Przejdź do treści Przejdź do menu
sobota, 31 października 2020 napisz DONOS@

12.VI Pies przyjacielem człowieka

Dzień dobry w piątek!

Temat: Pies przyjacielem człowieka wypowiedzi dzieci na podstawie obrazków i własnych przeżyć

Cele: utrwalenie zasad bezpieczeństwa podczas kontaktu z nieznajomymi zwierzętami; poszerzanie zasobu słownictwa o pojęcia związane z pierwszą pomocą,o nazwy związane z psami, doskonalenie umiejętności wypowiadania się na określony temat, czekania na swoją kolej.

 

1. Głos psa – zabawa słuchowa. Dziecko z zamkniętymi oczami odgaduje, słyszany głos?

https://www.youtube.com/watch?v=gjVrO2WP4

2.Pół marzenia - opowiadanie Joanny Raweckiej. 

Ninka miała ogromne marzenie. Ogromne i nie do spełnienia. Ilekroć poruszała ten temat z rodzicami, słyszała wiele słów, których do końca nie rozumiała, ale wiedziała, że oznaczają jedno: nie może mieć psa.

– To jest, córeczko, wielka odpowiedzialność– mówiła mama, a Ninka już wiedziała,

że to słowo wiąże się z kolejną odmową. Wieczorami Ninka wyobrażała sobie, że bawi się z puchatym szczeniakiem i głaszcze  jego błyszczącą sierść. Ach! Ileżby za to dała!

    

Pewnego ranka spotkała sąsiadkę, panią Adę, która miała starego kundelka Czarusia. Co prawda odbiegał od ideału z marzeń Niny, ale uwielbiała, kiedy wesoło merdając ogonem, podstawiał siwy pyszczek do pieszczot.

– Widzę, że umiesz obchodzić się ze zwierzętami zagadnęła pani Ada, kiedy dziewczynka delikatnie drapała Czarusia za uchem.

– Bardzo chciałabym mieć pieska – westchnęła Ninka. Ale moi rodzice nie chcą się zgodzić. Pani Ada spojrzała na małą ze zrozumieniem:

– Posiadanie psa to duża odpowiedzialność.

„Znowu to samo” – pomyślała ze smutkiem Ninka.

– Są jednak różne sposoby dokończyła sąsiadka zagadkowo. Można mieć psa na pół”. Dziewczynka spojrzała zaciekawiona.

– Chciałabyś mieć ze mną Czarusia na pół”? spytała pani Ada.

Ada aż pisnęła ze szczęścia. Spojrzała na pieska: jako w połowie własny wydawała jej się nawet piękny.

– Podzielimy się odpowiedzialnością. Możesz przychodzić do mnie po szkole, bawić się z Czarusiem, a jeśli rodzice pozwolą, to nawet wyprowadzać go na skwerek przed blokiem. Szczerze mówiąc, sprawia mi to już kłopot.

– Ojej! Dziękuję! wykrzyknęła Nina i pobiegła z nowiną do domu.

– Pół psa? – zapytał tata, nie rozumiejąc dokładnie, o czym w pośpiechu opowiada mu córka.

– Nie pół psa, tylko pół odpowiedzialności powiedziała dziewczynka, czując, że jest to bardzo mądre.

3. Odpowiedz na pytania: 

-  O czym marzyła Nina?

-  Dlaczego rodzice nie chcieli się zgodzić na jej prośby?

-  Co oznacza to słowo – odpowiedzialność?

-  Kto pomógł Nince?

-  Jak rozwiązała problem pani Ada?

-  Jakie zwierzątka macie w domu lub jakie chcielibyście mieć?

-  Jak należy opiekować się zwierzętami?

-  Jakie znacie zwierzątka domowe, które mają cztery łapy?

 

4.Pies przyjacielem człowieka – prezentacja zdjęć psów różnych ras i nazwy ras: Dziecko rozpoznaje wśród zdjęć wymienione rasy.

Następnie układa podpisy do zdjęć przedstawiających psy (czytanie globalne):

         bokser labrador

mops  yorki owczarek 

     rottweiler