12 czerwca 2020 - piątek
Dzień dobry w piątek. Witamy po Święcie Bożego Ciała Dzieci i Rodziców.
Temat dnia :
Nieznajome zwierzę
Zadania:
1. Ćwiczenia gimnastyczne https://www.youtube.com/watch?v=2BQCcIjudZ8&t=133s - Ćwiczenia dla dzieci - prawidłowa postawa
2. „To pies” – zabawa słuchowa; zabawa doskonaląca kontrolowanie i wyrażanie emocji:
Rodzic zaprasza dziecko:
Usiądź naprzeciw mnie, pocieraj dłonią o dłoń – „to wiatr” (niepewność)
Następnie delikatnie uderzaj dłońmi w nogi – „to deszcz” (zdenerwowanie)
Teraz połóż dłonie na biodrach, zamknij oczy i wyobraź sobie piękną kolorową tęczę (wewnętrzny spokój)
Teraz tup mocno nogami – „to pies” (złość)
Rodzic wywołuje hasła w różnej kolejności, dziecko odtwarza odpowiednie ruchy.
3. „Pies przyjacielem człowieka” – rozmowa kierowana. Rodzic pokazuje zdjęcia psów różnych ras, podaje nazwy ras (owczarki, labradory, teriery, husky, mopsy, rottweilery, amstaffy, yorki). Dziecko rozpoznaje wśród zdjęć wymienione rasy. Następnie układa podpisy do ilustracji (zdjęć) przedstawiających psy (czytanie globalne): kundel, bokser, labrador, mops, spaniel, seter itd. Rodzic przedstawia też zdjęcia psów nierasowych, mieszańców, i zachęca do zgadywania, do jakiej rasy są podobne. Rodzic pyta dzieci, czy prawdziwe jest powiedzenie: Pies przyjacielem człowieka. Jeśli tak, to w jakich sytuacjach przejawia się ta przyjaźń? Dziecko podaje przykłady. Następnie wspólnie zastanawiają się, w jaki sposób należy dbać o psa. ( pomoce: albumy ze zdjęciami psów różnych ras, napisy do czytania globalnego (kundel, bokser, labrador, mops, spaniel, seter).
4. „Bądźmy bezpieczni” – tworzenie kodeksu właściwego zachowania się wobec nieznanych zwierząt. Dziecko siada na dywanie lub dowolnym miejscu blisko Rodzica. Rodzic kładzie duży arkusz papieru i flamastry. Rodzic prowadzi rozmowę, podczas której dziecko ustala zasady, jakich należy przestrzegać wobec nieznanych zwierząt. Rodzic zadaje pytania pomocnicze: Czy wszystkie psy są przyjazne? Czy można pogłaskać nieznanego psa? Czy należy uciekać przed psem, który nas goni? Czy można odwracać się tyłem do dużego psa? Czy można patrzeć psu prosto w oczy? Jaką pozycję przyjąć w razie ataku psa? W jakich sytuacjach psy bywają groźne, agresywne? Dzieci ustalają wspólnie z Rodzicem, czego nie wolno robić, kiedy spotka się na swojej drodze obcego psa (podchodzić zbyt blisko, zaczepiać, zabierać czegoś, uciekać), chętne dziecko rysuje lub zapisuje daną zasadę na arkuszu papieru. Rodzic mówi: Pies, gdy zamierza zaatakować, wysyła następujące sygnały: jeży sierść, „kładzie” uszy, stoi na sztywnych łapach, ma uniesiony ogon, ma odsłonięte, dobrze widoczne zęby, warczy. Jeśli pies zaatakuje, należy: Zachować spokój. Wezwać pomoc (jeśli to możliwe i ktoś dorosły jest w pobliżu). Nie uciekać (pies ma wrodzony instynkt drapieżcy i podejmie pogoń). Nie szarpać się (zwierzę zaciśnie szczęki jeszcze mocniej). Nie patrzeć mu w oczy (zwierzę poczuje się drażnione i prowokowane). Przyjąć pozycję „żółwia”. Rodzic prezentuje pozycję „żółwia”. Dziecko powtarza ćwiczenie kilkakrotnie:
– spleść dłonie do wewnątrz,
– schować kciuki do środka,
– założyć ręce na kark i osłonić nimi również uszy,
– przykucnąć,
– przyciągnąć głowę do kolan,
– rozstawić stopy na zewnątrz.
5. „Uwaga, zły pies!” – zabawa orientacyjno-porządkowa. Dziecko biega po pokoju, a na sygnał Rodzica przybiera pozycję „żółwia”.
6. „Moje zwierzątko” – przestrzenna praca plastyczna. Rodzic wspólnie z dzieckiem przygotowuje materiały potrzebne do wykonania pracy plastycznej: rajstopy, gumki recepturki, wypełniacz do maskotek lub watę, mazaki, papier kolorowy, klej, nożyczki, wstążki, druciki kreatywne. Dziecko zastanawia się, jak z zebranych przedmiotów zrobić psa, kota lub inne zwierzątko. Po omówieniu z Rodzicem pomysłów dziecko przystępuje do pracy, korzystając ze wszystkich zgromadzonych materiałów.
Oczywiście czekamy na zdjęcia z wykonanych prac.
7. Praca z KP4.37a – odnalezienie ukrytych zwierząt;
8. Praca z KP4.37b – zaznaczanie sytuacji, w których nie należy podchodzić do nieznajomego psa, otaczanie pętlą obrazków przedmiotów potrzebnych podczas spaceru z psem.
9. Praca z KP4.38b – kącik grafomotoryczny, rozwiązywanie działań, zapisywanie wyników;
Zabawy dodatkowe:
ü „Niebezpieczna dżungla” – zabawa muzyczno-ruchowa. Dziecko maszeruje po pokoju przy akompaniamencie bębenka lub gry na blaszanej pokrywce – wybierają się do dżungli, w której czyha wiele niebezpieczeństw. Na hasło Rodzica wykonuje wcześniej otrzymane instrukcje:
– Śpiący lew – chodzą cicho na palcach (nie mogą obudzić lwa).
– Zwisający wąż – schylają się i idą pochylone blisko podłogi.
– Rwący strumień – ostrożnie przeskakują po kamieniach.
ü „Znawca zwierząt” – quiz. Rodzic wspólnie z dzieckiem układa pytania i odpowiedzi do quizu o zwierzętach. Wyodrębniają kategorie: zwierzęta dzikie i hodowlane. Tworzą bank pytań, które Rodzic zapisuje na pojedynczych karteczkach. Na koniec Rodzic przeprowadza quiz.
ü Prawa lewa – piosenka utrwalanie stron https://www.youtube.com/watch?v=mO03jLcA2XM .
Wesołej zabawy i udanego odpoczynku !