie umiejętności wypowiadania się na określony temat, czekania na swoją kolej.
1. Głos psa – zabawa słuchowa. Dziecko z zamkniętymi oczami odgaduje, słyszany głos?
https://www.youtube.com/watch?v=gjVrO2WP4
2.Pół marzenia - opowiadanie Joanny Raweckiej.
Ninka miała ogromne marzenie. Ogromne i nie do spełnienia. Ilekroć poruszała ten temat z rodzicami, słyszała wiele słów, których do końca nie rozumiała, ale wiedziała, że oznaczają jedno: nie może mieć psa.
– To jest, córeczko, wielka odpowiedzialność– mówiła mama, a Ninka już wiedziała,
że to słowo wiąże się z kolejną odmową. Wieczorami Ninka wyobrażała sobie, że bawi się z puchatym szczeniakiem i głaszcze jego błyszczącą sierść. Ach! Ileżby za to dała!
Pewnego ranka spotkała sąsiadkę, panią Adę, która miała starego kundelka Czarusia. Co prawda odbiegał od ideału z marzeń Niny, ale uwielbiała, kiedy wesoło merdając ogonem, podstawiał siwy pyszczek do pieszczot.
– Widzę, że umiesz obchodzić się ze zwierzętami – zagadnęła pani Ada, kiedy dziewczynka delikatnie drapała Czarusia za uchem.
– Bardzo chciałabym mieć pieska – westchnęła Ninka. – Ale moi rodzice nie chcą się zgodzić. Pani Ada spojrzała na małą ze zrozumieniem:
– Posiadanie psa to duża odpowiedzialność.
„Znowu to samo” – pomyślała ze smutkiem Ninka.
– Są jednak różne sposoby – dokończyła sąsiadka zagadkowo. – Można mieć psa „na pół”. Dziewczynka spojrzała zaciekawiona.
– Chciałabyś mieć ze mną Czarusia „na pół”? – spytała pani Ada.
Ada aż pisnęła ze szczęścia. Spojrzała na pieska: jako w połowie własny wydawała jej się nawet piękny.
– Podzielimy się odpowiedzialnością. Możesz przychodzić do mnie po szkole, bawić się z Czarusiem, a jeśli rodzice pozwolą, to nawet wyprowadzać go na skwerek przed blokiem. Szczerze mówiąc, sprawia mi to już kłopot.
– Ojej! Dziękuję! – wykrzyknęła Nina i pobiegła z nowiną do domu.
– Pół psa? – zapytał tata, nie rozumiejąc dokładnie, o czym w pośpiechu opowiada mu córka.
– Nie pół psa, tylko pół odpowiedzialności – powiedziała dziewczynka, czując, że jest to bardzo mądre.
3. Odpowiedz na pytania:
- O czym marzyła Nina?
- Dlaczego rodzice nie chcieli się zgodzić na jej prośby?
- Co oznacza to słowo – odpowiedzialność?
- Kto pomógł Nince?
- Jak rozwiązała problem pani Ada?
- Jakie zwierzątka macie w domu lub jakie chcielibyście mieć?
- Jak należy opiekować się zwierzętami?
- Jakie znacie zwierzątka domowe, które mają cztery łapy?
4.Pies przyjacielem człowieka – prezentacja zdjęć psów różnych ras i nazwy ras: Dziecko rozpoznaje wśród zdjęć wymienione rasy.
Następnie układa podpisy do zdjęć przedstawiających psy (czytanie globalne):
bokser labrador
mops yorki owczarek
rottweiler