2 czerwca 2020 - wtorek
Dzień dobry ! Cudownego wtorku życzymy i pozdrawiamy, uśmiech i promyczki słoneczka zostawiamy!
Temat dnia:
Dzieci na świecie
Zadania:
1. Ćwiczenia gimnastyczne - https://www.youtube.com/watch?v=7MUmNgU_jdU - ćwiczenia gimnastyczne z Adrianną K.
2. „Taki sam i inny” – zabawa rozwijająca poczucie własnej wartości. Do zabawy potrzebne są obrazki różnych dzieci , rozkładamy je na podłodze. Dziecko siada w pobliżu tych obrazków. Rodzic wydaje polecenia, np.: Wstań i dotknij na obrazkach wszystkie dzieci, które mają na sobie coś czerwonego. Dotknij każdego, kto jest dziewczynką/chłopcem. Dotknij każdego, kto ma włosy takiego samego koloru jak ty. Rodzic w podsumowaniu zabawy kieruje uwagę dziecka na to, co wszyscy mają wspólnego, a co powoduje, że dana osoba jest wyjątkowa. Pomaga dzieciom zrozumieć, że wiele z nich ma cechy i upodobania wspólne z ich własnymi.
3. Dzieci świata – słuchanie wiersza W. Fabera, rozmowa na temat jego treści. W trakcie czytania tekstu Rodzic pokazuje dziecku miejsca na mapie świata, z których pochodzą bohaterowie wiersza, i pokazuje na mapie odpowiednie nazwy. https://www.mapaswiata.pl/
DZIECI ŚWIATA
Wincenty Faber
W Afryce w szkole na lekcji,
Śmiała się dzieci gromada,
Gdy im mówił malutki Gwinejczyk,
Że gdzieś na świecie śnieg pada.
A jego rówieśnik Eskimos,
Też w szkole w chłodnej Grenlandii,
Nie uwierzył, że są na świecie
Gorące pustynie i palmy.
Afryki ani Grenlandii
My także jak dotąd nie znamy,
A jednak wierzymy w lodowce,
W gorące pustynie, w banany.
I dzieciom z całego świata,
chcemy ręce uścisnąć mocno
i wierzymy, że dzielni z nich ludzie,
jak i z nas samych wyrosną.
Po lekturze wiersza Rodzic. rozmawia z dzieckiem na temat jego treści. Zadaje pytania: Z czego śmiały się afrykańskie dzieci i dlaczego? Gdzie mieszkają Eskimosi? Rodzic zwraca uwagę, że nazwa Eskimos obecnie uchodzi za obraźliwą, zamiast niej używamy nazwy Innuit. O czym nie wiedziały dzieci w Grenlandii? Co łączy dzieci na całym świecie? Rodzic prowadzi rozmowę, zachęcając dziecko do swobodnych wypowiedzi o dzieciach z różnych zakątków Ziemi: Czy chciałbyś kiedyś pojechać do innego kraju? Jakich ludzi tam chciałbyś spotkać? Jakie dzieci chciałbyś spotkać? Czy wszyscy oni mówiliby tym samym językiem, co my? Co ich od nas mogłoby różnić?
4. „Dzieci z różnych stron świata” – oglądanie filmów: https://www.youtube.com/watch?v=s0NCq8-lP20 - Dzieci z różnych stron świata https://www.youtube.com/watch?v=EPuZO3vVfXM - Dzieci z różnych stron świata, ich domy i zabawy – prezentacja. Oglądając filmy warto podkreślić, że dzieci z Afryki czy Azji, mieszkające w miastach, mają domy i ubrania podobne do tych, które znamy. Rodzic zadaje pytanie: Co różni, a co łączy dzieci na całym świecie? Dziecko na podstawie filmów wypowiada się na temat podobieństw i różnic w wyglądzie dzieci z różnych stron świata. Powinno zwrócić uwagę na kolor włosów, karnację, wzrost, sylwetkę, nastrój. Rodzic zadaje pytania: Dlaczego jedne dzieci są wesołe, a inne smutne? Jak możemy pomóc tym, które wyglądają na smutne? Z jakich krajów mogą pochodzić te dzieci? Rodzic może podać krótką informację, np.: Wiele dzieci mieszka w krajach biednych. Muszą pracować, aby pomóc rodzicom w utrzymaniu rodziny.
W Ameryce Południowej dzieci pracują w kopalniach, pchają ciężkie wózki załadowane węglem. Mali Afrykanie najczęściej spędzają czas na pastwiskach, pasąc bydło. Dziecko wymienia różne sposoby pomocy niektórym dzieciom z biednych rejonów świata (kupowanie produktów ze specjalnym znaczkiem, akcje charytatywne, zbieranie darów itp.).
5. Praca z KP4.30a – uzupełnianie ilustracji nalepkami, rozmowa na temat praw dziecka;
6. Praca z KP4. 30b – uzupełnianie tabeli nalepkami, czytanie zdań z poznanych liter, zapisywani i obliczanie działania.
7. „Mój portret” – zabawa dramowa. Dziecko przegląda się w małych lusterku, zwracając uwagę na kolor włosów, oczu, uczesanie, cechy charakterystyczne (pieprzyk). Wymyśla i pokazuje w lusterku różne miny wyrażające radość, smutek, strach, zdziwienie, złość. Rodzic omawia sposób wykonania portretu (dziecko będzie rysować tylko głowę i ramiona). Wyróżnia z dzieckiem części głowy, twarzy, szyję, ramiona. Dziecko rysuje swój portret kredkami świecowymi na okrągłych kartonach (z kartonu A4 wycinamy jedno duże koło). Gotowy portret podpisuje swoim imieniem samodzielnie lub przy pomocy Rodzica (może też odwzorować swoje imię z wizytówki).
8. Wspólne oglądanie książek i albumów oraz KZ 76–77
Słonecznego wtorku !
Pozdrawiamy Was serdecznie!