4.VI Dzieci świata
Serdecznie witamy dzieci jak i rodziców.
Temat: Dzieci świata – słuchanie wiersza Wincentego Fabera.
Cele: rozwijanie umiejętności uważnego słuchania utworu i rozumienia jego treści,
poszerzenie słownika czynnego dzieci o skojarzenia związane z podobieństwem dzieci z różnych zakątków świata i różnicami między nimi.
1.Dzieci świata - Posłuchajcie wiersza pt.Wincentego Fabera i odpowiedzcie na poniższe pytania.
DZIECI ŚWIATA
W Afryce w szkole,na lekcji,
Śmiała się dzieci gromada,
Gdy im mówił malutki Gwinejczyk,
że gdzieś na świecie śnieg pada.
A jego rówieśnik, Eskimos,
też w szkole, w chłodnej Grenlandii,
nie uwierzył , że są na świecie
gorące pustynie i palmy.
Afryki, ani Grenlandii
my także jak dotąd nie znamy,
a jednak wierzymy w lodowce,
w gorące pustynie, w banany.
I dzieciom z całego świata
chcemy ręce uścisnąć mocno
i wierzymy, że dzielni z nich ludzie,
jak i z nas samych wyrosną.
2. Rozmowa na temat wiersza
- Z czego śmiały się dzieci w Afryce i dlaczego?
- Gdzie mieszkają Eskimosi? Rodzic zwraca uwagę, że nazwa Eskimos obecnie uchodzi za obraźliwą, zamiast niej używamy nazwy Innuit.
- W co nie mogli uwierzyć Eskimosi?
- O czym nie wiedziały dzieci w Grenlandii?
- Czego potrzebują wszystkie dzieci?
( Bezpieczeństwa- życia w pokoju, być szczęśliwe, mieć kochających rodziców, cieszyć się i bawić, mieć przyjaciół…)
- Co łączy dzieci na całym świecie?
Rodzic podkreśla, że nie wszystkie kontynenty są tak samo zaludnione i że na niektórych nie mieszkają ludzie (Antarktyda)
3. Dzieci różnych stron świata – oglądanie zdjęć przedstawiających dzieci z różnych stron świata
- Popatrz jak wyglądają dzieci z różnych krajów.
- Czym się od siebie różnią?(wyglądem: kolor skóry, miejsce zamieszkania, ubiór)
- Czym są podobne? (lubią się bawić, tak samo odczuwają radość smutek, chcą być kochane).
4. Rodzic zadaje pytanie:
- Co różni, a co łączy dzieci na całym świecie?
Dzieci na podstawie zdjęć wypowiadają się na temat podobieństw i różnic w wyglądzie dzieci z różnych stron świata. Powinny zwrócić uwagę na kolor włosów, karnację, wzrost, sylwetkę, nastrój.
Rodzic zadaje pytanie:
- Dlaczego jedne dzieci są wesołe, a inne smutne?
- Jak możemy pomóc tym, które wyglądają na smutne?
- Z jakich krajów mogą pochodzić te dzieci?
Rodzic może podać krótką informację, np.:
- Wiele dzieci mieszka w krajach biednych. Muszą pracować, aby pomóc rodzicom w utrzymaniu rodziny. W Ameryce Południowej dzieci pracują w kopalniach, pchają ciężkie wózki załadowane węglem. Mali Afrykanie najczęściej spędzają czas na pastwiskach, pasąc bydło.
Dzieci wymieniają różne sposoby pomocy niektórym dzieciom z biednych rejonów świata (kupowanie produktów ze specjalnym znaczkiem, akcje charytatywne, zbieranie darów itp.).
5. Masażyk afrykański
Afrykańskie słońce mocno w plecy piecze ( rysowanie koła)
Nasz dżip po pustynnym piasku wolno jedzie ( małe koła)
Wtem widzimy słonia, który wolno człapie (naśladowanie chodu słonia)
Przy palmie siedzi małpa, po głowie się drapie (drapanie)
A ja przytulam się mocno do mojego taty (gest objęcia partnera)
Bo właśnie biegną do nas ogromne żyrafy (uderzanie pięściami)
Wtem burza piaskowa niebo przesłoniła (rysowanie chmur)
Cała nasza grupa w namiocie się skryła ( rysowanie trójkąta)
6.Czas na ćwiczenia -Gimnastyka Korekcyjna - ĆWICZENIA RÓWNOWAŻNE
https://www.youtube.com/watch?v=tYltkR1kQH4
7. Zadania do wykonania w książce 6 latka:
Praca z KP4.30a – uzupełnianie ilustracji nalepkami, rozmowa na temat praw dziecka.
Praca z KP4.30b – uzupełnianie tabeli nalepkami, czytanie zdań z poznanych liter, zapisywanie i obliczanie działania.
p. Basia i P. Małgosia