12.VI Pies przyjacielem człowieka
Dzień dobry w piątek!
Temat: Pies przyjacielem człowieka – wypowiedzi dzieci na podstawie obrazków i własnych przeżyć
Cele: utrwalenie zasad bezpieczeństwa podczas kontaktu z nieznajomymi zwierzętami; poszerzanie zasobu słownictwa o pojęcia związane z pierwszą pomocą,o nazwy związane z psami, doskonalenie umiejętności wypowiadania się na określony temat, czekania na swoją kolej.
1. Głos psa – zabawa słuchowa. Dziecko z zamkniętymi oczami odgaduje, słyszany głos?
https://www.youtube.com/watch?v=gjVrO2WP4
2.Pół marzenia - opowiadanie Joanny Raweckiej.
Ninka miała ogromne marzenie. Ogromne i nie do spełnienia. Ilekroć poruszała ten temat z rodzicami, słyszała wiele słów, których do końca nie rozumiała, ale wiedziała, że oznaczają jedno: nie może mieć psa.
– To jest, córeczko, wielka odpowiedzialność– mówiła mama, a Ninka już wiedziała,
że to słowo wiąże się z kolejną odmową. Wieczorami Ninka wyobrażała sobie, że bawi się z puchatym szczeniakiem i głaszcze jego błyszczącą sierść. Ach! Ileżby za to dała!
Pewnego ranka spotkała sąsiadkę, panią Adę, która miała starego kundelka Czarusia. Co prawda odbiegał od ideału z marzeń Niny, ale uwielbiała, kiedy wesoło merdając ogonem, podstawiał siwy pyszczek do pieszczot.
– Widzę, że umiesz obchodzić się ze zwierzętami – zagadnęła pani Ada, kiedy dziewczynka delikatnie drapała Czarusia za uchem.
– Bardzo chciałabym mieć pieska – westchnęła Ninka. – Ale moi rodzice nie chcą się zgodzić. Pani Ada spojrzała na małą ze zrozumieniem:
– Posiadanie psa to duża odpowiedzialność.
„Znowu to samo” – pomyślała ze smutkiem Ninka.
– Są jednak różne sposoby – dokończyła sąsiadka zagadkowo. – Można mieć psa „na pół”. Dziewczynka spojrzała zaciekawiona.
– Chciałabyś mieć ze mną Czarusia „na pół”? – spytała pani Ada.
Ada aż pisnęła ze szczęścia. Spojrzała na pieska: jako w połowie własny wydawała jej się nawet piękny.
– Podzielimy się odpowiedzialnością. Możesz przychodzić do mnie po szkole, bawić się z Czarusiem, a jeśli rodzice pozwolą, to nawet wyprowadzać go na skwerek przed blokiem. Szczerze mówiąc, sprawia mi to już kłopot.
– Ojej! Dziękuję! – wykrzyknęła Nina i pobiegła z nowiną do domu.
– Pół psa? – zapytał tata, nie rozumiejąc dokładnie, o czym w pośpiechu opowiada mu córka.
– Nie pół psa, tylko pół odpowiedzialności – powiedziała dziewczynka, czując, że jest to bardzo mądre.
3. Odpowiedz na pytania:
- O czym marzyła Nina?
- Dlaczego rodzice nie chcieli się zgodzić na jej prośby?
- Co oznacza to słowo – odpowiedzialność?
- Kto pomógł Nince?
- Jak rozwiązała problem pani Ada?
- Jakie zwierzątka macie w domu lub jakie chcielibyście mieć?
- Jak należy opiekować się zwierzętami?
- Jakie znacie zwierzątka domowe, które mają cztery łapy?
4.Pies przyjacielem człowieka – prezentacja zdjęć psów różnych ras i nazwy ras: Dziecko rozpoznaje wśród zdjęć wymienione rasy.
Następnie układa podpisy do zdjęć przedstawiających psy (czytanie globalne):
bokser labrador
mops yorki owczarek
rottweiler
5. Jak uniknąć ataku groźnego psa? - Uciekać, krzyczeć czy może zastygnąć w bezruchu? Jak zachować się kiedy spotkamy obcego psa a w pobliżu nie ma właściciela?
