2.VI Nasze prawa i obowiązki
Dzień dobry!
Temat dnia: Nasze prawa i obowiązki
Cele ogólne: zapoznanie dzieci z prawami i obowiązkami dzieci na całym świecie; rozwijanie umiejętności wokalnych i inwencji twórczej.
1. Mały człowiek - ilustrowanie ruchem treści wiersza.
Mały człowiek, duża sprawa (przykucamy, wstajemy i zataczamy rękami koło)
Mały człowiek ma swoje prawa ( wskazujemy paluszkiem na siebie)
Strzegąc praw tych należycie (krzyżujemy ręce i przykładamy do siebie)
Układamy dziecku życie (klaszczemy i podajemy rączkę Rodzicom)
2. Posłuchajcie wiersz pt. Prawa Dziecka Mariusz Brykczyński
Niech się wreszcie każdy dowie,
i rozpowie w świecie całym,
że dziecko to także człowiek,
tyle, że jeszcze mały.
Dlatego ludzie uczeni,
którym za to należą się brawa,
chcąc wielu dzieci los odmienić,
stworzyli dla Was mądre prawa.
Więc je na co dzień i od święta
spróbujcie dobrze zapamiętać:
nikt mnie siłą nie ma prawa zmuszać do niczego,
a szczególnie do zrobienia czegoś niedobrego.
Mogę uczyć się wszystkiego co mnie zaciekawi,
i mam prawo sam wybierać, z kim się będę bawić.
Nikt nie może mnie poniżać, krzywdzić, bić, wyzywać
i każdego mogę zawsze na ratunek wzywać.
Jeśli mama albo tata już nie mieszka z nami
nikt nie może mi zabronić spotkać ich czasami.
Nikt nie może moich listów czytać bez pytania,
mam też prawo do tajemnic i własnego zdania.
Mogę żądać , żeby każdy uznał moje prawa,
a gdy różnię się od innych, to jest moja sprawa.
Tak się tu w wiersze poukładały
prawa dla dzieci na całym świecie,
byście w potrzebie z nich korzystały
najlepiej, jak umiecie :)
Jak myślicie:
- Co to są prawa?
- Kto ma swoje prawa?
- Jakie prawa mają dzieci?
3. Prawda – nieprawda - zabawa ćwicząca logiczne myślenie.
Proszę Rodziców o czytanie dzieciom, poniższych zdań. Jeśli zdanie jest prawdziwe, wówczas dzieci klaszczą, jeśli nieprawdziwe – tupią nogami.
- Nikt nie może mnie zmuszać do robienia złych rzeczy.
- Mogę zmusić kolegę, żeby grał ze mną w piłkę.
- Nikt nie może czytać moich listów bez pozwolenia.
- Mogę bawić się z kolegami, których wybierze Basia.
- Mogę uczyć się wszystkiego, co mnie zaciekawi.
- Mam prawo do tajemnic i własnego zdania.
- Nikt nie może mnie poniżać, krzywdzić i bić.
4. Poproście rodzica o przeczytanie PRAW DZIECKA.
Czy są potrzebne prawa dla dzieci?
Jakie Waszym zdaniem najważniejsze jest prawo?
5. Piosenka o Prawach Dziecka – Jerzy Kobyliński
https://www.youtube.com/watch?v=Mudintn3BM4
Posłuchajcie teraz znanej i śpiewanej przez nas piosenki w przedszkolu, która mówi nam o prawach dziecka na całym świecie. Możecie pobawić się przy tej przepięknej piosence.Postarajcie się zapamiętać o jakich prawach?
Mam prawo żyć
Mam prawo być sobą,
Czuć się bezpiecznie, wolną być osobą.
Mam prawo kochać i kochanym być,
Nie można mnie krzywdzić, poniżać i bić.
Mogę się śmiać,
Może się dziać pięknie,
Pragnę być zdrowy, rosnąć w swoim tempie.
Mam prawo wybrać sam przyjaciół swych,
Nie można mnie zmuszać do uczynków złych.
Ref. Dziecka prawa poważna sprawa
Dziecka prawa to nie zabawa
Mam prawo śnić,
Mam prawo być inny,
Mogę być słabszy, lecz nie czuć się winny.
Mam prawo śpiewać głośno kiedy chcę,
Mam prawo płakać cicho, gdy mi źle.
Ref. Dziecka prawa poważna sprawa
Dziecka prawa to nie zabawa
- O czym jest piosenka?
- O jakich prawach dziecka jest w niej mowa?
6. Prawa i obowiązki
Jak wiecie dobrze, że prawa dziecka to poważna sprawa. Musicie jednak pamiętać, że oprócz praw macie również obowiązki, które należy rzetelnie i solidnie wykonywać.Spójrzcie i zastanówcie się, jakie obowiązki wynikają z niektórych praw.
- prawo do zabawy – obowiązek sprzątania po zabawie;
- prawo do opieki lekarskiej – obowiązek dbania o własne zdrowie;
- prawo do nauki – odpowiedzialność za własną wiedzę.
Prawo do życia w rodzinie – obowiązek dzielenia się z najbliższymi, troski o nich.
7. Nasze prawa – zabawa plastyczna.
Waszym zadaniem jest stworzenie plakatu, który będzie pokazywał, jakie prawa dzieci są dla ciebie najważniejsze. Możesz rysować, pisać, wyklejać i ozdabiać dowolnie plakat. Spróbuj skorzystać również z podpisów przygotowanych przeze mnie. Po zakończonej pracy dziecko prezentujerodzicom efekt swojej pracy. Następnie wiesza pracę w widocznym miejscu.
Materiały:arkusz papieru, materiały plastyczne podpisy np.
Prawo do zabawy,
Prawo do nauki,
Prawo do życia w rodzinie,
Prawo do życia bez przemocy,
Prawo do wyrażania swoich uczuć,
Prawo do odpoczynku.
8. Prawa i obowiązki – praca z KZ.
Dzieci przyglądają się ilustracjom na s. 74, opowiadają, co widza na zdjęciach i jakie prawa dziecka ilustrują te zdjęcia. Następnie omawiają zdjęcia na s. 75. Dzieci łączą zdjęcia w pary przedstawiające prawa i obowiązki dzieci.
9. Praca z KP4.29a – dopasowywanie treści przeczytanej przez nauczyciela do obrazka:
1. prawo do wychowania w rodzinie, 2. prawo do ochrony przed przemocą, 3. prawo do zabawy i wypoczynku, 4. prawo do wyrażania własnych poglądów, 5. prawo do opieki zdrowotnej, 6. prawo do edukacji.
Praca z KP4.29b – odczytywanie krótkich zdań, łączenie ich z odpowiednimi obrazkami, rysowanie swoich obowiązków w domu i podczas zajęć.
p. Małgosia i p. Basia