Obejrzyj!
https://www.youtube.com/watch?v=8rbmnAEEgD8
6.Co zrobić, gdy zaatakuje pies? - Jak skutecznie bronić się w przypadku ataku agresywnego czworonoga?
Obejrzyj!https://www.youtube.com/watch?v=5rHrnbMbwZs
7.Jak zachować się w razie ataku psa?
Zatrzymaj się, nie uciekaj.
Stań bokiem do psa, na lekko rozstawionych nogach, żeby utrzymać równowagę w razie ataku.
Nie patrz psu w oczy.
Jeśli pies cię zaatakuje, przyjmij pozycje żółwia.
Ochronisz te części ciała, które najczęściej pies atakuje.
8.Zapoznaj się z instrukcją. Pomoże ci w tym rodzic
9.Uwaga! Nieznajome zwierzę! - rozmowa z dzieckiem.
Rodzic zadaje pytania:
- O czym należy pamiętać, kiedy spotkamy gdzieś nieznajomego psa?;
- Jak powinniśmy się zachować, gdy podczas spaceru widzimy za ogrodzeniem psa?;
- Jak mogą zachowywać się zwierzęta spotkane na ulicy, na podwórku?;
Ustalamy zasady zachowania podczas spotkania
z nieznajomym psem:
– trzymamy ręce z dala od ogrodzenia, za którym jest pies;
– stoimy spokojnie i bez ruchu, gdy pies nas wącha;
– gdy pies na nas skacze, zwijamy się w kłębuszek (tutaj następuje pokaz pozycji bezpiecznej: dziecko klęczy, głową dotyka podłogi, ręce przyciągnięte do tułowia, kciuki schowane w pięści, pięści przyciśnięte do uszu);
– nigdy nie dotykamy nieznanych zwierząt; gdy chcemy pogłaskać np. psa, zawsze musimy zapytać o pozwolenie jego właściciela;
10.Ręce do góry – zabawa przy piosence
https://www.youtube.com/watch?v=-BETtpx0vG0
Ręce do góry hop sąsą
teraz kucnij i złap psa
ręka prawa ręka lewa
i już latasz
tak jak mewa
hop do przodu ,
klaśnij raz teraz w dół
i w górę dwa
Noga prawa, noga lewa
kręcisz nogą tak jak trzeba
w lewo raz w prawo dwa
skacz na nodze
tak jak ja
obrót w lewo
klaśnij raz
zatańczymy jeszcze raz
Temat: Mój piesek- origami według instrukcji
Cele: Kształtowanie właściwego stosunku do zwierząt i odpowiedzialności za nie, doskonalenie sprawności manualnej poprzez technikę origami rozwijanie koncentracji wzrokowo-ruchowej
11.Wykonaj pieska origami według instrukcji:
- Przygotuj kwadratową kartkę papieru.
- Złóż kartkę na pół, zaginając ją do dołu lub do góry w taki sposób, aby powstał trójkąt.
- Złożoną kartkę ułóż dłuższym bokiem do góry. Lewy róg trójkąta zagnij dokładnie na prawy róg i znów go rozłóż.
- Zagnij prawy i lewy róg trójkąta do dołu.
- Zagnij do góry mały trójkąt na dole.
- Zagnij do góry drugi mały trójkąt na dole.
- Dorysuj pieskowi oczy i nos.
12. Zwierzę to nie zabawka – obejrzyj teatrzyk edukacyjny,
https://www.youtube.com/watch?v=lmQ28ip1tLE
- Czego nauczyłeś się z tego filmiku?
- Co oznacza "zwierzę nie jest rzeczą" a " a co znaczy, że zwierzęta są naszą rodziną? - Jak ludzie powinni traktować zwierzęta?
- Co oznacza, że zwierzęta czują tak samo jak ludzie ?
13. Praca z KP4.37b – zaznaczanie sytuacji, w których nie należy podchodzić do nieznajomego psa, otaczanie pętlą obrazków przedmiotów potrzebnych podczas spaceru z psem
p. Basia i p. Małgosia